Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Animation 1
Tema: Karaktärsdesign i animation

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse och förmåga att skapa karaktärer inom animation, samt att utforska hur design och egenskaper påverkar berättandet och publikens uppfattning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar skapande och utveckling av karaktärer inom animation, med fokus på stil, uttryck och visualisering genom olika tekniker.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa karaktärsmodeller och visa förståelse för hur olika karaktärsegenskaper påverkar berättelsen och publikens uppfattning.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en av de viktigaste aspekterna av karaktärsdesign?

  • A) Musikval
  • B) Anpassning till teknologi
  • C) **Färg och form**
  • D) Klippning

2. Vilket av följande är EN viktig faktor för att göra en karaktär minnesvärd?

  • A) Utseende
  • B) **Personlighet**
  • C) Röstläge
  • D) Beteende

3. Hur kan proportioner påverka designen av en karaktär?

  • A) De har ingen påverkan
  • B) **De förmedlar karaktärens identitet**
  • C) De påverkar endast färgval
  • D) De ändrar animationens hastighet

4. Vad står stilen för i karaktärsdesign?

  • A) Formates funktionalitet
  • B) **Visuell identitet**
  • C) Programmeringsspråk
  • D) Animationstekniker

5. Hur bidrar färg till karaktärens uttryck?

  • A) Genom att påverka publikens känslor
  • B) Genom att definiera karaktärens kläder
  • C) **Genom att förmedla stämningar och känslor**
  • D) Genom att besluta om rörelsestil

6. Vilken typ av karaktärer kan skapa en starkare publikupplevelse?

  • A) Neutral
  • B) **Välutvecklade och komplexa**
  • C) Endimensionella
  • D) Slumpmässiga

7. Vilken funktion har en karaktärs bakgrund i berättelsen?

  • A) **Ger kontext och motivation**
  • B) Ändrar animatörens teknik
  • C) Har ingen betydelse
  • D) Bestämmer karaktärens kläder

8. Varför är det viktigt att förstå karaktärens syfte i en berättelse?

  • A) För att ha kul
  • B) **För att skapa meningsfulla interaktioner**
  • C) För att minimalistiskt designa
  • D) För att öka budgeten för produktionen

9. Vilket av följande kan beskrivas som en karaktärs designprincip?

  • A) **Form och proportion**
  • B) Klippteknik
  • C) Röstinspelning
  • D) Manusarbete

10. Vilken roll spelar rörelser i animationen av en karaktär?

  • A) De påverkar bara bakgrunden
  • B) **De speglar karaktärens känslor och personlighetsdrag**
  • C) De ändrar dialogen
  • D) De har ingen effekt

11. Vad är en viktig fråga att ställa sig när man designar en karaktär?

  • A) Vad är den största budgeten?
  • B) **Hur reflekterar designen karaktärens personlighet?**
  • C) Vilken teknik används?
  • D) Vad säger manus?

12. Hur kan designen av en karaktär förändras under animationens gång?

  • A) **Baserat på karaktärens utveckling**
  • B) För att spara tid
  • C) För att göra det enklare att animera
  • D) Det bör inte förändras

13. Vad är en egenskap hos en karaktär som kan skapa emotionell koppling till publiken?

  • A) **Äkthet och realism**
  • B) Oklarhet
  • C) Otraditionell stil
  • D) Randomiserad design

14. Vilken färgpalett kan oftast användas för att uttrycka glädje?

  • A) Mörka och dova färger
  • B) **Ljusa och klara färger**
  • C) Gråskala
  • D) Metallicfärger

15. Hur fungerar interaktionen mellan ljud och karaktärsdesign i animationen?

  • A) **Det fördjupar berättelsen och känslorna**
  • B) Det har ingen relation
  • C) Det ändrar bara hastigheten
  • D) Det bestämmer upplägget av scener

Resonerande frågor

1. Hur reflekterar din karaktärsdesign dess personlighet och bakgrund?

Syftet är att låta eleverna diskutera de kreativa val de gjort och deras betydelse för karaktärens identitet.

2. Diskutera hur olika visuella element bidrar till karaktärens intryck och publikens uppfattning.

Genom denna fråga kan eleverna fördjupa sig i designaspekter och deras effekt på betraktaren.

3. På vilket sätt påverkar en stark karaktär berättelsens utveckling? Ge exempel från filmer eller serier.

Denna fråga ger möjlighet att koppla teori till praktik genom konkreta exempel.

4. Vilka skillnader finns det mellan karaktärsdesign för animerade filmer och serietidningar?

Här kan eleverna reflektera över formatets påverkan på designen och dess syfte.

5. Hur kan du använda stilen från en känd karaktär och göra den unik?

Eleverna får möjlighet att demonstrera kreativitet och individualitet i sina designval.

6. Diskutera vikten av målgruppens påverkan på karaktärsdesignen.

Frågan låter eleverna tänka kritiskt kring hur olika målgrupper kan påverka designbeslut.

7. Vad innebär det att en karaktär är relaterbar, och hur kan design bidra till detta?

Eleverna får möjlighet att analysera karaktärens djup och hur den relaterar till publiken.

8. Hur skulle du justera din karaktärer baserat på feedback? Ge specifika exempel.

Genom denna fråga reflekterar eleverna över vikten av feedback i skapandeprocessen och tar ansvar för utvecklingen av sina designval.

Bedömning

Faktafrågor – varje korrekt svar ger 1 poäng, totalt max 15 poäng. Resonerande frågor – varje välutvecklat svar ger 2 poäng, totalt max 16 poäng. För betyg E krävs 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).