Prov: Harmonisering och komposition
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Arrangering och komposition 1
Tema: Harmonisering och komposition
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för harmonisering och komposition, samt deras förmåga att tillämpa och analysera olika harmoniska strukturer och kompositionstekniker i praktiska och teoretiska sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektions centrala innehåll omfattar grunderna i harmonisering samt tekniker för att komponera musik som inkluderar harmoniska strukturer och samspel mellan melodier och ackompanjemang.
Kunskapskrav
Elven kan redogöra för och tillämpa grundläggande harmoniseringstekniker och kompositionsmetoder samt analysera hur dessa bidrar till musikaliskt uttryck.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är en vanlig harmoniseringsteknik?
- Rytmisk variation
- Melodisk improvisation
- Parallellharmonisering
- Tempoändring
- Vad kännetecknar en tonicackord?
- Det är ackordet som ger stabilitet och fungerar som “hemmet”
- Det är alltid ett durackord
- Det används sällan i musik
- Det är det mest komplicerade ackordet
- Vilken typ av progression skapar ofta en känsla av upplösning?
- Ställningprogression
- V-I progression
- C-Dur progression
- Parallelprogression
- Vad innebär modulering i musik?
- Ändra takten i ett stycke
- Byta tonart i en låt
- Skriva en ny melodi
- Skapa harmonier
- Vilken melodisk teknik används för att skapa kontrapunkt?
- Fyllnadsstämma
- Rytmisk improvisation
- Sammanvävning av flera oberoende melodier
- Melodisk upprepning
- Vad är en ackordföljd?
- En serie av olika rytmer
- En sekvens av ackord som följer varandra
- En enskild melodi
- En avslutning på en låt
- Vilken funktion har dominanta ackord?
- Att skapa en paus i musiken
- Att leda till tonicackord
- Att försvaga melodin
- Att vara den första melodin
- Vad innebär terassdynamik i harmonisering?
- Att esvansstycke användas
- Att dynamiken plötsligt förändras mellan olika sektioner
- Att ackorden är låg i volym
- Att endast en rytm används
- Vilket av följande ackord är ett septimackord?
- C-E-G
- C-E-G-Bb
- C-D-E-F
- C-G
- Vad är en passantackord?
- En förberedelse för ett ackord
- Ett ackord som skapar spänning och leder till tonicackord
- En avslutande melodi
- En typ av durackord
- Vilken typ av melodi är mest vanlig vid harmonisering?
- Enkelfigur
- Komplex melodi
- Kraftfull melodi
- Monoton melodi
- Vad är en sekundärdominant?
- En specifik typ av ackord
- Ett ackord som tillfälligt leder till ett annat tonartsackord
- En begränsning av melodin
- En enkel triad
- Vad syftar kontrapunkt till att göra?
- Öka tempot i musiken
- Skapa samspel mellan flera melodier
- Förenkla harmonier
- Skapa ackordprogressioner
- Vilken funktionen har dominant ackord i tonarten?
- Skapa en paus
- Leadera till tonicackord
- Försvaga melodi
- Vara oberoende
- Vad kännetecknar en harmonisering av en melodi?
- En kombination av flera melodier
- Ett ackord som kompletterar melodi
- En enskild melodi
- Att skapa kontrast
- Vilken är en nyckelkomponent i att skapa stämning genom harmonisering?
- Komplexitet
- Rytmisk variation
- Ackordens placering
- Antalet melodier
Resonerande frågor
- Diskutera hur valentackord påverkar stämningen i musik.
Syftet är att låta eleven reflektera över hur val av ackord kan förändra känslan i ett musikstycke. - Analysera ett stycke musik och identifiera användningen av harmoniseringsteknik.
Syftet är att ge eleven möjlighet att konkretisera sin kunskap genom att koppla den till ett praktiskt exempel. - Beskriv hur modulering kan berika en komposition.
Syftet är att få eleven att tänka på variation och utveckling i musik. - Reflektera över varför harmonisering är viktigt för komposition.
Syftet är att klargöra harmoniseringens betydelse i skapandet av musik. - Ge exempel på hur olika musikhistoriska epoker har använt harmonisering.
Syftet är att uppmuntra eleven att koppla teori till historia och praktiska exempel. - Jämför parallellharmonisering och kontrapunkt och diskutera deras effekter.
Syftet är att låta eleven utforska skillnader i harmoniseringstekniker. - Utröm hur harmonisering kan användas i olika musikstilar.
Syftet är att ge eleven möjlighet att visa bredden av sin kunskap inom ämnet. - Reflektera över personliga erfarenheter av harmonisering och dess roll i dina egna kompositioner.
Syftet är att uppmuntra självanalys och kopplingen mellan teori och praktik.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng, där varje rätt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor ger maximalt 8 poäng, där varje svar bedöms på en skala av 1-2 poäng beroende på djup och insikt.
För betyg E krävs minst 8 totalt poäng, för C krävs minst 12 poäng (och minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A minst 18 poäng (och minst 5 poäng från resonerande frågor).