En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Grafisk illustration – Grundläggande tekniker

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Grafisk illustration

Tema: Grundläggande tekniker inom grafisk illustration

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande tekniker och metoder inom grafisk illustration, inklusive teckning, bildkomposition, färglära och användning av digitala verktyg.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och tillämpa grundläggande tekniker samt principer i grafisk illustration och analysera stil och visuell kommunikation.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till grafisk illustration (10 min)

  • Diskutera vad grafisk illustration är och dess betydelse i olika sammanhang, såsom reklam, bokomslag och webbdesign.
  • Ge exempel på olika typer av illustrationer och var de används.
  • Diskutera vad som kännetecknar en bra grafisk illustration.

Grundläggande tekniker för illustration (15 min)

  • Gå igenom olika tekniker för traditionell och digital illustration, såsom blyertsteckning, bläck, vattenfärg och digitala verktyg (t.ex. Adobe Illustrator).
  • Presentera övningar för att träna vid handen motorik och precision.
  • Diskutera fördelar och nackdelar med de olika metoderna.

Färglära och komposition (15 min)

  • Introducera färglärans grunder, inklusive färgcirkeln, färgkombinationer och färgpsykologi.
  • Gå igenom principerna för bildkomposition och hur man skapar balans och harmoni i en illustration.
  • Visa exempel på framgångsrika illustrationer och diskutera deras användning av färger och komposition.

Praktisk övning: Skapa en enkel illustration (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem en uppgift att skapa en enkel illustration baserad på en viss temat (t.ex. natur, fantastik).
  • Aktiviteten ska inkludera val av teknik och färger, samt stödja de principer som diskuterats under lektionen.
  • Läraren går runt för att ge feedback och stöd under övningen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de viktiga punkterna kring tekniker och principer för grafisk illustration.
  • Diskutera hur eleverna kan använda de tekniker de lärt sig i sina egna kreativa projekt.
  • Fråga eleverna om deras insikter och vad de skulle vilja lära sig mer om inom grafisk illustration.

Aktivitet

Grupperna presenterar sina illustrationer för klassen, beskriver vilka tekniker de använde och diskuterar hur deras val påverkar den visuella kommunikationen.

Exit-ticket

  • Vad var din största insikt om grafisk illustration efter denna lektion?
    Svar: Jag insåg [exempel].
  • Vilken teknik eller metod tycker du är mest intressant och varför?
    Svar: Jag tycker att [exempel] är mest intressant för [exempel].
  • Hur tror du att färgval och komposition påverkar en illustration?
    Svar: Det påverkar genom [exempel].
  • Nämn en förändring du skulle vilja göra i ditt arbetssätt angående illustration.
    Svar: Jag skulle vilja [exempel].
  • Vad skulle du vilja veta mer om när det gäller grafisk illustration?
    Svar: Jag skulle vilja veta mer om [exempel].

Hemuppgift

Eleverna ska skapa en illustration utifrån ett tema de väljer och använda minst två tekniker.

M.v.h. Isak Skogstad