Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Postmodernismen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av postmodernismen som litterär rörelse, dess kännetecken och stilistiska drag samt deras förmåga att läsa och analysera relaterade litterära verk.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleven ska kunna beskriva centrala idéer och teman i postmodernismen och dess stilistiska drag.
Kunskapskrav
Provets frågor kopplar till följande kunskapskrav:
- Eleven ska kunna läsa och analysera litterära verk samt beskriva centrala idéer, teman och litterära tekniker kopplade till postmodernismen.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande kännetecken är typiskt för postmodernismen?
A) Realism
B) **Metafiktion**
C) Romantik
D) Klassisk tragedi - Vem är författaren till verket “Underworld”?
A) Don DeLillo
B) Thomas Pynchon
C) **Don DeLillo**
D) Haruki Murakami - Vad betyder intertextualitet i postmodern litteratur?
A) Enbart dialog mellan karaktärer
B) **Referenser till andra verk**
C) En linjär berättelse
D) En direkt koppling till verkligheten - Vilket tema är centralt inom postmodernismen?
A) **Identitet**
B) Natur
C) Tradition
D) Hjälte och skurk - Vad karakteriserar metafiktion?
A) Berättelsen är strikt realistisk
B) Berättelsen är baserad på sanna händelser
C) **Berättelsen reflekterar över sin egen fiktionalitet**
D) Berättelsen är en klassisk saga - Vilken av följande författare är INTE associerad med postmodernismen?
A) Don DeLillo
B) Thomas Pynchon
C) Gabriel García Márquez
D) **Jane Austen** - Vad kallas det när en berättelse är uppdelad i fragment?
A) Helhet
B) **Fragmentering**
C) Monolog
D) Prolog - I vilket av följande verk kan vi hitta tydliga postmodernistiska drag?
A) “Mina drömmars stad”
B) “Stolthet och fördom”
C) **”V.”**
D) “Fahrenheit 451” - Vilket påstående om postmodernismen är korrekt?
A) Den avvisar alla former av experimenterande
B) **Den ifrågasätter traditionella narrativ**
C) Den förespråkar en endimensionell verklighet
D) Den bygger på objektivitet av berättare - Vilket av följande uttrycker en central fråga inom postmodernismen?
A) Vad är skönhet?
B) **Vad är sanningen?**
C) Vad är kärlek?
D) Vad är frihet? - Hur påverkar teknologi den postmodernistiska litteraturen?
A) Den har ingen påverkan
B) **Den möjliggör nya narrativer och perspektiv**
C) Den förenklar berättandet
D) Den skapar klassiska berättelser - Vilket av följande koncept är INTE centralt för postmodernismen?
A) Fragmentering
B) **Traditionell berättarteknik**
C) Meta-narrativ
D) Ironi - Vilket tema betonas ofta i postmodernistisk litteratur?
A) **Verklighet och illusion**
B) Kärlek och tragedi
C) Mod och hjältemod
D) Resa och äventyr - Vad kännetecknar en postmodernistisk karaktär?
A) Enkelhet
B) **Komplexitet och motstridighet**
C) Enbart goda egenskaper
D) Klara tydliga mål - Vad symboliserar fragmentering inom postmodernismen?
A) Stabilitet
B) **Oordning och mångfald av perspektiv**
C) Enkelhet
D) Tydliga avslut
Resonerande frågor
- Hur ifrågasätter postmodernismen traditionella koncept av sanning?
Syftet är att utvärdera elevens förmåga att resonera kring postmodernismens syn på sanning och objektivitet. - Vilken roll spelar metafiktion i att forma läsarens förståelse för berättelsen?
Syftet är att låta eleverna reflektera över metafiktionens påverkan på läsarens upplevelse och förståelse. - Hur kan postmodernismen kopplas till den moderna populärkulturen?
Syftet är att bedöma elevens förmåga att se kopplingar mellan litterära fenomen och samtida kultur. - I vilken utsträckning utmanar postmodernismen våra förståelser av identitet?
Syftet är att undersöka hur postmodernismen problematiserar begrepp kring identitet. - Diskutera betydelsen av fragmentering i dagens narrationer.
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring strukturen i dagens berättelser. - Hur påverkar författarens stil och teknik läsarens tolkning av en postmodern text?
Syftet är att utvärdera hur stilistik och teknik bidrar till tolkning och upplevelse. - Vad anser du om postmodernismens relevans i dagens samhälle?
Syftet är att låta eleverna ge sin personliga åsikt och reflektera över postmodernismens fortsatta betydelse. - Diskutera skillnaden mellan postmodernism och tidigare litterära rörelser.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att analysera och jämföra litterära rörelser.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje fråga värderas upp till 3 poäng. Maximal totalpoäng är 30.
För betyg:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)