Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Webbutveckling 1 – Webbens historik och samhällspåverkan

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Webbutveckling 1

Tema: Webben som plattform: Historia och samhällspåverkan

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om webbens utveckling och dess inverkan på samhälle och kommunikation.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge en översikt över webbens historia och dess betydelse för kommunikationen och samhället. Eleverna lär sig hur webben har utvecklats över tid och dess inverkan på olika sektorer.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för webbens utveckling och diskutera dess samhällspåverkan.

Prov

Faktafrågor

1. Vem skapade World Wide Web?
A) Mark Zuckerberg
B) **Tim Berners-Lee**
C) Bill Gates
D) Steve Jobs

2. Vilket år lanserades World Wide Web?
A) **1991**
B) 1989
C) 1995
D) 2000

3. Vad kännetecknar en statisk webbsida?
A) Den kan ändras av användare i realtid.
B) **Innehållet är oförändrat och fast.**
C) Den kan endast visas på datorer.
D) Den utnyttjar databaser för innehåll.

4. Vad var en tidig webbläsare?
A) **Mosaic**
B) Chrome
C) Firefox
D) Safari

5. Vilken påverkan har sociala medier haft på kommunikationen?
A) De har minskat interaktionen mellan människor.
B) **De har förändrat hur människor interagerar och kommunicerar.**
C) De har skapat nya typer av kabeltv.
D) De har försvårat informationsspridning.

6. Vilken teknologi gjorde det möjligt för webbplatser att bli mer interaktiva?
A) HTML
B) **Javascript**
C) CSS
D) XML

7. Vad handlar e-handel om?
A) **Köp och försäljning av varor och tjänster över internet.**
B) Försäljning av böcker i fysiska butiker.
C) Utfärdande av krediter.
D) Tillverkning av produkter.

8. Vilken är en av de negativa effekt som webben kan ha?
A) Ökning av globala affärsmöjligheter.
B) **Frågor om integritet och säkerhet.**
C) Ökad tillgång till information.
D) Förbättrad utbildning.

9. Vad menas med mobilanpassade webbplatser?
A) Webbplatser som fungerar över wifi.
B) **Webbplatser anpassade för visning på mobila enheter.**
C) Webbplatser som endast är tillgängliga via appar.
D) Webbplatser med mycket text.

10. Hur har webbens utveckling påverkat nyhetskonsumtion?
A) Ökade tryckta tidningar.
B) **Snabbare och mer tillgänglig information.**
C) Minskad tillgång till sportnyheter.
D) Fler radio- och TV-sändningar.

11. Vad utgör en av webbens huvudutmaningar?
A) Ökad hastighet på internet.
B) **Säkerhet och integritet för användardata.**
C) Fler användare av sociala medier.
D) Teknikens tillgänglighet.

12. Hur länge har webben funnits?
A) 20 år
B) **Över 30 år**
C) 10 år
D) 15 år

13. Vad är en webbläsare?
A) **Programvara för att visa webbinnehåll.**
B) En typ av webbplats.
C) En server som lagrar sidor.
D) En ny teknologisk plattform.

14. Vad är en av fördelarna med webbens utveckling?
A) Minskad tillgång till information.
B) **Ökad informationsspridning.**
C) Färre kommunikationskanaler.
D) Sämre kvalitetskontroll.

15. Vilken av följande är en funktion av sociala medier?
A) **Skapa plattformar för delande av information.**
B) Försäljning av varor i butik.
C) Utbildning av programmering.
D) Skriva dagböcker online.

Resonerande frågor

1. Hur tycker du att webbens utveckling har påverkat samhället i stort?
Syftet är att eleverna ska reflektera över webbens breda inverkan på olika områden och uttrycka egna åsikter.

2. Vilka fördelar och nackdelar ser du med den ökande digitaliseringen av kommunikation?
Genom frågan ges eleverna möjlighet att analysera och väga för- och nackdelar mot varandra.

3. Diskutera hur sociala medier har förändrat ditt sätt att kommunicera.
Denna fråga uppmanar eleverna att koppla teori till personlig erfarenhet, vilket ger djupare insyn.

4. Vilken roll tycker du att webbens historia kommer att spela i framtiden?
Genom att reflektera över framtiden utmanas eleverna att tänka kritiskt och framåt.

5. Hur kan vi säkerställa att insamlad data på nätet skyddas?
Eleverna ombeds tänka på lösningar och argumentera för vikten av säkerhet.

6. Vilken är den största förändringen du ser i din egen livsstil på grund av webben?
Denna fråga uppmuntrar personlig reflektion och djupanalys av livserfarenhet.

7. Hur påverkar tillgången till information vår världsbild?
Genom att diskutera detta kan eleverna förstå och analysera påverkan av informationsflödet.

8. Reflektera över hur du ser på webbens roll i utbildning.
Frågan ger möjlighet för djupgående insikter om utbildningens framtid i en digital värld.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklat svar kan ge upp till 3 poäng.

Poängkrav:
E-nivå: Minst 8 poäng.
C-nivå: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
A-nivå: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×