Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Arrangering och komposition 1
Tema: Grunderna i musikkomposition
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande kunskaper inom musikkomposition, inklusive melodi, harmoni, rytm, form och arrangemangstekniker.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och tillämpa grundläggande musikaliska koncept i komposition och arrangemang, samt analysera egna och andras musikverk.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musikkomposition (10 min)
- Diskutera vad musikkomposition innebär och dess betydelse inom musikaliska uttrycksformer.
- Gå igenom de olika elementen av musikkomposition: melodi, harmoni, rytm och form.
- Presentera kända kompositörer och deras stilistiska val för att inspirera eleverna.
Melodi och harmoni (15 min)
- Gå igenom hur man skapar en melodi och dess relation till harmonier.
- Diskutera grundläggande harmoniska progressioner och hur de påverkar melodins struktur.
- Ge exempel på kända melodier och hur harmonin stödjer dem.
Rytm och takt (15 min)
- Introducera rytmens betydelse i musik och hur olika takter kan påverka musiken.
- Gå igenom olika rytmiska mönster och hur de kan användas i komposition.
- Presentera exempel på olika musikstilar och deras rytmiska karaktäristik.
Praktisk övning: Skapa en kort komposition (10 min)
- Låt eleverna arbeta individuellt eller i par för att skapa en kort melodisk och harmonisk komposition (exempelvis 8 takter).
- De ska tänka på att använda olika rytmiska mönster och harmoniska progressioner som de har lärt sig.
- Läraren går runt och erbjuder stöd och vägledning under övningen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens viktiga punkter om grunderna i musikkomposition.
- Diskutera hur eleverna kan använda de tekniker de har lärt sig i sina egna kompositioner.
- Fråga vad de anser är svårast och mest spännande när det kommer till att skriva musik.
Aktivitet
Grupperna/eleverna presenterar sina kompositioner för klassen, förklarar sina kreativa val och hur de har använt melodiska och harmoniska element. Feedback ges av läraren och klasskamrater för att uppmuntra utveckling och reflektion.
Exit-ticket
- Vad lärde du dig idag om musikkomposition? Svar: Jag lärde mig [exempel].
- Vilket element av kompositionen tycker du är mest intressant? Svar: Jag tycker att [exempel] är mest intressant för [exempel].
- Hur kan du se att harmoni påverkar din melodiska komposition? Svar: Harmonin påverkar genom [exempel].
- Nämn en ny teknik eller strategi du vill prova i din musikkomposition. Svar: Jag skulle vilja prova [exempel].
- Vad inspirerade dig mest under lektionen? Svar: Jag blev inspirerad av [exempel].
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort komposition (max 16 takter) som inkluderar minst tre olika harmoniska progressioner och ett tydligt melodiskt tema. De ska också reflektera över sina val och den process de genomgått. Kompositionen och reflektionen ska lämnas in före nästa lektion. Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.
Citat
– M.v.h. Isak Skogstad