Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Romantiken
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om romantikens kännetecken, teman, centrala författare och hur dessa inslag avspeglar tidsperioden och påverkar den moderna litteraturen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Lektionerna syftar till att belysa romantikens kännetecken, teman och centrala författare, samt hur dessa element avspeglar tiden och påverkar den moderna litteraturen.”
Kunskapskrav
”Eleven ska kunna läsa och analysera litterära verk samt beskriva centrala idéer, teman och litterära tekniker.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande kännetecken är typiskt för romantikens litteratur?
A) Objektivitet
B) Känslor
C) Samhällskritik
D) Historiska händelser
B
2. Vem av följande är en central författare inom romantiken?
A) August Strindberg
B) Selma Lagerlöf
C) Erik Axel Karlfeldt
D) Stieg Larsson
C
3. Vilket tema är ofta närvarande i romantisk litteratur?
A) Teknologi
B) Kärlek
C) Krig
D) Ekonomi
B
4. I romantikens litteratur framställs naturen ofta som:
A) En plats för industriell utveckling
B) En symbol för känslor
C) En berättelse utan betydelse
D) En kuliss i berättelser
B
5. I motsats till romantiken fokuserade tidigare litterära epoker på:
A) Känslor och känslomässig autenticitet
B) Det subjektiva och personliga
C) Det objektiva och samhälleliga
D) Fantasins betydelse
C
6. Vilken av följande poeter kopplas mest till romantiken?
A) Karin Boye
B) Nils Ferlin
C) Hjalmar Söderberg
D) Harry Martinson
B
7. Vilken känsla är vanligt förekommande i romantisk poesi?
A) Apati
B) Lycka
C) Melankoli
D) Indifferens
C
8. Romantiken var en reaktion mot:
A) Den industriella revolutionen
B) Romersk litteratur
C) Upplysningen
D) Folkrörelser
C
9. I romantisk litteratur används ofta:
A) Logik och rationalitet
B) Symbolik och metaforer
C) Fakta och statistik
D) Historiska dokument
B
10. Vad kännetecknar romantisk konst?
A) Kylighet och objektivitet
B) Estetik och klara linjer
C) Känslomässig intensitet och naturmotiv
D) Praktiska och funktionella design
C
11. Vilken av följande aspekter är inte typisk för romantikens ideal?
A) Individuellt uttryck
B) Känslomässig autenticitet
C) Gemeinschaft (gemenskap)
D) Naturdyrkan
C
12. Vad betecknar termen “det undermedvetna” inom romantiken?
A) En medveten tankeprocess
B) Känslor och drömmar som styr människans handlingar
C) Logiska beslut
D) Sociala normer
B
13. Vilket verk skrevs av Erik Axel Karlfeldt?
A) “Frågor och svar”
B) “Några dagar i en likfärd”
C) “Fjällgatan”
D) “Hägringar”
A
14. Hur beskrivs kärleken i romantisk litteratur?
A) Som något trivialiskt
B) Som en underordnad känsla
C) Som klimatet i relationer
D) Som något djup och komplex
D
15. Romantiken har starka kopplingar till vilken typ av uttryck?
A) Verklighetstrogna skildringar
B) Fantasi och drömmar
C) Dokumentära berättelser
D) Historiska romaner
B
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur romantikens ideal fortfarande påverkar dagens litteratur. Detta ger eleverna möjlighet att diskutera litterära trender och påverkan över tid.
2. Analysera en romantisk dikt och identifiera dess teman. Detta ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för romantikens teman och stil.
3. Diskutera hur romantiken kan ses som en reaktion mot sin samtid. Genom att koppla romantiken till sin historiska kontext får eleverna visa förmåga att göra historiska analyser.
4. Jämför romantiken med en annan litterär epok, exempelvis upplysningen. Detta låter eleverna uppvisa kunskap om litterära rörelser och deras kännetecken.
5. Reflektera över hur naturen skildras i romantisk litteratur jämfört med modern litteratur. Det uppmuntrar eleverna att analysera teman över tid och i olika sammanhang.
6. Vad anser du att romantikens fokus på känslor säger om människans natur? Detta ger eleverna chansen att diskutera filosofiska perspektiv kopplade till litteratur.
7. Hur påverkar romantikens teman våra moderna liv? Genom att koppla litterära teman till det personliga livet kan eleverna diskutera relevansen i nuet.
8. Vilken roll spelar fantasins betydelse i romantisk litteratur? Här kan eleverna resonera kring betydelsen av fantasi och kreativitet i skrivande och litteratur.
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor poängsatta till 1 poäng var och 8 resonerande frågor poängsatta till 2 poäng var.
För att erhålla betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för att få betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).