Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: L-ljudet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av l-ljudet i det svenska språket. Provets uppgifter syftar till att säkerställa att eleverna kan identifiera, läsa och skriva ord som innehåller l-ljudet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå l-ljudet i det svenska språket, med exempel som “lampa” och “lära”. Genom olika aktiviteter får de möjlighet att läsa och skriva texter där l-ljudet förekommer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller l-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som inkluderar l-ljudet.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är “l-ljudet”?
A) Ett ljud som representerar bokstaven L
B) Ett ljud som representerar bokstaven M
C) Ett ljud som representerar bokstaven N
D) Ett ljud som representerar bokstaven L och låter som “l”.
2. Vilket av följande ord innehåller l-ljudet?
A) Katt
B) Lampa
C) Sked
D) Bok
3. Vilket ord stavas med l-ljudet?
A) Hus
B) Mjuk
C) Lära
D) Båt
4. Vilken mening innehåller l-ljudet?
A) Katten sover.
B) Hunden leker.
C) Lampan lyser.
D) Boken ligger på bordet.
5. Hur stavas ordet “lampa”?
A) L-A-M-A
B) L-A-M-P-A
C) L-A-M-P
D) L-A-P-A
6. Vilket av följande ord är en bild av ett l-ljud?
A) Loppis
B) Sko
C) Lax
D) Mat
7. Vilket ord har l-ljudet i början?
A) Lamm
B) Bok
C) Skala
D) Natt
8. Vilken av frågorna handlar om dagens lektion?
A) Vad gör hundar?
B) Vilket ljud undersökte vi idag?
C) Varför är sommaren varm?
D) Vad ska vi äta till middag?
9. Vilket ljud är identiskt med l-ljudet?
A) Ljudet från bokstaven L.
B) Ljudet från bokstaven R.
C) Ljudet från bokstaven S.
D) Ljudet från bokstaven M.
10. Vilken mening är korrekt?
A) Moppen är ny.
B) Lampan är släckt.
C) Råttan är söt.
D) Trädet är stort.
11. Vilket av följande ord har l-ljudet i slutet?
A) Bil
B) Sol
C) Tal
D) Hund
12. Vilka av följande ord är beskrivande?
A) Glatt
B) Snabbt
C) Lång
D) Tyst
13. Vilken av dessa ordkombinationer är korrekt?
A) Lampor liga leksaker.
B) Lampan lyser i mörkret.
C) Ljudet är tyst.
D) Lådan är full.
14. Vad är sant om l-ljudet?
A) Det förekommer i många svensktalande ord.
B) Det är ett sällsynt ljud i svenska språket.
C) Det används bara i namn.
D) Det används endast i låneord.
15. Vilket ord stavas med l-ljudet i mitten?
A) Banan
B) Katt
C) Skala
D) Lampa
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du skulle förklara l-ljudet för en vän.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att formulera sig mundligt och relatera kunskapen till sin omgivning.
2. Tänk på en mening du har skrivit. Hur använde du l-ljudet?
Denna fråga utmanar eleven att reflektera över sin egen skrivprocess och användning av l-ljudet.
3. Hur tror du l-ljudet påverkar din läsförståelse?
Denna fråga undersöker elevens insikt i hur ljud och bokstäver är kopplade till läsning och förståelse.
4. Kan du ge ett exempel på hur l-ljudet kan förändra betydelsen i ett ord?
Genom denna fråga kan eleven visa sin förståelse för språkets nyanser och regler.
5. Varför är det viktigt att kunna stava ord med l-ljudet?
Syftet med denna fråga är att få eleven att tänka på den praktiska användningen av sina kunskaper.
6. Hur skulle du motivera en klasskamrat att öva mer på l-ljudet?
Denna fråga bedömer elevens förmåga att argumentera och förmedla sin kunskap till andra.
7. Beskriv ett kreativt sätt som du kan använda l-ljudet i din egen text.
Här uppmuntras eleven att tänka kreativt och använda sina kunskaper i praktiska uppgifter.
8. Vad har du lärt dig om l-ljudet som du kan tillämpa i framtiden?
Denna fråga syftar till att få eleven att reflektera över lärande och framtida tillämpning av kunskaper.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng. För att få betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyget C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).