Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: D-ljudet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av d-ljudet i det svenska språket. Provets uppgifter ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper i både läsning och skrivning av ord som innehåller d-ljudet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå d-ljudet i det svenska språket, med exempel som “dag” och “dröm”. Genom olika aktiviteter får de möjlighet att läsa och skriva texter där d-ljudet förekommer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller d-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som inkluderar d-ljudet.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket ljud handlar provet om?
A) B-ljudet
B) D-ljudet
C) D-ljudet
D) L-ljudet
2. Nämn ett ord som innehåller d-ljudet.
A) Katt
B) Dag
C) Sol
D) Hund
3. Hur stavas ordet “dröm”?
A) D-R-E-M
B) D-R-Ö-M
C) D-R-O-M
D) D-R-A-M
4. Vad är ett exempel på en mening med d-ljudet?
A) “Vi ska åka bil.”
B) “Idag ska vi gå till parken.”
C) “Han springer snabbt.”
D) “Det är kallt ute.”
5. Vilken aktivitet spelade eleverna för att öva d-ljudet?
A) D-ljuds-test
B) D-ljuds-spel
C) D-ljuds-frågor
D) D-ljuds-quiz
6. Hur många ord ska eleverna använda i sin hemuppgift?
A) 3 ord
B) 3 ord
C) 2 ord
D) 4 ord
7. Vilket ljud är inte d-ljudet?
A) G-ljudet
B) D-ljudet
C) T-ljudet
D) K-ljudet
8. Vad undersökte vi idag?
A) B-ljudet
B) D-ljudet
C) D-ljudet
D) T-ljudet
9. Nämn en mening som beskriver en dag med d-ljudet.
A) “Jag hade en bra dag.”
B) “Jag gillar att leka.”
C) “Vi ska gärna snart.”
D) “Det snöar idag.”
10. Vad är syftet med hemuppgiften?
A) Lära sig bokstäver
B) Stärka förståelsen av d-ljudet genom kreativt skrivande
C) Spela datorspel
D) Läsa böcker
11. Vilket av följande ord innehåller d-ljudet?
A) Båt
B) Dröm
C) Sol
D) Hund
12. Hur många meningar ska eleverna skriva i hemuppgiften?
A) 3 meningar
B) 4 meningar
C) 5 meningar
D) 2 meningar
13. Vilket av nedanstående ord är ett exempel på d-ljudet?
A) Katt
B) Mjölk
C) Dröm
D) Sol
14. I vilken del av lektionen diskuterades d-ljudets betydelse?
A) Skrivövning
B) Ordförråd och exempel
C) Avslutning
D) Introduktion
15. Vad ska eleverna identifiera i kortspelet?
A) Färger
B) D-ljudet
C) Siffror
D) Bokstäver
Resonerande frågor
1. Beskriv varför det är viktigt att förstå och kunna använda d-ljudet i svenska språket.
Syftet är att eleverna ska reflektera över betydelsen av fonetiska kunskaper för språkutvecklingen.
2. Hur tror du att d-ljudet påverkar läsförmågan?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på sambandet mellan ljud och läsning.
3. Ge exempel på hur du kan använda d-ljudet i din vardag.
Eleverna ges möjlighet att konkretisera sina kunskaper genom att relatera till sin egna liv.
4. Har du något tips på hur man kan öva d-ljudet utanför skolan?
Genom denna fråga kan eleverna visa kreativitet i sin inlärning.
5. Vilka känslor eller tankar är kopplade till ord som innehåller d-ljudet?
Denna fråga uppmuntrar till en djupare diskussion om språk och emotionell koppling.
6. Hur kan du beskriva processen av att lära sig ett nytt ljud som d-ljudet?
Här kan eleverna reflektera över sina inlärningsstrategier.
7. Kan du ge ett exempel på en berättelse som innehåller d-ljudet och förklara dess handling?
Syftet är att knyta samman språket med berättande och kreativitet.
8. Hur kan du använda dina kunskaper om d-ljudet i kreativa sammanhang, som att skriva eller spela teater?
Denna fråga ger eleverna en möjlighet att koppla sina språkkunskaper till olika uttrycksformer.
Bedömning
Provets faktafrågor ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger 8 poäng. För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).