En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Digitalt skapande 1 – Kombinationer av olika uttryck

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Digitalt skapande 1

Tema: Kombinationer av olika uttryck

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar hur olika medier—bild, ljud och text—kan kombineras för att skapa effektiva och engagerande digitala produktioner.

Kunskapskrav

Eleven kan använda olika medier för att skapa en sammanhängande och kommunikativ digital produkt med tydligt uttryck.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till multimediaproduktion (10 min)

  • Diskutera vad multimediaproduktion innebär och dess användningsområden (ex. reklam, information, underhållning).
  • Presentera olika medier och hur de kan samspela med varandra.
  • Visa exempel på effektiva multimedia-produkter.

Tekniker för att kombinera medier (15 min)

  • Gå igenom tekniker för att integrera bild, ljud och text.
  • Demonstrera användning av programvaror som exempelvis Adobe Premiere Pro, som används för videoredigering och kan integrera flera medier.
  • Diskutera viktigheten av balans och harmoni mellan medierna för stärkande av budskapet.

Praktisk övning: Skapa en kort multimedia-presentation (15 min)

  • Eleverna delas in i grupper och får 30 minuter för att skapa en kort presentation (max 1-2 minuter) där de använder minst två olika medier.
  • Läraren stödjer grupperna under processen för att ge tips och vägledning om verktygen och tekniker.

Sammanfattning och presentation (10 min)

  • Varje grupp presenterar sin multimedia-produkt för klassen.
  • Diskutera vad som fungerade bra i presentationerna och vad som kan förbättras.
  • Betona vikten av att utvärdera arbetsprocessen och slutprodukten.

Aktivitet

Eleverna visar sina multimedia-presentationer för klassen, och varje grupp får ge och ta emot feedback. Diskussioner kring hur väl de olika medierna samverkar och hur det påverkar budskapet syftar till att utveckla både kritiskt tänkande och kommunikativ förmåga.

Exit-ticket

  • Vilka medier använde du i din presentation, och varför valde du dem?
    Svar: Jag använde [exempel på medier] för att [ursäkt varför].
  • Vad tyckte du var mest utmanande med att kombinera medier?
    Svar: Det mest utmanande var [exempel].
  • Hur kan multimedia förbättra ett budskap?
    Svar: Multimedia kan göra budskapet mer engagerande och minnesvärt.
  • Nämn en sak du lärde dig under övningen.
    Svar: Jag lärde mig hur man [exempel].
  • Vilket medie skulle du vilja utforska mer i framtida projekt?
    Svar: Jag skulle vilja utforska [exempel].

Hemuppgift

Eleverna ska välja en kortfilm eller reklam som de tycker är effektiv och analysera hur de olika medierna kombineras för att förmedla ett budskap. Analysen ska inkludera struktur, användning av bild, ljud och text. Denna uppgift ska lämnas in före nästa lektion.

Citat

Media is not just a communication channel but a powerful tool for persuasive storytelling. – Unknown.

Detta citat belyser hur mediernas integration kan användas för att påverka och berätta en historia på ett kraftfullt sätt.


×