Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Svenska – Tj-ljudet

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Svenska

Tema: Tj-ljudet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om tj-ljudet. Provets mål är att ge eleverna möjlighet att demonstrera sin förmåga att läsa, skriva och identifiera ord med tj-ljudet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå tj-ljudet i det svenska språket, med exempel som “tjugo” och “kärna”. Genom olika aktiviteter får de möjlighet att läsa och skriva texter där tj-ljudet förekommer.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller tj-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som inkluderar tj-ljudet.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket ljud undersökte vi idag?
    • A) Sj-ljudet
    • B) Tj-ljudet
    • C) Tj-ljudet
    • D) K-ljudet
  2. Nämn ett ord som innehåller tj-ljudet.
    • A) Äpple
    • B) Banan
    • C) Tjugo
    • D) Bok
  3. Vad är det första bokstaven i ordet “kärna”?
    • A) Ä
    • B) K
    • C) R
    • D) N
  4. Vilket av följande ord innehåller tj-ljudet?
    • A) Fönster
    • B) Tjock
    • C) Hus
    • D) Bil
  5. Ge ett exempel på en mening med tj-ljudet.
    • A) Jag går till skolan.
    • B) Jag har katter.
    • C) Jag har tjugo katter.
    • D) Jag äter frukost.
  6. Hur stavar man till ordet “kärna”?
    • A) KÄRNA
    • B) K-Ä-R-N-A
    • C) KERN
    • D) KARN
  7. Vilket ord stavas rätt?
    • A) Tjuga
    • B) Tjugo
    • C) Tjugo
    • D) Tjkun}
  8. Vad är synonymer till ordet “tjock”?
    • A) Tun
    • B) Tjock
    • C) Kraftig
    • D) Smal
  9. Vilket av följande ord beskriver “tj-ljudet”?
    • A) H
    • B) Tj
    • C) Sj
    • D) K
  10. Nämn ett byggeord med tj-ljudet.
    • A) Bil
    • B) Båt
    • C) Tjock
    • D) Lam
  11. Vilket av följande ord används mest med tj-ljudet?
    • A) Skägg
    • B) Tjugo
    • C) Röd
    • D) Blomma
  12. Välj ett ord som har tj-ljudet sist.
    • A) Tjing
    • B) Värmdö
    • C) Nöt
    • D) Bär
  13. Vad är det felstavade ordet?
    • A) Tjock
    • B) Mjuka
    • C) Kärna
    • D) Skön
  14. Vilket ord betyder “lite”?
    • A) Mycket
    • B) Tjogo
    • C) Nelle
    • D) Noll
  15. Vilket ord beskriver en person som är tjock?
    • A) Tim
    • B) Tjock
    • C) Smal
    • D) Starka
  16. Vilken av följande ord kan du göra en mening med?
    • A) Tjocke
    • B) Tjugo
    • C) Synt
    • D) El

Resonerande frågor

  1. Förklara vad tj-ljudet är och ge exempel på tre ord som innehåller detta ljud.

    Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att demonstrera sin förståelse för tj-ljudet och dess användning i ord.

  2. Hur påverkar tj-ljudet ordens uttal?

    Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin insikt i ljudets påverkan och dess roll i språket.

  3. Varför är det viktigt att kunna identifiera och använda tj-ljudet?

    Syftet är att få eleverna att reflektera över betydelsen av ljudkunskap i språklig förståelse och kommunikation.

  4. Berätta om enhetsmeningar med tj-ljudet.

    Denna fråga uppmuntrar eleverna att använda kreativitet och språkförmåga inom ett specifikt ljudkoncept.

  5. Ge exempel på hur tj-ljudet kan användas i en berättelse.

    Syftet är att få eleverna att tänka på konkret användning av ljudet i sitt eget skrivande.

  6. Diskutera hur tj-ljudet har påverkat ditt sätt att läsa.

    Denna fråga ger en inblick i elevens medvetenhet om den språkliga påverkan och lässtrategier.

  7. Hur skulle du förklara tj-ljudet för någon som inte kan svenska?

    Syftet är att se hur väl eleverna kan konceptualisera ljudet och dess funktion på ett pedagogiskt sätt.

  8. Reflektera över dagens lektion och vad du lärt dig om tj-ljudet.

    Denna fråga ger eleverna möjlighet att sammanfatta och befästa sin lärdom i ett större sammanhang.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande:

  • Faktafrågor: Max 15 poäng (1 poäng per fråga)
  • Resonerande frågor: Max 8 poäng (1 poäng per fråga)

För betyget E krävs totalt minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A minst 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp