Lektionsplanering i Bevarandebiologi
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bevarandebiologi
Tema: Etiska aspekter av bevarande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på de etiska dilemman som uppstår inom bevarandebiologi, inklusive diskussioner om människans påverkan på naturen och de sociala, ekonomiska och kulturella faktorer som påverkar bevarandeinsatser.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna resonera kring etiska frågor kopplade till bevarande och diskutera olika perspektiv och intressen som är involverade i bevarandeprocesser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till etik i bevarande (10 min)
- Kort föreläsning om begreppet etik och dess betydelse i bevarandebiologi.
- Genomgång av hur etik relaterar till beslutsfattande i bevarande.
- Presentation av centrala etiska frågor.
Fallstudier (15 min)
- Analysera specifika fall där etiska dilemman uppstått i bevarande, som avverkning av skogar eller fångst av hotade arter.
- Diskussion om intressekonflikter mellan bevarande och utveckling.
- Gruppdiskussion: Hur borde dessa situationer hanteras?
Värderingar och perspektiv (15 min)
- Diskussion kring olika perspektiv på bevarande: naturcentrerat vs. människocentrerat.
- Genomgång av olika aktörer: lokalsamhällen, naturorganisationer, statliga myndigheter.
- Reflektioner kring vem som har rätt att fatta beslut om bevarandeinsatser och för vem dessa beslut ska gälla.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och betydelsen av etik inom bevarandebiologi.
- Diskutera hur elever kan använda dessa insikter i sin framtida gärning inom biologi och bevarande.
- Utdelning av läsmaterial för nästa lektion.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och tilldelas olika scenarier relaterade till bevarande där de måste argumentera för eller emot ett etiskt dilemma (t.ex. avverkning av skog för att skapa ett naturreservat). Grupperna presenterar sina argument och får feedback från de andra grupperna. Detta främjar kritiskt tänkande och diskussion kring etiska frågor.
Exit-ticket
- Vad är ett etiskt dilemma inom bevarandebiologi?
Svar: En situation där det finns motstridiga intressen i beslutsfattande om bevarande. - Ge ett exempel på en etisk fråga i bevarande.
Svar: Ska man tillåta turism i skyddade områden? - Vilka aktörer kan påverka beslut om bevarande?
Svar: Statliga myndigheter, naturorganisationer, lokalsamhällen. - Hur kan mänskliga intressen kollidera med naturens behov?
Svar: Genom exploatering av resurser som kan skada ekosystemet. - Varför är det viktigt att tänka på etik i bevarande?
Svar: För att säkerställa rättvisa och hållbara beslut som respekterar både människor och natur.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en essä (4-5 sidor) där de väljer ett etiskt dilemma inom bevarande och analyserar det utifrån olika perspektiv och intressen. De ska också föreslå möjliga lösningar eller vägval i situationen. Denna hemuppgift kan fungera som en kompensation för de som varit frånvarande.
Citat
“Måttet på vår civilisation är hur vi behandlar de mest sårbara och svaga bland oss.”
M.v.h. Isak Skogstad