Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Tj-ljudet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om tj-ljudet. Provets mål är att ge eleverna möjlighet att demonstrera sin förmåga att läsa, skriva och identifiera ord med tj-ljudet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå tj-ljudet i det svenska språket, med exempel som “tjugo” och “kärna”. Genom olika aktiviteter får de möjlighet att läsa och skriva texter där tj-ljudet förekommer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller tj-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som inkluderar tj-ljudet.
Prov
Faktafrågor
- Vilket ljud undersökte vi idag?
- A) Sj-ljudet
- B) Tj-ljudet
- C) Tj-ljudet
- D) K-ljudet
- Nämn ett ord som innehåller tj-ljudet.
- A) Äpple
- B) Banan
- C) Tjugo
- D) Bok
- Vad är det första bokstaven i ordet “kärna”?
- A) Ä
- B) K
- C) R
- D) N
- Vilket av följande ord innehåller tj-ljudet?
- A) Fönster
- B) Tjock
- C) Hus
- D) Bil
- Ge ett exempel på en mening med tj-ljudet.
- A) Jag går till skolan.
- B) Jag har katter.
- C) Jag har tjugo katter.
- D) Jag äter frukost.
- Hur stavar man till ordet “kärna”?
- A) KÄRNA
- B) K-Ä-R-N-A
- C) KERN
- D) KARN
- Vilket ord stavas rätt?
- A) Tjuga
- B) Tjugo
- C) Tjugo
- D) Tjkun}
- Vad är synonymer till ordet “tjock”?
- A) Tun
- B) Tjock
- C) Kraftig
- D) Smal
- Vilket av följande ord beskriver “tj-ljudet”?
- A) H
- B) Tj
- C) Sj
- D) K
- Nämn ett byggeord med tj-ljudet.
- A) Bil
- B) Båt
- C) Tjock
- D) Lam
- Vilket av följande ord används mest med tj-ljudet?
- A) Skägg
- B) Tjugo
- C) Röd
- D) Blomma
- Välj ett ord som har tj-ljudet sist.
- A) Tjing
- B) Värmdö
- C) Nöt
- D) Bär
- Vad är det felstavade ordet?
- A) Tjock
- B) Mjuka
- C) Kärna
- D) Skön
- Vilket ord betyder “lite”?
- A) Mycket
- B) Tjogo
- C) Nelle
- D) Noll
- Vilket ord beskriver en person som är tjock?
- A) Tim
- B) Tjock
- C) Smal
- D) Starka
- Vilken av följande ord kan du göra en mening med?
- A) Tjocke
- B) Tjugo
- C) Synt
- D) El
Resonerande frågor
- Förklara vad tj-ljudet är och ge exempel på tre ord som innehåller detta ljud.
Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att demonstrera sin förståelse för tj-ljudet och dess användning i ord.
- Hur påverkar tj-ljudet ordens uttal?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin insikt i ljudets påverkan och dess roll i språket.
- Varför är det viktigt att kunna identifiera och använda tj-ljudet?
Syftet är att få eleverna att reflektera över betydelsen av ljudkunskap i språklig förståelse och kommunikation.
- Berätta om enhetsmeningar med tj-ljudet.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att använda kreativitet och språkförmåga inom ett specifikt ljudkoncept.
- Ge exempel på hur tj-ljudet kan användas i en berättelse.
Syftet är att få eleverna att tänka på konkret användning av ljudet i sitt eget skrivande.
- Diskutera hur tj-ljudet har påverkat ditt sätt att läsa.
Denna fråga ger en inblick i elevens medvetenhet om den språkliga påverkan och lässtrategier.
- Hur skulle du förklara tj-ljudet för någon som inte kan svenska?
Syftet är att se hur väl eleverna kan konceptualisera ljudet och dess funktion på ett pedagogiskt sätt.
- Reflektera över dagens lektion och vad du lärt dig om tj-ljudet.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att sammanfatta och befästa sin lärdom i ett större sammanhang.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng enligt följande:
- Faktafrågor: Max 15 poäng (1 poäng per fråga)
- Resonerande frågor: Max 8 poäng (1 poäng per fråga)
För betyget E krävs totalt minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A minst 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).