Prov. Gy. Aktivitetsledarskap – Motivation och teambyggande

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Aktivitetsledarskap

Tema: Motivation och teambyggande

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse och tillämpning av teorier om motivation och teambyggande samt deras förmåga att analysera hur en positiv gruppdynamik skapas genom olika metoder.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Teoretiska aspekter av motivation, ledarskapets roll i att skapa en positiv gruppdynamik samt metoder för att effektivt bygga och leda team i olika aktivitetsmiljöer.”

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och tillämpa teorier om motivation och teambyggande, samt analysera hur en positiv gruppdynamik kan uppnås genom olika metoder.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken teori beskriver behovshierarkiet?
A) Herzbergs tvåfaktorsteori
B) Maslows behovstrappa
C) Deci och Ryans självbestämmandeteori
D) Vrooms förväntningsteori

2. Vilken av följande metoder är mest effektiv för att bygga laganda i en grupp?
A) Individuella belöningar
B) Tävlingar mellan medlemmar
C) Gemensamma mål
D) Hierarkisk struktur

3. Vad innebär den stormande fasen enligt Tuckmans modell?
A) Konflikter och utmaningar i gruppen
B) En harmonisk period
C) Ökad produktivitet
D) Avslutning av projektet

4. Vilken roll kan “stödjande medlem” inneha i ett team?
A) Leda gruppens diskussioner
B) Utmana andra medlemmar
C) Hjälpa andra att nå sina mål
D) Avbryta när någon har fel

5. Vilken teori handlar om motivation som en funktion av behov och belöning?
A) Maslows behovstrappa
B) Herzbergs tvåfaktorsteori
C) Tuckmans modell
D) Deci och Ryans självbestämmandeteori

6. Vad syftar teambuilding-aktiviteter till?
A) Att öka konkurrensen bland grupper
B) Att främja samarbete och kommunikation
C) Att betygsätta individuella prestationer
D) Att avgränsa roller i gruppen

7. Vad är en viktig aspekt av gruppdynamik?
A) Tydliga hierarkier
B) Kommunikation mellan medlemmar
C) Ensidig ledarskap
D) Utanförskap hos vissa medlemmar

8. Vilken av följande är en nyckelkomponent i motivationsarbete?
A) Feedback och erkännande
B) Tystnad och oklarhet
C) Rigiditet i regler
D) Ignorering av medlemmars behov

9. Hur kan en aktivitetsledare skapa engagemang?
A) Genom att vara befallande
B) Genom att involvera och lyssna på medlemmarna
C) Genom att vara avlägsen
D) Genom att enbart fokusera på resultat

10. Vilken typ av konflikt är lättast att hantera i ett team?
A) Personalkonflikter
B) Uppgiftsrelaterade konflikter
C) Allianskonflikter
D) Hierarkiska konflikter

11. Vad påverkar en positiv gruppdynamik?
A) Öppenhet och tillit
B) Separation och klandrande
C) Otydliga mål
D) Ignorera olikheter

12. Vilket av följande exempel är en teambuilding-aktivitet?
A) Individuella presentationer
B) Lärarledda föreläsningar
C) Gemensamma projekt och aktiviteter
D) Individuella tester

13. Vad innebär självbestämmandeteori?
A) Att människor är motiverade av inneboende belöningar
B) Att yttre belöningar alltid är dominerande
C) Att alla har samma behov
D) Att gruppen alltid ska vara homogena

14. Vilken aspekt är viktigt för att lyckas med teambuilding?
A) Strikta regler
B) Flexibilitet och anpassning
C) Tydlig ledning
D) Ensidig kommunikation

15. Vilken metod kan påverka hur konflikter hanteras?
A) Kommunikationsstrategier
B) Hårdhet i ledarskapet
C) Brist på engagemang
D) Låga förväntningar

Resonerande frågor

1. Hur kan du använda Maslows behovstrappa i din roll som aktivitetsledare?
Denna fråga uppmanar eleven att koppla teoretiska insikter till praktisk tillämpning i en ledarskapsroll.

2. Beskriv en situation där du tillämpade en specifik motivationsmetod och dess effekt.
Eleven ges möjlighet att reflektera över egna erfarenheter och koppla dem till teori.

3. Hur kan konflikter påverka en grupps dynamik, och vilka metoder kan användas för att hantera dem?
Denna fråga kräver en djupare analys av konfliktens påverkan och relevanta strategier.

4. I vilken utsträckning anser du att teambuilding påverkar övrig aktivitet inom en organisation?
Frågan ger eleven en chans att resonera kring teambuildingens bredare effekter på organisationen.

5. Reflektera över en teambuilding-aktivitet som du har genomfört. Vad var de bästa och sämsta delarna?
Eleven uppmanas att analysera sina erfarenheter i ljuset av teori.

6. Hur kan ledarskapets stil påverka gruppens motivation?
Här ska eleven koppla teori angående ledarskap till praktiska konsekvenser för gruppens dynamik.

7. Vilken roll ser du som mest avgörande för en grupps framgång och varför?
Frågan uppmanar eleven att argumentera för en specifik roll och dess betydelse i teamet.

8. På vilket sätt bör en aktivitetsledare anpassa sin ledarskapsstil beroende på teamets mognadsnivå?
Denna fråga utmanar eleven att reflektera över hur olika faktorer påverkar ledarskapet.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximum 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng.

De resonerande frågorna ger maximum 8 poäng. Varje svar bedöms på en skala 1-2 poäng beroende på djup och relevans.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp