Lektion. Gy. Människans språk 1 – Språkets utveckling och förändring

Lektionsplanering för Språkets utveckling och förändring

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Människans språk 1

Tema: Språkets utveckling och förändring

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar hur språk utvecklas och förändras över tid, inklusive faktorer som påverkar språket och exempel på språkliga förändringar i olika kulturer och samhällen.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera språkutveckling och förändring, samt reflektera över de faktorer som påverkar språkets evolution.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till språkutveckling (10 min)

  • Diskutera vad språkutveckling innebär och varför det är viktigt att förstå hur språk förändras.
  • Identifiera de huvudsakliga faktorerna som påverkar språkutveckling, såsom kulturella, sociala, teknologiska och politiska faktorer.
  • Ge en översikt om hur språket har förändrats historiskt och moderna exempel på språkutveckling i nutid.

Linguistisk förändring (15 min)

  • Gå igenom de olika typerna av språklig förändring: fonetisk, lexikal, syntaktisk och semantisk förändring.
  • Diskutera exempel på hur dessa förändringar kan observeras i språkets användning i dagligt tal och skrift.
  • Ge exempel på språkets förändring över tid, som låneord och nydanade begrepp som uppstår i takt med sociala förändringar.

Språk och teknologi (15 min)

  • Diskutera hur teknologiska framsteg påverkar språkets utveckling, inklusive införandet av nya kommunikationsverktyg som sociala medier, SMS och e-post.
  • Analysera fenomen som “internetspråk” och emojis, och hur dessa påverkar formell och informell kommunikation.
  • Diskutera språkets roll i skapandet av nya identiteter och gemenskaper online.

Praktisk övning: Analysera ett språkfenomen (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att välja ett aktuellt språkfenomen (exempelvis slang, anglicismer, eller uppkomsten av nya ord) för att analysera.
  • Grupperna ska undersöka ursprunget, betydelse och spridning av fenomenet och presentera sina insikter för klassen.
  • Läraren går runt och ger stöd och vägledning under övningen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta viktiga punkter om språkets utveckling och förändring.
  • Diskutera hur insikter om språkutveckling kan tillämpas i deras förståelse av språkets roll i samhället och deras egna språkanvändning.
  • Fråga eleverna om deras reflektioner kring förändringarna och deras attityder till språkutveckling.

Aktivitet

Grupperna presenterar sina analyser av språkfenomen och diskuterar sina fynd. Diskussionerna syftar till att öka medvetenheten om språkligt förändring och dess påverkan på kommunikationen.

Exit-ticket

  • Vad lärde du dig idag om språkutveckling och förändring?
  • Svar: Jag lärde mig [exempel].

  • Vilket språkfenomen tycker du är mest intressant och varför?
  • Svar: Jag tycker att [exempel] är intressant för [exempel].

  • Hur kan du dra nytta av att förstå språkliga förändringar i din vardag?
  • Svar: Jag kan dra nytta genom [exempel].

  • Nämn en typ av språklig förändring du har observerat eller upplevt.

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp