Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Klassicismen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för klassicismens litterära ideal, centrala verk och teman. Provets design syftar till att stimulera djupare reflektion över klassicismens relevans i både dåtid och nutid.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Lektionerna syftar till att belysa klassicismens ideal och dess betydelse inom litteraturen, samt att förstå hur dessa ideal skildras i författarskap från denna epok.”
Kunskapskrav
”Eleven ska kunna läsa och analysera litterära verk och ge exempel på centrala idéer, teman och litterära tekniker som är typiska för klassicismen.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande kännetecken är typiskt för klassicismen?
A. Balans
B. Kaos
C. Passion
D. Innovation
2. Vem är en känd klassicistisk författare?
A. William Shakespeare
B. Jean Racine
C. Charles Dickens
D. Mark Twain
3. Vad är titeln på Jean Racines mest kända verk?
A. “Hedda Gabler”
B. “Hamlet”
C. “Andromaque”
D. “Othello”
4. Vilket tema är centralt i klassicistisk litteratur?
A. Dröm och fantasi
B. Känslomässiga konflikter
C. Moral och etik
D. Individens frihet
5. Vilken kännetecknande stil används ofta i klassicistiska verk?
A. Fri vers
B. Stream of consciousness
C. Strukturerad och måttfull
D. Lyrisk och känslomässig
6. Alexander Pope är känd för att ha skrivit?
A. “Moby Dick”
B. “The Rape of the Lock”
C. “Pride and Prejudice”
D. “1984”
7. Vad var en viktig influens på klassicismens ideal?
A. Antikens litteratur
B. Romantiken
C. Modernismen
D. Realismen
8. Hur beskrivs karaktärer oftast i klassicistiska verk?
A. Otydliga och komplexa
B. Emotionellt instabila
C. Tydliga och representativa för mänskliga dygder
D. Självupptagna och egoistiska
9. Vilken kritik kan riktas mot klassicismen?
A. Den är för emotionell
B. Den är för strikt och reglerad
C. Den är för lättsam
D. Den saknar relevans
10. Vad innebär “måtta” i klassicismens sammanhang?
A. Överdrift i känslor
B. Målmedvetenhet och balans
C. Total frihet från regler
D. Otydlighet i syfte
11. Vilken tidsperiod förknippas vanligtvis med klassicismen?
A. 1300-1400-talet
B. 1500-1600-talet
C. 1600-1700-talet
D. 1800-talet
12. I vilket land uppstod klassicismen?
A. Frankrike
B. Italien
C. England
D. Tyskland
13. Vilket av följande språk är typiskt för klassicismens stil?
A. Slang och moderna termer
B. Formellt och klart
C. Impulsivt och vilt
D. Långt och krångligt
14. Vilken av följande frågor är central i klassicistisk litteratur?
A. Hur kan människan handla moraliskt?
B. Vad betyder kärlek?
C. Vad är lycka?
D. Hur påverkar miljö individen?
15. Vad skev klassicismen fram emot i litteraturen?
A. Frihet från traditioner
B. En återgång till antikens ideal
C. Den enskilda individens upplevelser
D. En mer fantastisk världssyn
Resonerande frågor
1. Diskutera hur klassicismens ideal kan relateras till dagens samhälle.
Syftet är att uppmana elever att koppla litterära ideal till aktuella värderingar.
2. Hur kan klassicismens fokus på moral och etik influera vårt sätt att se på litteratur idag?
Frågan ger elever möjlighet att utforska litteraturens rollen i moraliska diskussioner.
3. I vilken utsträckning anser ni att klassicismens regler fortfarande är relevanta i dagens litterära produktion?
Detta uppmanar elever att kritiskt granska tradition och innovation i litteraturen.
4. Ge exempel på hur klassicismens influens kan ses i moderna medier, såsom film och teater.
Frågan uppmanar till konkreta exempel och kopplingar till nutid.
5. Analysera språk- och stilförändringar mellan klassicism och romantik. Vad har förändrats?
Eleverna får chansen att jämföra och analysera litterära strömningar.
6. På vilket sätt belyser klassicismen människans förnuft och förmåga till kritiskt tänkande?
Detta syftar till att låta elever resonera kring intellekt kontra känsla i litteraturen.
7. Hur kan vi se balans och harmoni i våra egna liv och värderingar, inspirerade av klassicismen?
Syftet är att reflektera över personlig relevans av klassicismen.
8. Vilken betydelse har klassicismens cyniska och realistiska perspektiv på livets problem?
Frågan syftar till att ge elever möjlighet till djupare reflektion och analys.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar. Resonerande frågor: 2 poäng per rätt och välutvecklat svar.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).