Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Frida Kahlo

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om Frida Kahlos liv, konst och hennes påverkan som en feministisk och politisk ikon. Provets frågor syftar även till att uppmuntra eleverna att reflektera över betydelsen av Kahlos verk och hur dessa kopplar till aktuella frågor om identitet och jämställdhet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på Frida Kahlos liv och hennes betydelse inom konsthistorien, hennes personliga uttryck genom konst och hur hennes erfarenheter och identitet influerade hennes verk. Vi kommer även att diskutera hennes roll som feministisk och politisk ikon.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala aspekter av historiska gestalter och deras betydelse, exempelvis Frida Kahlos betydelse för dagens feministiska rörelser och konstnärliga uttryck.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket land är Frida Kahlo från?
    A) Argentina
    B) Chile
    C) **Mexiko**
    D) Peru
  2. Vilken typ av konst är Frida Kahlo mest känd för?
    A) Skulptur
    B) **Självporträtt**
    C) Abstrakt konst
    D) Landskapsmålningar
  3. Vad symboliserar Kahlos verk ofta?
    A) Fred
    B) **Smärta och identitet**
    C) Lycka
    D) Krig
  4. Vilken av följande teman är vanlig i Kahlos konst?
    A) Religion
    B) **Könsroller**
    C) Historiska händelser
    D) Natur
  5. Vilket av dessa verk är skrivet av Frida Kahlo?
    A) Guernica
    B) **Den trasiga kolonnen**
    C) Stjärnkväll
    D) Midsommar
  6. Frida Kahlo var gift med vilken annan känd konstnär?
    A) Jackson Pollock
    B) **Diego Rivera**
    C) Pablo Picasso
    D) Henri Matisse
  7. Hur påverkar Kahlos hälsoproblem hennes konst?
    A) De har ingen påverkan
    B) **De påverkar tematik och uttryck**
    C) De gjorde att hon slutade måla
    D) De gjorde hennes konst mer populär
  8. Frida Kahlo varslar ofta om vilket av följande genom sin konst?
    A) Grönskande landskap
    B) **Personlig smärta**
    C) Historiska krig
    D) Populär kultur
  9. Vilket år föddes Frida Kahlo?
    A) 1910
    B) **1907**
    C) 1920
    D) 1895
  10. I vilken stad föddes Frida Kahlo?
    A) Guanajuato
    B) **Coyoacán**
    C) Mexico City
    D) Guadalajara
  11. Vilken påverkan hade Kahlos liv på feministiska rörelser?
    A) **Hon blev en symbol för kampen för kvinnors rättigheter**
    B) Ingen påverkan
    C) Hon ansågs inte relevant för feminismen
    D) Hon förblev okänd under sin livstid
  12. Vilken typ av symbolik återkommer ofta i Kahlos självporträtt?
    A) Geografiska kartor
    B) **Representations av hennes smärta**
    C) Djur
    D) Naturfenomen
  13. Hur har Kahlos konst påverkat dagens konstnärer?
    A) **Skapat en ökad medvetenhet om identitet och smärta**
    B) Inget inflytande
    C) Inspirerat forskning
    D) Ignoreras av yngre generationer
  14. Vad står “The Broken Column” för i Kahlos konst?
    A) **Hennes fysiska och psykiska smärta**
    B) Hennes lyckliga barndom
    C) Hennes kärlek till natur
    D) Hennes resa till Europa
  15. Vad är en av de mest kända symbolerna i Kahlos konst?
    A) **Avbildning av sig själv**
    B) Stjärnor
    C) Blommor
    D) Djur

Resonerande frågor

  1. Hur reflekterar Frida Kahlos livserfarenheter den feministiska kampen idag?
    Syftet är att låta eleverna analysera och koppla Kahlos liv till nutida sociala frågor.
  2. Vad innebär det att använda konst som ett uttrycksmedel för smärta och identitet?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över den terapeutiska funktionen av konst.
  3. Hur kan Kahlos konst inspirera unga människor i deras egna liv?
    Här får eleverna möjlighet att koppla Kahlos erfarenheter till sina egna liv och utmaningar.
  4. Vilken roll spelar kulturell identitet i Kahlos verk?
    Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring hur kultur påverkar konst.
  5. Hur evakueras Kahlos konst i relation till traditionella könsnormer?
    Syftet är att låta eleverna resonera om normer och hur dessa utmanas i samhället.
  6. På vilket sätt kan Kahlos liv berättas och tolkas av olika generationer?
    Frågan ger en inblick i hur konst och livshistoria fortlever genom tiderna.
  7. Vilka element i Kahlos konst är tidlösa och fortfarande relevanta?
    Här får eleverna en chans att koppla Kahlos verk till aktuella teman och frågor.
  8. Hur kan man betrakta Kahlos liv som en form av aktivism?
    Denna fråga uppmanar till diskussion om aktivismens många former genom konstens värld.

Bedömning

Provet kan bedömas med ett maxantal av 40 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).