Hemläxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Internationell ekonomi
Tema: Internationella ekonomiska institutioner
Ordkollen
Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Världsbanken: En internationell institution som verkar för att minska fattigdom genom projekt och finansiellt stöd.
- IMF: Internationella valutafonden som arbetar för att stabilisera valutor och ge ekonomiskt stöd till länder i kris.
- WTO: Världshandelsorganisationen som reglerar internationell handel och främjar frihandel mellan medlemsländer.
- Handelsavtal: Icke-tvingande överenskommelser mellan länder som syftar till att underlätta handel.
- Utvecklingsstrategi: En plan för att förbättra ett lands ekonomiska välstånd och minska fattigdom.
Instuderingsfrågor
- Vad är syftet med internationella ekonomiska institutioner?
- Hur fungerar Världsbanken och vilka typer av projekt finansierar den?
- Vilka villkor ställer IMF vid lån till länder i kris?
- Hur reglerar WTO internationell handel?
- Ge exempel på ett framgångsrikt projekt som Världsbanken har genomfört.
- Diskutera en situation där ett land fått stöd av IMF. Vad var resultatet?
- Hur påverkar handelsavtal medlemsländerna?
- Vad är skillnaden mellan Världsbanken och IMF?
- Vilka aktuella frågor står de internationella ekonomiska institutionerna inför?
- Hur kan insikterna från dessa institutioner tillämpas på nationell ekonomisk politik?
Skrivuppgift
Uppgift 1: Analys av en institution
Välj en av de internationella ekonomiska institutionerna (Världsbanken, IMF eller WTO) och skriv en analys av dess roll och funktion i den globala ekonomin. Inkludera information om institutionens mål, metoder och exempel på dess påverkan.
Svarslängd: ca. 500 ord (En sida)
Uppgift 2: Fallstudie av ett projekt
Undersök ett specifikt projekt som finansierats av Världsbanken. Beskriv projektets syfte, genomförande och resultat. Vad kan andra länder lära sig av detta exempel?
Svarslängd: ca. 400 ord (En sida)
Uppgift 3: Debattartikel
Skriv en debattartikel om villkoren som IMF ställer vid lån och deras inverkan på mottagarländer. Analysera både för- och nackdelar med detta system och ställ frågor som kan stimulera diskussioner i klassen.
Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)