En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Bevarandebiologi – Ekologiska grunder och biotoper

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Bevarandebiologi

Tema: Ekologiska grunder och biotoper

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av biologiska mångfald och ekosystemens betydelse, samt att testa deras kunskap om olika biotoper och de faktorer som påverkar dessa system.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Lektionens fokus ligger på olika ekosystem och biotoper samt deras betydelse för den biologiska mångfalden. Eleverna får en förståelse för hur dessa system fungerar och vilka faktorer som påverkar deras hälsa och stabilitet.”

Kunskapskrav

”Eleverna ska kunna beskriva och förklara hur olika biotoper fungerar och identifiera faktorer som påverkar deras robusthet och diversitet.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad definierar en biotop?
A) En specifik miljö för arter
B) Alla interaktioner mellan levande och icke-levande delar
C) En typ av ekosystemtjänst
D) En grupp av djur som lever tillsammans

2. Vilket av följande är en ekosystemtjänst?

A) Pollinering
B) Stödja populationstillväxt
C) Mineraler i jorden
D) Djurens livscykler

3. Vad hotar biotopers hälsa?

A) Förbättrad biologisk mångfald
B) Klimatförändringar
C) Ekologisk balans
D) Stabilisering av ekosystem

4. Vilken av följande är en typ av biotop?
A) Skog
B) Klimat
C) Växtart
D) Näringskedja

5. Hur bidrar biotoper till ekosystemtjänster?

A) De hotar arters överlevnad
B) De minskar biologisk mångfald
C) De påverkar jordens temperatur
D) De erbjuder livsmiljöer och resurser

6. Vad innebär “urbanisering”?
A) Utveckling av städer
B) Skapande av skyddade områden
C) Förbättring av ekosystemtjänster
D) Återvinning av material

7. Vad är ett exempel på en åtgärd för att skydda biotoper?
A) Öka föroreningar i vatten
B) Förstöra habitat
C) Skapa reservat
D) Utveckla industrier i naturområden

8. Vilken av följande faktorer påverkar biologisk mångfald?

A) Stigande temperaturer
B) Minskad regn
C) Habitatförlust
D) Konstgjorda insjöar

9. Vad är en hotad biotop?

A) En biotop som är i fara för att försvinna
B) En biotop som är skyddad
C) En biotop med hög biologisk mångfald
D) En biotop med lång livslängd

10. Vad kännetecknar ekosystemtjänster?

A) De är alltid negativa
B) De är viktiga för mänskliga aktiviteter
C) De är begränsade till växter
D) De påverkas inte av mänsklig aktivitet

11. Vad är viktigt att bevara för att stödja biologisk mångfald?

A) Erosion
B) Biotoper
C) Urban utveckling
D) Föroreningar

12. Hur påverkar väder förändringar biotoper?

A) De är alltid skadliga

C) De har ingen inverkan
D) De påverkar endast djurlivet

13. Vad är ett syfte med att studera biotoper?

A) För att skydda dem
B) För att minska mänsklig påverkan
C) För att öka föroreningar
D) För att främja urbanisering

14. Vilka organismer finns oftast i en våtmark?

A) Endast fiskar
B) Endast fåglar
C) Växter och dyr som trivs i fuktiga miljöer
D) Inga djur alls

15. Vad är en ekologisk nisch?
A) En grupp djur
B) Den roll en art spelar i sitt ekosystem
C) En typ av biotop
D) En tjänst som erbjuda av naturen

Resonerande frågor

1. Beskriv hur en förändring i ett ekosystem kan påverka de arter som lever där.
Syftet är att ge elever möjlighet att analysera sambandet mellan ekosystem och organismer.

2. Diskutera hur mänskliga aktiviteter kan påverka biomångfalden i en viss biotop.
Genom detta kan eleverna visa på konsekvenser av mänsklig påverkan.

3. Analysera ett konkret exempel på en hotad biotop och föreslå bevarandeåtgärder.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt och föreslå lösningar.

4. Reflektera över vikten av biologisk mångfald för ekosystemens funktion.
Här får eleverna visa på djupare förståelse av de ekologiska systemen.

5. Jämför och kontrastera två olika biotoper och deras ekosystemtjänster.
Detta uppmuntrar till en djupgående förståelse av olika biotopers betydelse.

6. Vad tror du skulle hända om en ny art introduceras i en biotop?
Denna fråga stimulerar kreativitet och kritiskt tänkande om ekosystemens komplexitet.

7. Hur skulle du argumentera för viktiga bevarandeåtgärder i din biotop?
Eleverna ges möjlighet att utveckla sina argumentationsförmågor.

8. Reflektera över dina egna handlingar och hur de kan påverka biologisk mångfald.
Detta uppmanar till personlig reflektion och ansvarstagande.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor som ger 1 poäng vardera och 8 resonerande frågor där varje fråga ger 3 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.

För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


×