“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Subjunktioner
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av subjunktioner, samt deras förmåga att skapa bisatser i meningsfulla sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om subjunktioner, deras funktion och hur de används för att binda samman huvudsatser med bisatser i meningar.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på subjunktioner och använda dem korrekt för att skapa bisatser som ger mer information i meningar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en subjunktion?
- A) En typ av böjning
- B) En synonym
- C) En typ av substantiv
- D) Ett ord som binder samman bisatser med huvudsatser
2. Ge ett exempel på en subjunktion.
- A) Eftersom
- B) Stol
- C) Plural
- D) Snabbt
3. Vad är en bisats?
- A) En del av en mening som inte kan stå ensam
- B) En typ av fras
- C) Ett substantiv
- D) En rubrik
4. Hur påverkar subjunktioner meningens betydelse?
- A) De förenklar meningen
- B) De ger mer detaljer och sammanhang
- C) De reducerar informationen
- D) De försvårar meningen
5. Vilken av följande är en korrekt mening med subjunktion?
- A) Jag springs.
- B) Jag gillar att äta.
- C) Jag stannar hemma eftersom det regnar.
- D) Det är varmt.
6. Vilken subjunktion används i meningen: “Hon sa att hon skulle komma”?
- A) När
- B) Att
- C) Så att
- D) Eftersom
7. Vad gör en subjunktion i en mening?
- A) Den gör meningen längre.
- B) Den binder samman två satser.
- C) Den förkortar meningen.
- D) Den anger tid.
8. “Om det regnar, stannar vi hemma.” Vilken del är en bisats?
- A) Om det regnar
- B) Stannar vi hemma
- C) Stannar
- D) Ingen del är bisats.
9. Vilken av följande meningar använder en subjunktion korrekt?
- A) Jag går till skolan så att det regnar.
- B) Jag går hem eftersom jag är trött.
- C) Jag ser filmen att den är bra.
- D) Det är kallt men jag går ut.
10. Vilken subjunktion kan användas för att uttrycka en förutsättning?
- A) När
- B) Om
- C) Eftersom
- D) Att
11. “När jag kommer hem, lagar jag middag.” Vad är subjunktionen här?
- A) När
- B) Hem
- C) Lagar
- D) Middag
12. Välj en mening som INTE använder subjunktion korrekt.
- A) Jag äter för att jag är hungrig.
- B) Jag hemma eftersom det är soligt.
- C) Det är roligt att spela.
- D) Hon sjunger när hon är glad.
13. “Han sprang för att han skulle hinna.” Vilken del av meningen är bisatsen?
- A) Han sprang
- B) För att han skulle hinna
- C) Hinna
- D) Han skulle
14. “Jag stannar hemma för att jag är sjuk.” Vilken subjunktion används här?
- A) Så att
- B) För att
- C) När
- D) Att
15. Vilken av dessa meningar är korrekt?
- A) Jag går ut om det inte regnar.
- B) Jag går ut för att det regnar.
- C) Jag går hem så att det regnar.
- D) Jag går ut när att det är soligt.
Resonerande frågor
1. Beskriv hur subjunktionens placering i en mening kan påverka meningsbyggnaden. Syftet är att utvärdera elevens förståelse för meningsstruktur och syntax.
2. Ge exempel på hur olika subjunktioner kan ändra betydelsen av en mening. Frågan syftar till att testa förmågan att analysera nyanser i språket.
3. Diskutera varför det är viktigt att använda bisatser i skriftlig framställning. Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över skrivprocessen och kommunikationens roll.
4. Hur kan insikten om subjunktioner förbättra den egna skrivförmågan? Frågan syftar till att låta eleverna koppla teori till praktik och egen utveckling.
5. Reflektera över hur ungdomars språkbruk kan påverkas av subjunktioner i dagligt tal. Den ger möjlighet att diskutera språkets utveckling och sociala aspekter av språkbruk.
6. Hur kan bristen på subjunktioner förändra betydelsen av en text? Syftet är att utvärdera tankeförmåga och språklig medvetenhet.
7. Argumentera för värdet av att förstå subjunktioners funktioner i olika typer av texter, som noveller och artiklar. Frågan syftar till att koppla teori med praktiskt tillämpande.
8. Diskutera hur användningen av subjunktioner kan bidra till att göra en text mer engagerande för läsaren. Denna fråga syftar till att låta eleverna tänka på läsarens perspektiv.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och resonerande frågorna 3 poäng vardera. För att få betyget E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`