Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: R-ljudet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå r-ljudet i det svenska språket, med exempel som “röd” och “ring”. Genom olika aktiviteter får de möjlighet att läsa och skriva texter där r-ljudet förekommer.
{{Kunskapskrav}}
Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller r-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som inkluderar r-ljudet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till r-ljudet (10 min)
- Förklara vad r-ljudet är och ge exempel.
- Visa bilder på ord som innehåller r-ljudet.
- Lyssna på ljudklipp där r-ljudet används.
Ordförråd och exempel (15 min)
- Presentera en lista med ord som innehåller r-ljudet.
- Dela ut kort med ord och låt eleverna identifiera ljudet.
- Diskutera orden tillsammans och deras betydelse.
Skrivövning (15 min)
- Eleverna får skriva egna meningar eller korta berättelser som innehåller r-ljudet.
- Uppmuntra dem att dela sina texter med klasskamrater.
- Ge feedback på deras användning av r-ljudet.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om r-ljudet.
- Ställ frågor för att uppmuntra reflektion.
- Ge tid för eleverna att ställa egna frågor.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper skapa en “r-ljudsberättelse”. Varje grupp får välja ett tema och skriva en gemensam berättelse innehållande minst fem ord med r-ljudet. De ska sedan framföra sina berättelser för klassen. Denna aktivitet främjar kreativt samarbete och hjälper eleverna att använda r-ljudet aktivt.
Exit-ticket
- Vilket ljud undersökte vi idag? (R-ljudet)
- Nämn två ord som innehåller r-ljudet. (Exempel: röd, ring)
- Hur stavar man till ordet “röd”? (R-Ö-D)
- Ge ett exempel på en mening med r-ljudet. (Exempel: “Den röda ballongen flög iväg.”)
- Vad var det roligaste med dagens lektion? (Öppen fråga)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort dikt (minst 4 rader) som innehåller minst tre ord med r-ljudet. De kan välja sitt eget tema och uppmanas att vara kreativa. Syftet är att stärka deras förståelse av r-ljudet i en informell och kreativ uppgift.