Prov. Åk. 6. Svenska – Konjunktioner

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Konjunktioner

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om konjunktioner, deras funktion och hur de används i språket för att binda samman ord, fraser och meningar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kunskap om konjunktioner, deras funktion och hur de används för att binda samman ord och satser i meningar.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på konjunktioner och använda dem korrekt för att sammanfoga ord, fraser och meningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande ord är en konjunktion?

A) Snabb

B) Bil

C) Och

D) För

2. Vilken av följande meningar innehåller en samordnande konjunktion?

A) Det regnar idag, eftersom jag inte kan gå ut.

B) Jag älskar att läsa böcker, och jag ska göra det varje dag.

C) Om det regnar, stannar vi inne.

D) När solen skiner, går jag ut.

3. Vad kallas konjunktioner som binder samman huvud- och bisatser?

A) Samordnande konjunktioner

B) Underordnande konjunktioner

C) Kopplande konjunktioner

D) Adverbial

4. Vilket av följande ord är en underordnande konjunktion?

A) Men

B) Eftersom

C) Eller

D) Utan

5. Vilken funktion har konjunktioner i en mening?

A) Att beskriva substantiv

B) Att binda samman ord och satser

C) Att göra verb tydligare

D) Att förlänga meningar

6. Vilka av följande ord fungerar som samordnande konjunktioner? (Flera svar kan vara korrekta)

A) Eftersom

B) Men

C) Och

D) När

7. Hur kan konjunktioner påverka meningsstrukturen?

A) De gör meningarna svårare att förstå

B) De skapar nya ord

C) De binder samman olika delar av meningen

D) De förkortar meningar

8. Vilken underordnande konjunktion kan användas för att uttrycka ett villkor?

A) Men

B) Utan

C) Om

D) För

9. Vilket är en korrekt mening där konjunktion användes?

A) Han ville gå ut men det regnade.

B) Hon älskar att dansa och sjunga.

C) Eftersom jag är trött, jag ska sova.

D) Därför att filmen var bra, vi stannade.

10. Vad är funktionen hos konjunktionen “eller” i en mening?

A) Att ge ett val mellan alternativ

B) Att sammanfoga två idéer

C) Att ge en orsak

D) Att skapa en tidpunkt

11. När använder vi konjunktionerna “men” och “och”?

A) Endast i frågor

B) För att visa motsättningar och tillägg

C) Bara i skriven text

D) Aldrig

12. Hur kan meningen “Hon gick hem; hon var trött.” göras mer sammanhängande med konjunktioner?

A) Hon gick hem för att hon var trött.

B) Hon gick hem; dock var hon trött.

C) Hon gick hem, men hon var trött.

D) Hon gick hem; hon var glad.

13. Vilket av följande exempel visar en korrekt användning av en underordnande konjunktion?

A) Jag stannade hemma för att jag var sjuk.

B) Jag gillar kakor eller glass.

C) Hon sprang men hon var trött.

D) Jag tittade på filmen och den var bra.

14. Vad är en konjunktion?

A) En typ av ord som binder samman andra ord eller satser.

B) Ett substantiv som beskriver något.

C) Ett verb som visar en handling.

D) En plats eller tid.

15. Ge ett exempel på en mening med en underordnande konjunktion.

A) Jag älskar när det regnar.

B) Du kan välja pizza men jag vill ha pasta.

C) Det blir roligt om vi åker till stranden.

D) Hon sjunger fint och har alltid gjort det.

Resonerande frågor

1. Diskutera skillnaden mellan samordnande och underordnande konjunktioner. Ge exempel som stöd för ditt resonemang.

Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att visaklart förståelse för konjunktionernas funktion och variationer.

2. Hur kan användningen av konjunktioner förbättra både tal och skrift? Ge exempel på situationer där detta kan vara viktigt.

Denna fråga syftar till att eleven ska kunna reflektera över praktisk användning av konjunktioner.

3. Tänk på en mening där du använde flera konjunktioner. Förklara hur dessa bidrog till meningsbyggnaden.

Genom denna fråga får eleverna chansen att visa på kreativ användning av språket.

4. Varför tror du att det är viktigt att förstå hur konjunktioner fungerar i skrivande? Diskutera.

Elevens svar kommer att ge insikter i deras syn på språklig medvetenhet.

5. Beskriv en situation där felaktig användning av konjunktioner kan leda till missförstånd. Ge ett exempel.

Frågan uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt om språklig precision.

6. Hur påverkar konjunktioner textens flyt? Ge konkreta exempel från texter du läst.

Denna fråga utmanar eleverna att koppla teori med praktisk textanalys.

7. Analysera en text där konjunktioner används effektivt. Hur hjälper de till att framhäva budskapet?

Eleven får här möjlighet att djupt analysera text och förstå språkets struktur.

8. Resonerande över olika typer av konjunktioner och deras effekter på meningsstruktur. Vilka resultat ser ni av att använda dem på olika sätt?

Denna fråga syftar till att 11 kunna diskutera flödet av meningar och stilistiska val i deras egna skrivande.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 45 poäng för hela provet. Faktadelarna ger 1 poäng per korrekt svar och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng totalt (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng totalt (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp