Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Dativ och genitiv

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för och förmåga att använda dativ och genitiv i både skrift och tal, samt att utvärdera deras kunskaper kring hur dessa former bidrar till att uttrycka relationer mellan substantiv och pronomen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kunskap om dativ och genitiv, deras funktioner och hur de används för att uttrycka relationer mellan substantiv och pronomen i meningen.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på dativ och genitiv och använda dem korrekt i meningar för att klargöra ägande och riktning.

Prov

Faktafrågor

1. Vad används dativ för?

  • A) Att visa ägande
  • B) Att beskriva en plats
  • C) Att ange riktning eller mottagare
  • D) Att uttrycka tid

2. Vilken mening använder dativ korrekt?

  • A) Katten sover på stolen.
  • B) Jag ger katten mat.
  • C) Kattens svans är lång.
  • D) Jag gillar hundens blå ögon.

3. Vad används genitiv för?

  • A) Att visa riktning
  • B) Att uttrycka ägande
  • C) Att beskriva färger
  • D) Att ange tid

4. Vilken mening använder genitiv korrekt?

  • A) Jag går till skolan.
  • B) Lärarens bok är viktig.
  • C) Skolan är stor.
  • D) Eleverna läser en bok.

5. Vilket av följande är ett exempel på dativ?

  • A) Han äger en katt.
  • B) Jag visar boken för henne.
  • C) Kattens mat är god.
  • D) Jag gillar min hund.

6. Hur bildar man genitiv för “hund”?

  • A) Hundens
  • B) Hunden
  • C) Hundarna
  • D) Hans hund

7. Vilken mening använder dativ korrekt?

  • A) Katten springer snabbt.
  • B) Jag skickar ett brev till honom.
  • C) Hans katt heter Luna.
  • D) Hon läser en bok.

8. När används genitiv i en mening?

  • A) För att ange ägande.
  • B) För att beskriva en plats.
  • C) För att visa riktning.
  • D) För att ange tid.

9. Vad betyder dativ i en mening?

  • A) Det klargör ägande.
  • B) Det klargör mottagare.
  • C) Det anger plats.
  • D) Det beskriver en handling.

10. Ge ett exempel på dativ.

  • A) Det är hans bok.
  • B) Jag gav henne en present.
  • C) Kattens hus är stort.
  • D) Jag älskar min hund.

11. Vilket av följande är ett exempel på genitiv?

  • A) Jag går hem.
  • B) Mina föräldrars hus.
  • C) Jag ger boken.
  • D) Hon sjunger vackert.

12. Vad uttrycker genitiv i en mening?

  • A) Mottagande av objekt.
  • B) Tillhörighet.
  • C) Riktning.
  • D) Handling.

13. Kan en mening innehålla både dativ och genitiv?

  • A) Nej, det går aldrig.
  • B) Ja, det kan den.
  • C) Endast i frågor.
  • D) Bara i skrift.

14. Vilken mening innehåller både dativ och genitiv?

  • A) Jag gav katten mat från min hand.
  • B) Kattens leksak är rolig.
  • C) Hon älskar sin hund.
  • D) Det är hans bok.

15. Hur används dativ och genitiv i en berättelse?

  • A) De används inte i berättelser.
  • B) För att skapa tydliga relationer och ägande.
  • C) Bara dativ kan användas.
  • D) Bara genitiv kan användas.

16. Dativ och genitiv kan påverka meningsstrukturen. Sant eller falskt?

  • A) Sant.
  • B) Falskt.

Resonerande frågor

1. Beskriv skillnaden mellan dativ och genitiv och ge exempel på hur de används i meningar. (Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa förståelse för de två formernas funktioner.)

2. Hur kan felaktig användning av dativ eller genitiv påverka förståelsen av en mening? (Ger eleverna möjlighet att reflektera över vikten av korrekt språkbruk.)

3. Ge exempel på en berättelse där både dativ och genitiv används. Hur bidrar dessa former till berättelsens klarhet? (Eleverna får chansen att demonstrera sin kreativa och analytiska förmåga.)

4. Vilka vanliga misstag gör elever när de använder dativ och genitiv, och hur kan dessa undvikas? (Här kan eleverna få bidra med egna insikter och strategier.)

5. På vilket sätt kan dativ och genitiv skapa olika betydelser i en mening? Ge exempel. (Denna fråga uppmanar till djupare analys av språkets nyanser.)

6. Diskutera hur användningen av dativ och genitiv kan variera mellan olika språk. (Detta ger en kulturell aspekt i språkundervisningen och stimulerar jämförelse.)

7. Hur kan man träna elever att bli mer medvetna om att använda dativ och genitiv korrekt? (Eleverna kan föreslå olika metoder och övningar.)

8. Reflektera över hur dativ och genitiv kan spegla en karaktärs relation i en berättelse. Kan du ge exempel? (Denna fråga öppnar för tolkning och kreativt tänkande.)

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 40 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng, vilket ger totalt 16 poäng. Varje resonerande fråga ger 2 poäng, vilket ger totalt 16 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).