Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Winston Churchill
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Winston Churchill, hans ledarskap under andra världskriget och hans påverkan på den brittiska befolkningen samt den historiska kontexten i vilken han verkade.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om Winston Churchills liv, hans roll som premiärminister under andra världskriget, samt hans strategiska beslut och ledarskap som bidrog till schismen mot Nazityskland och den allierade segern.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala aspekter av historiska händelser och gestalters betydelse, exempelvis Churchills strategiska ledarskap och dess inverkan på resultatet av andra världskriget.
Prov
Faktafrågor
1. Vad var Winston Churchills mest kända tal under andra världskriget?
A. “We shall fight on the beaches”
B. “I have a dream”
C. “We shall fight on the beaches”
D. “Ask not what your country can do for you”
2. Vilket år blev Churchill premiärminister för första gången?
A. 1940
B. 1940
C. 1935
D. 1945
3. Vilken händelse är känd som Dunkerque-evakueringen?
A. Evakueringen av allierade styrkor från Frankrike
B. Evakueringen av allierade styrkor från Frankrike
C. Evakueringen av judar från Tyskland
D. Evakueringen av britter från Nordafrika
4. Vad kännetecknade Churchills ledarskap under kriget?
A. Osäkerhet
B. Beslutsamhet
C. Passivitet
D. Rädslan för att misslyckas
5. Vilken allierad nation arbetade Churchill mest nära under kriget?
A. Frankrike
B. USA
C. Sovjetunionen
D. Kanada
6. Vad innebar Churchills uttryck “stå fast i kampen” för den brittiska befolkningen?
A. Uppmaning till fred
B. Uppmaning till motståndskraft och uthållighet
C. Uppmaning till nederlag
D. Uppmaning till tystnad
7. Vilken var en av de största utmaningarna Churchill stod inför under sin tid som premiärminister?
A. Hanteringen av den brittiska ekonomin
B. Evakueringen av Dunkerque
C. Tyskland vid makten
D. Den brittiska arméns nedgång
8. Vilken faktor anses ha varit central för Churchills framgångar som ledare?
A. Hans oförmåga att tala
B. Hans starka retorik
C. Hans brist på erfarenhet
D. Hans motvilja att fatta beslut
9. Hur ofta höll Churchill radioanföranden under kriget?
A. En gång i veckan
B. En gång per månad
C. Flera gånger i veckan
D. Bara vid viktiga händelser
10. Vilken militär operation skedde efter Dunkerque?
A. Operation Market Garden
B. Operation Barbarossa
C. Operation Overlord
D. Operation Sea Lion
11. Vad anses vara en av Churchills största svagheter?
A. Hans frånvaro under krisen
B. Hans tendens att vara oflexibel
C. Hans brist på intellekt
D. Hans ovilja att ta ansvar
12. Vilken inverkan hade Churchills tal på den brittiska befolkningen?
A. Ingen inverkan
B. De lyfte moralen
C. De gjorde folket mer pessimistiska
D. De skapade förvirring
13. Vad anses vara viktigt i Churchills strategiska beslut under kriget?
A. Att agera snabbt och beslutsamt
B. Att analysera situationen noggrant innan beslut
C. Att lämna beslut till militären
D. Att vänta på hjälp från andra länder
14. Vilken personlig egenskap hos Churchill framhölls ofta?
A. Lättja
B. Karisma
C. Solen
D. Blyghet
15. Vilken ideologi kämpade Churchill emot under kriget?
A. Kommunism
B. Fascism
C. Liberalism
D. Anarkism
Resonerande frågor
1. Hur bidrog Churchills ledarskap till den brittiska moralen under kriget?
Denna fråga ger elever möjlighet att analysera och diskutera ledarskapsprinciper.
2. Vilken roll spelade Churchills tal i att mobilisera det brittiska folket?
Eleverna kan utforska sambandet mellan retorik och politik.
3. På vilket sätt förändrades synen på Churchill efter kriget?
Frågan ger en chans att diskutera efterverkningar av ledarskap.
4. Hur kan nutida ledare dra lärdom av Churchills strategi och beslut?
Eleverna får reflektera över nuvarande ledarskap i ett historiskt perspektiv.
5. Hur skulle Churchill ha hanterat dagens globala kriser?
Denna fråga uppmanar eleverna att applicera sina kunskaper i en modern kontext.
6. Vad kan vi lära oss av både Churchills framgångar och misslyckanden?
Ger utrymme för kritisk reflektion kring ledarskapsprinciper.
7. Diskutera balansen mellan styrka och medmänsklighet i ledarskapet utifrån Churchills exempel.
Frågan ger en möjlighet att analysera komplexiteten i ledarskap.
8. Hur påverkade Churchills uppfattning om det brittiska imperiet hans beslut under kriget?
Eleverna kan utforska koloniala perspektiv och historisk kontext.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje svar bedöms utifrån argumentation, djup och förståelse.
För att uppnå betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).