Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i att publicera och sprida sina digitala produktioner. Provets fokus ligger på att utvärdera deras förståelse av olika plattformar och strategier för effektiv spridning samt deras praktiska tillämpning av denna kunskap.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Olika plattformar för att publicera och dela sina digitala skapelser samt strategier för effektiv spridning.”
Kunskapskrav
Eleven kan använda och utvärdera plattformar och strategier för att publicera sina digitala produktioner och förstå dess betydelse för distribution och synlighet.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken plattform är mest populär för att dela bilder?
A. Facebook
B. Twitter
C. LinkedIn
D. **Instagram**
2. Vad är en viktig strategi för att öka synligheten av ditt digitala arbete?
A. Använda blandade medier
B. Skapa en hemsida
C. **Marknadsföring på sociala medier**
D. Ignorera feedback
3. Vilket av följande är en video-delning plattform?
A. **YouTube**
B. Instagram
C. Pinterest
D. Snapchat
4. Vilket av följande är viktigt att tänka på när man publicerar online?
A. **Upphovsrätt och integritet**
B. Att vara anonym
C. Att dela så mycket som möjligt
D. Att undvika interaktion
5. Vad innebär det att ha en strategisk plan för publicering?
A. Att alltid använda samma plattform
B. Att publicera utan eftertanke
C. **Att planera innehåll och inlägg för att nå en målgrupp**
D. Att ignorera feedback
6. Vilken typ av innehåll är mest uppskattat på Twitter?
A. Långa artiklar
B. **Korta meddelanden och bilder**
C. Videor som är längre än 5 minuter
D. Endast nyheter
7. Vad är en digital portfölj?
A. En plats för papper
B. En gammal form av konstpresentation
C. **En samling digitala arbeten presenterade på en plattform**
D. En skriftlig uppsats
8. Vilket av följande påstående är sant om digital spridning?
A. Det är mindre viktigt än tryckta medier
B. **Det möjliggör snabb och bred räckvidd**
C. Det är alltid gratis
D. Ingen kan se det
9. Vilken funktion har en hashtag på sociala medier?
A. **Att kategorisera innehåll**
B. Att dölja innehåll
C. Att utvärdera innehåll
D. Att öka bildkvaliteten
10. Vilken är den största fördelen med att använda en plattform som YouTube för att publicera videor?
A. Ingen feedback
B. **Stort publikt räckvidd**
C. Kostar mycket pengar
D. Inga statistikverktyg
11. Vad bör man undvika när man publicerar på nätet?
A. Att vara kreativ
B. **Att dela personlig information**
C. Att återanvända sitt arbete
D. Att delta i diskussioner
12. Vad är viktigt vid val av publiceringsplattform?
A. Plattformens färger
B. **Plattformens målgrupp och funktioner**
C. Plattformens popularitet
D. Plattformens storlek
13. Vilken typ av innehåll fungerar bäst på Instagram?
A. Lång text
B. **Visuellt innehåll som bilder och korta videor**
C. Endast ljudklipp
D. Varken bilder eller text
14. Vad betyder ‘engagemang’ på sociala medier?
A. Att skriva långa texter
B. **Interaktion mellan användare**
C. Att publicera flera gånger om dagen
D. Att ignorera följare
15. Hur kan upphovsrätt påverka din publiceringsstrategi?
A. **Det sätter regler för vad man får dela och använda**
B. Det har ingen betydelse
C. Det är bara viktigt för företag
D. Det är inte giltigt på nätet
Resonerande frågor
1. Diskutera hur val av plattform kan påverka ditt digitala verk och din publik. Syftet med frågan är att låta eleverna analysera relationen mellan verkets syfte och plattformens egenskaper.
2. Reflektera över skillnaderna i målgrupper mellan olika plattformar. Frågan syftar till att uppmuntra eleverna att tänka strategiskt kring innehållets anpassning.
3. Hur kan du använda feedback från publiken för att förbättra dina framtida publiceringar? Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa förståelse för den kreativa processen och lärande från feedback.
4. Vilka lagar och riktlinjer anser du är viktigast att följa vid publicering online? Frågan främjar en djupare förståelse för etiska överväganden i digitalt skapande.
5. Hur skulle du definiera en framgångsrik digital kampanj? Syftet är att låta eleverna resonera kring begrepp som framgång och dess mått.
6. Beskriv en situation där du tror att marknadsföring skulle kunna förändra resultatet av din publicering. Eleverna får här ge exempel på praktisk tillämpning av teoretisk kunskap.
7. Hur kan du mäta effekten av din publicering? Genom att diskutera detta kan eleverna visa att de förstår vikten av att analysera resultatet av sina insatser.
8. Vilka framtida trender tror du kommer att forma digital publicering? Frågan syftar till att uppmuntra elevernas kritiska tankesätt och förutse utvecklingar inom området.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, medan de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betygsnivå E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).