Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Alexander den Store

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för Alexander den Stores liv, erövringar och betydelse i spridningen av den grekiska kulturen och Hellenismen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll avser att belysa hur Alexander den Stores erövringar och hans roll i spridningen av den grekiska kulturen påverkade det antika Medelhavet samt framväxten av Hellenismen.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala aspekter av historiska händelser och gestalters betydelse, exempelvis Alexander den Stores erövringar och deras långsiktiga konsekvenser för olika kulturer.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad kallas det stora rike som Alexander den Store skapade?
    A) Romarriket
    B) Det Persiska riket
    C) Hellenismen
    D) Det makedonska riket
  2. Vilket slag anses vara det mest avgörande i Alexanders karriär?
    A) Slaget vid Marathon
    B) Slaget vid Gaugamela
    C) Slaget vid Thermopyle
    D) Slaget vid Issos
  3. Hur förändrade Alexander den Store kartan över Medelhavet?
    A) Genom att skapa ett allianssystem
    B) Genom att införa demokrati
    C) Genom att erövra stora landområden
    D) Genom att sprida kristendom
  4. Vad är Hellenismen?
    A) En filosofisk skola
    B) En kulturblandning mellan grekisk och österländsk kultur
    C) En konstform
    D) En historisk epok
  5. I vilken del av världen ligger staden Alexandria, som grundades av Alexander?
    A) Asien
    B) Egypten
    C) Grekland
    D) Italien
  6. Vad var en av de största prestationerna av Alexander den Store?
    A) Att besegra Nubierna
    B) Att förena Grekland och Persien
    C) Att reformera grekisk politik
    D) Att skriva filosofi
  7. Vad kännetecknar Alexanders taktiska strategier i strid?
    A) Långsam och förutsägbar
    B) Innovativ och flexibel
    C) Utebliven ledarskap
    D) Brist på planering
  8. Vilken var en av Alexanders fixeringar?
    A) Landbruk
    B) Handel
    C) Militär strategi
    D) Filosofi
  9. Vilken roll spelade prästerna under Alexanders tid?
    A) De var militärledare
    B) De utförde administration
    C) De fungerade som kulturella broar
    D) De var handelsmän
  10. Vilken av följande var inte en stad grundad av Alexander?
    A) Alexandria
    B) Babylon
    C) Antiokia
    D) Tyre
  11. Vad var en av de kulturella effekterna av Hellenismen?
    A) Återhållsamhet i kulturutbyte
    B) Ökad kontakt mellan olika kulturer
    C) Minska kommunikationen mellan folk
    D) Ekonomisk nedgång
  12. Vilken historisk källa är viktig för att förstå Alexanders liv?
    A) Bibeln
    B) De antika grekiska historikerna
    C) Medeltida chronikörer
    D) Romerska lagar
  13. Vad spelade Alexander för roll i relation till de persiska kungarna?
    A) Släktled
    B) Erövrare och övervinna
    C) Diplomater
    D) Ingen särskild roll
  14. Hur beskrivs Alexander ofta av historiker?
    A) Som en medlare
    B) Som en erövrande ledare
    C) Som en diplomat
    D) Som en biskop
  15. Vad anses som det viktigaste med Alexanders arv?
    A) Ekonomiska reformer
    B) Spridning av grekisk kultur och Hellenismen
    C) Bygga städer
    D) Förbättra utbildningssystemet

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur Alexander den Stores erövringar förändrade den politiska strukturen i det antika Medelhavet.
    Syftet är att låta eleverna visa en djupare förståelse för de långsiktiga konsekvenserna av Alexanders handlingar.
  2. Reflektera över Alexanders betydelse för spridningen av den grekiska kulturen under Hellenismen.
    Denna fråga låter eleverna exemplifiera och analysera betydelsen av kulturutbyten.
  3. Ange olika perspektiv på Alexander som en historisk figur: är han en hjälte eller tyrann?
    Denna fråga uppmanar elever till kritiskt tänkande och förmåga att väga olika ståndpunkter.
  4. Diskutera de moraliska aspekterna av Alexanders erövringar och hur de kan ses idag.
    Syftet är att elever ska kunna resonera kring etiska frågor utifrån historiska händelser.
  5. Hur skulle historien sett ut idag om Alexander den Store aldrig hade levt?
    Eleverna får möjlighet att diskutera alternativa historiska scenarier och deras påverkan.
  6. Vilka faktorer bidrog till Alexanders framgång som ledare och strateg?
    Frågan ger eleverna möjlighet att sätta in Alexander i en större socio-historisk kontext.
  7. Förklara varför det är viktigt att studera figurer som Alexander den Store i en historisk kontext.
    Eleverna ska reflektera över hur historiska figurer formar vår förståelse av nutiden.
  8. Vilken inverkan har Alexanders arvet på dagens kultur och samhälle?
    Eleverna får chansen att koppla historiska händelser till nutida fenomen.

Bedömning

Provet bedöms med poäng för både faktafrågor och resonerande frågor.

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyg C krävs 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.