Lektion. Gy. Digitalt skapande 1 – Skapandeprocesser

Lektionsplanering för Digitalt skapande 1

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Digitalt skapande 1
Tema: Skapande och gestaltande processer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar skapandeprocessens olika faser, inklusive idéutveckling, planering, design och produktion av digitala verk.

Kunskapskrav

Eleven kan planera och genomföra ett eget digitalt projekt, samt reflektera över sitt skapande och de processer som involveras.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till skapandeprocessen (10 min)

  • Presentera konceptet för skapandeprocessen och dess betydelse i kreativa projekt.
  • Diskutera de olika faserna: idéutveckling, planering, produktion och utvärdering.
  • Visa exempel på hur olika kreativa yrken tillämpar denna process.

Idéutveckling och brainstorming (15 min)

  • Genomföra en gemensam brainstormingsession där eleverna får dela med sig av idéer för sina egna projekt.
  • Diskutera hur man kan utveckla och förbättra idéer med hjälp av mind mapping eller brainstorming-tekniker.
  • Uppmana eleverna att skriva ner sina tankar och idéer.

Planering av projekt (15 min)

  • Eleverna får tid att börja planera sina egna projekt, inklusive både tidslinje och resurser som behövs.
  • Genomgång av hur man skapar en projektplan och ansvarsområden om de arbetar i grupper.
  • Läraren går runt och ger vägledning och feedback.

Sammanfattning och nästa steg (10 min)

  • Sammanfatta dagens diskussioner om skapandeprocessen.
  • Diskutera viktigheten av att bygga en solid plan för framgång i projekt.
  • Förbered eleverna för nästa lektion där de kommer att påbörja det praktiska arbetet med sina projekt.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och ska presentera sina projektplaner för varandra. De diskuterar idéer, ger feedback och ger varandra förslag på hur de kan utveckla sina projekt vidare. Denna aktivitet syftar till att uppmuntra samarbeten och dela erfarenheter sträcker sig över grupper.

Exit-ticket

  • Vilken idé har du tänkt arbeta med i ditt projekt?

    Svar: Jag har tänkt på [exempel på idé].
  • Vad tycker du är den mest utmanande delen av skapandeprocessen?

    Svar: Jag tror att den mest utmanande delen är [exempel].
  • Vilka resurser tror du att du behöver för ditt projekt?

    Svar: Jag behöver [exempel].
  • Hur planerar du att följa din tidslinje?

    Svar: Jag kommer att [exempel].
  • Vad var det mest inspirerande med dagens lektion?

    Svar: Att få höra andras idéer och få feedback från mina klasskamrater.

Hemuppgift

Eleverna ska fortsätta arbeta med sina projektplaner och förbereda sin presentation för nästa lektion. De ska även skissera utseendet på sitt digitala verk och skriva en kort text om syftet med det. Denna uppgift ska lämnas in före nästa lektion.

Citat

Every project begins with an idea, but the journey is what makes it come to life. – Unknown


Modern Tillbaka-knapp