En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Internationell ekonomi – Grunderna i internationell handel



Prov i Internationell Ekonomi

Prov i Internationell Ekonomi

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Internationell ekonomi

Tema: Grunderna i internationell handel

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för grunderna i internationell handel, inklusive viktiga teorier, begrepp och handelsorganisationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar de grundläggande begreppen och teorierna inom internationell handel, inklusive komparativa fördelar, handelsteorier och globala handelsorganisationer.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera grundläggande teorier och begrepp inom internationell handel samt diskutera deras påverkan på ekonomisk utveckling.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär komparativa fördelar?

  • A) Att ett land är bättre på att producera alla varor
  • B) Att länder specialiserar sig på produktion av en viss vara
  • C) Att ett land har låg arbetskraftskostnad
  • D) Att länder producerar varor där de har lägre alternativkostnad

2. Vilken teori är kopplad till Adam Smith?

  • A) Teorin om absolut fördel
  • B) Heckscher-Ohlin-teorin
  • C) Städe teorier
  • D) Teorin om komparativa fördelar

3. Vilken organisation arbetar för att främja frihandel?

  • A) Internationella valutafonden (IMF)
  • B) Världshandelsorganisationen (WTO)
  • C) Världsbanken
  • D) Europeiska unionen (EU)

4. Vad beskriver Heckscher-Ohlin-teorin?

  • A) Betydelsen av marknader
  • B) Hur relativ tillgång på produktionsfaktorer påverkar handel
  • C) Hur länder utvecklas över tid
  • D) Teorin om absolut fördelar

5. Vad är en av huvudfunktionerna för IMF?

  • A) Att reglera miljöfrågor
  • B) Att ge finansiellt stöd till länder
  • C) Att hantera klimatförändringar
  • D) Att främja sport och kultur

6. Vad innebär frihandel?

  • A) Ingen tull eller kvoter på varor mellan länder
  • B) Högre skatter på importerade varor
  • C) Statlig kontroll över alla handelsavtal
  • D) Begränsade affärsmöjligheter mellan länder

7. Vilken effekt har handelsavtal vanligtvis?

  • A) Ökar kostnaderna för konsumenter
  • B) Främjar handel mellan länder
  • C) Minskar konkurrensen
  • D) Begränsar produktion

8. Vad är syftet med Världshandelsorganisationen?

  • A) Att investera i infrastruktur
  • B) Att reglera penningpolitik
  • C) Att övervaka och främja internationell handel
  • D) Att stödja utbildning i utvecklingsländer

9. Vad handlar handelsteori om?

  • A) Hur länder interagerar genom handel
  • B) Vikten av landets fysiska resurser
  • C) Hur regeringar skyddar sina marknader
  • D) Privat företagande

10. Vad förklarar teorin om absolut fördel?

  • A) Att ett land är mer effektivt än ett annat land i att producera en viss vara
  • B) Att länder kan producera alla varor billigare
  • C) Att utbud och efterfrågan är lika
  • D) Att länder ska placera alla sina resurser i ett sektorer

11. Vilken typ av skatter påverkas vanligtvis av handelsavtal?

  • A) Tullar
  • B) Inkomstskatter
  • C) Mervärdesskatt
  • D) Fastighetsskatt

12. Vad är en oas av frihandel?

  • A) En plats med låg arbetskraftskostnad
  • B) Ett avtal mellan flera länder för ökad handel
  • C) En zon där handelsrestriktioner är minimala
  • D) Ett land utan någon industri

13. Vilken teori fokuserar på relativa produktionsfaktorer?

  • A) Teorin om absolut fördel
  • B) Heckscher-Ohlin-teorin
  • C) Teorin om konkurrens
  • D) Teorin om ekonomisk tillväxt

14. Vad innebär export för ett land?

  • A) Försäljning av varor till andra länder
  • B) Köpa varor från andra länder
  • C) Inhemsk produktion
  • D) Öka skatter för utländska företag

15. Vilken effekt kan handelsavtal ha på lokal ekonomi?

  • A) Ingen inverkan på lokal ekonomi
  • B) Kan öka konkurrensen och sänka priser
  • C) Endast positiva effekter för företagen
  • D) Minska jobb i alla sektorer

Resonerande frågor

1. Diskutera hur komparativa fördelar kan påverka tillväxten i ett specifikt land. Detta ger studenten möjlighet att visa insikt i ekonomiska samband och påverkan.

2. Analysera effekterna av ett specifikt handelsavtal på både lokala och globala ekonomier. Frågan ger eleverna en chans att applicera sina kunskaper på verkliga scenarier.

3. Resonera kring hur globala handelsorganisationer påverkar utvecklingsländer. Genom att diskutera detta kan eleverna visa djupare förståelse av globala sysselsättningseffekter。

4. Värdera betydelsen av internationell handel i ett globaliserat samhälle. Denna fråga uppmuntrar elever att tänka kritiskt om handelns roll i vår moderna värld.

5. Jämför och kontrastera Adam Smiths och Heckscher-Ohlin teorier. Att analysera två olika teorier ger eleverna möjlighet att visa analytiska färdigheter på hög nivå.

6. Hur kan handelskonflikter uppstå och lösas inom ramen för WTO? Frågan ger en plattform för att diskutera komplexa interaktioner mellan länder.

7. Beskriv hur komparativa fördelar kan förändras över tid. Genom att överväga dynamiken i handel visar eleverna att de kan tänka framåtblickande.

8. Argumentera för eller emot effekterna av globalisering på lokal kultur och ekonomi. Detta ger eleverna utrymme att reflektera och formulera egna åsikter baserat på lära.

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 30 poäng: varje korrekt svar ger 2 poäng. Resonerande frågor ger 5 poäng per fråga. För betyg:

E: 8 poäng totala (minst 3 från resonerande frågor)

C: 12 poäng totala (minst 5 från resonerande frågor)

A: 18 poäng totala (minst 5 från resonerande frågor)