Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Svenska – R-ljudet

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: R-ljudet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå r-ljudet i det svenska språket, med exempel som “röd” och “ring”. Genom olika aktiviteter får de möjlighet att läsa och skriva texter där r-ljudet förekommer.

{{Kunskapskrav}}

Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller r-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som inkluderar r-ljudet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till r-ljudet (10 min)

  • Förklara vad r-ljudet är och ge exempel.
  • Visa bilder på ord som innehåller r-ljudet.
  • Lyssna på ljudklipp där r-ljudet används.

Ordförråd och exempel (15 min)

  • Presentera en lista med ord som innehåller r-ljudet.
  • Dela ut kort med ord och låt eleverna identifiera ljudet.
  • Diskutera orden tillsammans och deras betydelse.

Skrivövning (15 min)

  • Eleverna får skriva egna meningar eller korta berättelser som innehåller r-ljudet.
  • Uppmuntra dem att dela sina texter med klasskamrater.
  • Ge feedback på deras användning av r-ljudet.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om r-ljudet.
  • Ställ frågor för att uppmuntra reflektion.
  • Ge tid för eleverna att ställa egna frågor.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en “r-ljudsberättelse”. Varje grupp får välja ett tema och skriva en gemensam berättelse innehållande minst fem ord med r-ljudet. De ska sedan framföra sina berättelser för klassen. Denna aktivitet främjar kreativt samarbete och hjälper eleverna att använda r-ljudet aktivt.

Exit-ticket

  • Vilket ljud undersökte vi idag? (R-ljudet)
  • Nämn två ord som innehåller r-ljudet. (Exempel: röd, ring)
  • Hur stavar man till ordet “röd”? (R-Ö-D)
  • Ge ett exempel på en mening med r-ljudet. (Exempel: “Den röda ballongen flög iväg.”)
  • Vad var det roligaste med dagens lektion? (Öppen fråga)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort dikt (minst 4 rader) som innehåller minst tre ord med r-ljudet. De kan välja sitt eget tema och uppmanas att vara kreativa. Syftet är att stärka deras förståelse av r-ljudet i en informell och kreativ uppgift.


Modern Tillbaka-knapp