Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Svenska – J-ljudet

Lektionsplanering: J-ljudet

Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: J-ljudet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå j-ljudet i det svenska språket, med exempel som “jord” och “gjorde”. Genom olika aktiviteter får de möjlighet att läsa och skriva texter där j-ljudet förekommer.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller j-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som inkluderar j-ljudet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till j-ljudet (10 min)

  • Förklara vad j-ljudet är och ge exempel.
  • Visa bilder på ord som innehåller j-ljudet.
  • Lyssna på ljudklipp där j-ljudet används.

Ordförråd och exempel (15 min)

  • Presentera en lista med ord som innehåller j-ljudet.
  • Dela ut kort med ord och låt eleverna identifiera ljudet.
  • Diskutera orden tillsammans och deras betydelse.

Skrivövning (15 min)

  • Eleverna får skriva egna meningar eller korta berättelser som innehåller j-ljudet.
  • Uppmuntra dem att dela sina texter med klasskamrater.
  • Ge feedback på deras användning av j-ljudet.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om j-ljudet.
  • Ställ frågor för att uppmuntra reflektion.
  • Ge tid för eleverna att ställa egna frågor.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en “j-ljudsberättelse” där varje grupp får en slumpmässig uppsättning av ord med j-ljudet. De ska skriva en kort berättelse eller scen och sedan framföra den för klassen. Detta utmanar dem att använda j-ljudet på ett kreativt och engagerande sätt.

Exit-ticket

  • Vilket ljud undersökte vi idag? (J-ljudet)
  • Nämn två ord som innehåller j-ljudet. (Exempel: jord, gjorde)
  • Hur stavar man till ordet “jord”? (J-O-R-D)
  • Ge ett exempel på en mening med j-ljudet. (Exempel: “Vi planterade en jordgubbsplanta.”)
  • Vad var bäst med dagens lektion? (Öppen fråga)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort dikt (minst 4 rader) som innehåller minst tre ord med j-ljudet. De uppmanas att välja ett roligt eller intressant tema. Syftet är att fördjupa deras förståelse av j-ljudet genom kreativ skrivning.


Modern Tillbaka-knapp