Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Internationellt arbete
Tema: Internationella rättigheter och skyddsmekanismer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förmågor att redogöra för, analysera och diskutera internationella rättigheter samt de skyddsmekanismer som finns för att upprätthålla dessa rättigheter. Provets innebörd handlar om att ge en djupare förståelse för hur olika institutioner arbetar med mänskliga rättigheter och de utmaningar som föreligger.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar de internationella rättigheterna som skyddas av konventioner och avtal, samt de mekanismer och institutioner som ansvarar för att upprätthålla och främja dessa rättigheter globalt.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera internationella rättigheter och dess tillämpning samt diskutera skyddsmekanismernas effekt och betydelse för mänskliga rättigheter.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande konventioner skyddar barns rättigheter?
- A) Konventionen om skydd av kvinnors rättigheter
- B) **Barnkonventionen**
- C) Konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter
- D) Konventionen om minoriteters rättigheter
2. Vilket organ inom FN ansvarar för att skydda flyktingars rättigheter?
- A) UNICEF
- B) **UNHCR**
- C) WHO
- D) UNESCO
3. Vad är syftet med den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna?
- A) Att skapa internationella lagar
- B) **Att upprätta en gemensam standard för mänskliga rättigheter**
- C) Att skydda staters suveränitet
- D) Att ge bistånd till utvecklingsländer
4. Vilken internationell mekanism används för att övervaka efterlevnaden av mänskliga rättigheter?
- A) Rapportering
- B) Diplomatiska förhandlingar
- C) **Övervakning**
- D) Medling
5. Vad kan bidra till att internationella rättigheter inte respekteras?
- A) Stöd från internationella organisationer
- B) Tillgång till resurser
- C) **Politiska hinder**
- D) Utbildning om mänskliga rättigheter
6. Vilken av följande är en viktig del av FN:s arbete med mänskliga rättigheter?
- A) Att implementera handelspolitik
- B) Att ge militärt stöd
- C) **Att främja och skydda mänskliga rättigheter**
- D) Att hantera klimatförändringar
7. I vilken situation kan en stat åtalas för brott mot mänskliga rättigheter?
- A) När den går med i en internationell organisation
- B) **När den bryter mot internationella konventioner**
- C) När den minskar ekonomiskt bistånd
- D) När den genomför val
8. Vad är viktigast för att skydda mänskliga rättigheter enligt internationell rätt?
- A) Medborgarnas lojalitet
- B) **Internationell överenskommelse**
- C) Nationell lagstiftning
- D) Kulturella normer
9. Vilken av dessa rättigheter skyddas av den europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna?
- A) Rätt till arbete
- B) Rätt till utbildning
- C) **Rätt till en rättvis rättegång**
- D) Rätt till social trygghet
10. Vilken typ av rapporter är viktiga för att följa mänskliga rättigheter?
- A) **Övervakningsrapporter**
- B) Finansieringsrapporter
- C) Utbildningsrapporter
- D) Rekryteringsrapporter
11. Vad är en av utmaningarna med implementering av internationella rättigheter?
- A) Globalt engagemang
- B) **Politiska hinder**
- C) Kulturell enighet
- D) Ekonomiskt stöd
12. Vilken institution arbetar främst med att skydda rättigheterna för kvinnor?
- A) UNESCO
- B) UNICEF
- C) **UN Women**
- D) WHO
13. Hur kan ett land påverkas av internationella rättigheter?
- A) Inga påverkningar
- B) **Genom press från omvärlden**
- C) Genom ekonomiska stimulanser
- D) Genom kulturell utbyte
14. Vilken av följande rättigheter skyddas enligt FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning?
- A) **Rätten till ett liv utan diskriminering**
- B) Rätten till arbete endast
- C) Rätten till utbildning endast
- D) Rätten till hälsa endast
15. Vilket av följande påståenden stämmer om internationell lag?
- A) Det är alltid bindande för stater
- B) **Det kräver samtycke från stater för att vara giltigt**
- C) Det är endast vägledande
- D) Det gäller bara enskilda individer
Resonerande frågor
1. Diskutera vilken betydelse internationella rättigheter har för skyddet av individer i olika länder.
Syftet är att utvärdera elevernas förmåga att koppla internationella rättigheter till konkreta exempel på individers skydd.
2. Reflektera över de utmaningar som FN står inför när det gäller att upprätthålla mänskliga rättigheter.
Syftet är att analysera konsekvenserna av dessa utmaningar för mänskligheten.
3. Hur kan utbildning om internationella rättigheter bidra till att stärka dessa rättigheter globalt?
Syftet är att bedöma sambandet mellan utbildning och medvetenhet om mänskliga rättigheter.
4. Ge exempel på hur sociala rörelser kan påverka implementeringen av internationella rättigheter.
Syftet är att koppla teori till praktik och konkretisera significans av sociala rörelser.
5. Diskutera vilka metoder som kan användas av internationella institutioner för att öka respekten för mänskliga rättigheter.
Syftet är att utvärdera effektiviteten av olika metoder.
6. Reflektera över hur kulturella skillnader kan påverka tolkningen av internationella rättigheter.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och kritiskt granska olika perspektiv.
7. Vilken roll spelar media i att skydda och främja internationella rättigheter?
Syftet är att analysere mediers betydelse i sammanhanget av mänskliga rättigheter.
8. Analysera hur nationell suveränitet kan komma i konflikt med internationella rättigheter.
Syftet är att granska och reflektera över dessa två koncepts relation.
Bedömning
Provet bedöms med max 40 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. Resonerande frågor är värda 2 poäng vardera, vilket ger totalt 16 poäng.
För betyg E krävs 8 poäng i total, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).