Hemläxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Arrangering och komposition 1
Tema: Arrangeringstekniker i musikkomposition
Ordkollen
Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Arrangering: Processen att anpassa och omarbeta en musikaliskt verk för att passa en specifik grupp av instrument eller sångare.
- Instrumentation: Valet av instrument i ett musikkapell och hur dessa instrument används för att stödja melodin.
- Dynamik: Variationer i ljudstyrka inom ett musikstycke som bidrar till känsla och uttryck.
- Harmoni: Kombinationen av två eller flera toner som ger en musikalisk klang tillsammans.
- Rytm: Mönster av ljud och tystnad i tiden, som skapar takten och flödet i musiken.
Instuderingsfrågor
- Vad är skillnaden mellan arrangering och komposition?
- Vilka arrangeringstekniker har du lärt dig under lektionen?
- Hur påverkar dynamik musiken?
- Ge exempel på hur instrumentation kan förändra ett arrangemang.
- Vilken roll spelar rytm i en musikalisk komposition?
- Hur kan du skapa olika stämningar genom arrangeringstekniker?
- Vad tyckte du var mest intressant under övningen av arrangemanget?
- Vilka utmaningar stötte du på i ditt arrangemang?
- Hur kan arrangering påverka lyssnarens upplevelse av musiken?
- Vilken arrangeringsteknik skulle du vilja veta mer om?
Skrivuppgift
Uppgift 1: Reflektion över arrangemang
Beskriv hur ditt arrangemang blev till. Vilka arrangeringstekniker använde du? Hur påverkade dessa val det slutliga resultatet?
Svarslängd: ca. 200 ord (En halv sida)
Uppgift 2: Jämförelse av arrangemang
Välj två olika arrangemang av samma melodi och jämför dem. Vilka tekniker används olika? Hur skiljer sig känslan och stämningen mellan de två arrangemangen?
Svarslängd: ca. 300 ord (En halv till en sida)
Uppgift 3: Kreativ arrangering
Skapa ett arrangemang av en melodi som du känner till, men variera instrumentationen och harmonierna. Beskriv dina val och motiv till dessa.
Svarslängd: ca. 400 ord (En till en och en halv sida)