Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Människans språk 2 – Språk och makt

Lektionsplanering: Språk och makt

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Människans språk 2
Tema: Språk och makt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar hur språk används som ett verktyg för makt och kontroll i olika sociala, politiska och kulturella sammanhang. Fokus ligger på att förstå språkets roll i att forma hierarkier, inkludera eller exkludera individer och påverka samhällsnormer.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera relationen mellan språk och makt och diskutera hur språkliga val påverkar maktförhållanden i samhället.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till språkets makt (10 min)

  • Diskutera vad som menas med språk som maktverktyg och varför det är viktigt att förstå.
  • Presentera teorier kring språk och makt, t.ex. Michel Foucaults tankar kring diskurs och maktens produktion genom språk.
  • Gå igenom hur språk kan definieras i termer av social stratifikation, identitet och tillhörighet.

Språk och sociala hierarkier (15 min)

  • Gå igenom hur språk används för att upprätthålla sociala hierarkier och maktstrukturer, exempelvis genom normer för formellt vs. informellt språk.
  • Diskutera hur användning av språkligt fackspråk eller jargon kan skapa barriärer och utestänga vissa grupper.
  • Presentera exempel på hur språk används i politiken för att manipulera opinion och påverka beslut.

Språk och identitet (15 min)

  • Diskutera hur språkanvändning i olika sociala kontexter kan forma och påverka individens identitet.
  • Gå igenom hur sociolekter och dialekter kan signalera tillhörighet och makt.
  • Presentera exempel på hur retorik och vältalighet används som stilistiska verktyg för att förstärka eller motverka makt.

Praktisk övning: Analysera ett exempel (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att analysera ett offentligt tal eller en reklamkampanj med fokus på språkliga tekniker och maktperspektiv.
  • Grupperna ska identifiera hur språket används för att påverka publiken och vilka underliggande maktstrukturer som avspeglas.
  • Läraren erbjuder stöd under övningen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens viktiga punkter kring språk och makt.
  • Diskutera hur denna förståelse kan tillämpas i deras egna liv och hur de kan vara medvetna om sitt eget språkanvändande.
  • Ställ frågor om hur de kan bli aktiva och kritiska konsumenter av språk i media och samhällsdebatt.

Aktivitet

Grupperna presenterar sina analyser av det valda exemplet och diskussionerna fokuserar på språkliga val och deras relation till makt och identitet.

Exit-ticket

  • Vad lärde du dig idag om språk och makt?
  • Svar: Jag lärde mig [exempel].

  • Nämn ett exempel på hur språk kan användas som maktverktyg.
  • Svar: Ett exempel är [exempel].

  • Hur kan medvetenhet om språkliga val påverka din kommunikation?
  • Svar: Medvetenhet kan påverka genom [exempel].

  • Vad tycker du är den mest intressanta aspekten av språkets makt?
  • Svar: Den mest intressanta aspekten är [exempel].

  • Hur skulle du vilja se språkutveckling i samhället för att motverka maktens påverkan?

Modern Tillbaka-knapp