“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Industriell informationsteknik
Tema: Miljö- och säkerhetsstandarder i industriell teknik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om miljö- och säkerhetsstandarder inom industriell teknik, deras förståelse för relevant lagstiftning och förmåga att tillämpa dessa standarder i praktiska sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på de miljö- och säkerhetsstandarder som påverkar industrin samt vikten av att följa dessa för att säkerställa en säker och hållbar arbetsmiljö. Eleverna lär sig om relevant lagstiftning och hur den tillämpas i praktiken.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva gällande miljö- och säkerhetsstandarder och redogöra för deras betydelse inom industriell verksamhet.
Prov
Faktafrågor
- Vilken standard används för att styra miljöledningssystem?
A) OHSAS 18001
B) ISO 9001
C) ISO 14001
D) ISO 45001 - Vad fokuserar miljöstandarder på?
A) Skydda arbetstagare
B) Minimera miljöpåverkan
C) Minska kostnader
D) Öka produktionen - En viktig lag som reglerar arbetsmiljön i Sverige är:
A) Arbetsmiljölagen
B) Miljöbalken
C) Lagen om offentlig upphandling
D) Plan- och bygglagen - Vad syftar OHSAS 18001 till att förbättra?
A) Kvalitet på produkter
B) Energiåtgång
C) Arbetsmiljö och säkerhet
D) Miljöledningssystem - Vilken av följande är en konsekvens av att inte följa säkerhetsstandarder?
A) Förbättrad arbetsproduktivitet
B) Olycksfall på arbetsplatsen
C) Högre kvalitet på produkterna
D) Lägre miljöpåverkan - En grupp som utvecklar internationella standarder är:
A) ISO
B) ILO
C) IEC
D) WHO - Vilken av följande standarder handlar främst om arbetsmiljö?
A) OHSAS 18001
B) ISO 14001
C) ISO 9001
D) ISO 50001 - Varför är det viktigt att utbilda personalen om miljö- och säkerhetsstandarder?
A) För att skapa medvetenhet och säkerställa att riktlinjer följs
B) För att minska kostnader
C) För att öka produktionen
D) För att förbättra försäljningen - Vad syftar ISO 14001 på?
A) Miljöledning
B) Kvalitetsledning
C) Riskhantering
D) Brandsäkerhet - Talentstrategier i en industriell verksamhet kan:
A) Försvåra implementeringen
B) Underlätta efterlevnaden av standarder
C) Skapa förvirring
D) Inga av ovanstående - Vilken av följande är inte en miljöstandard?
A) ISO 14001
B) OHSAS 18001
C) EMAS
D) ISO 50001 - Vilket av följande är ett exempel på en miljömässig konsekvens av industriell verksamhet?
A) Ökad produktion av varor
B) Utsläpp av koldioxid
C) Förbättrad arbetsmiljö
D) Ökad lönsamhet - En fördel med att följa standarder är:
A) Lägre produktkvalitet
B) Högre miljöbelastning
C) Förbättrad konkurrenskraft
D) Ökade kostnader - Vilken myndighet ansvarar för arbetsmiljöfrågor i Sverige?
A) Arbetsmiljöverket
B) Naturvårdsverket
C) Havs- och vattenmyndigheten
D) Länsstyrelsen - Vad är syftet med miljöbalken?
A) Reglera arbetsmiljön
B) Skydda miljön och främja hållbar utveckling
C) Öka produktionen
D) Minska kostnader
Resonerande frågor
- Diskutera varför det är viktigt att följa miljö- och säkerhetsstandarder i en industriell verksamhet.
Syftet med denna fråga är att få eleverna att reflektera över konsekvenserna av att följa eller inte följa standarder. - Hur kan företag implementera ISO 14001 effektivt?
Denna fråga uppmuntrar till praktiska exempel och strategier kring implementeringen av standarder. - Ge exempel på hur man kan mäta effekten av att följa säkerhetsstandarder inom en industri.
Eleverna får möjlighet att tänka kritiskt om utvärderingsmetoder och deras betydelse. - Vilka är de långsiktiga fördelarna med att investera i miljö- och säkerhetsstandarder?
Här får eleverna undersöka de ekonomiska och sociala aspekterna av investeringar i standarder. - Hur bidrar medvetenhet om miljö- och säkerhetsstandarder till en hållbar utveckling i industrin?
Syftet är att få eleverna att se sambandet mellan standarder och hållbarhet. - Diskutera hur arbetsmiljölagen påverkar företagskultur.
Genom denna fråga ges eleverna möjlighet att relatera lagstiftning till företagskultur och medarbetarnas välbefinnande. - Hur kan teknologisk utveckling påverka efterlevnaden av miljö- och säkerhetsstandarder?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på framtidens teknik och dess potentiella påverkan. - Vad är din åsikt om balansen mellan kostnader och fördelar med att följa standarder?
Eleverna ges här möjlighet att uttrycka sina egna åsikter och analysera frågor kring kostnader och fördelar.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`