Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Kallocain av Karin Boye

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att analysera “Kallocain” av Karin Boye, med fokus på handling, centrala teman och symboler, samt hur dessa kan kopplas till samhälleliga normer och värderingar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets innehåll är kopplat till det centrala innehållet i läroplanen som säger att “eleven kan med viss säkerhet redogöra för och analysera handlingen och centrala teman i litteratur, samt utvärdera textens budskap.”

Kunskapskrav

Provets fokus ligger på att eleverna ska kunna:

  • Redogöra för och analysera handlingen och centrala teman i litteratur.
  • Utvärdera textens budskap.

Prov

Faktafrågor

  1. Vem är författaren till “Kallocain”?
    A) August Strindberg
    B) Selma Lagerlöf
    C) **Karin Boye**
    D) Hjalmar Söderberg

  2. Vad handlar “Kallocain” främst om?
    A) Kärlek och romantik
    B) **Övervakning och kontroll**
    C) Krig och konflikt
    D) Natur och miljö

  3. Vilken karaktär är huvudpersonen i “Kallocain”?
    A) Leo Kall
    B) **Leo Kall**
    C) Karin Boye
    D) Kallocain

  4. Vad är Kallocain i berättelsen?
    A) En plats
    B) En tid
    C) **En drog som används för att avslöja lögner**
    D) En karaktär

  5. Vilket tema är centralt i “Kallocain”?
    A) Vänskap
    B) **Frihet och kontroll**
    C) Familjerelationer
    D) Identitet

  6. Hur påverkar övervakning huvudkaraktären?
    A) Gör honom glad
    B) **Skapar rädsla och paranoia**
    C) Gör honom framgångsrik
    D) Inget påverkan

  7. Vad representerar symbolen Kallocain?
    A) Fysisk styrka
    B) **Det moderna samhällets övervakning**
    C) Kärlek och omtanke
    D) Arkitektur och design

  8. Vilket av följande är ett tema i “Kallocain”?
    A) Humor
    B) **Övervakning**
    C) Kalabalik
    D) Fantasi

  9. Vad är en central konflikt i “Kallocain”?
    A) Vänskapens prövningar
    B) **Kampen mot ett övervakande samhälle**
    C) Familjekonflikter
    D) Resor och äventyr

  10. Hur skildras tidsperioden i “Kallocain”?
    A) Som nutidsorienterad
    B) **Som dystopisk**
    C) Som historisk
    D) Som romantisk

  11. Vilken känsla förmedlas genom karaktären Leo Kall?
    A) Lättsamhet
    B) **Isolering**
    C) Glädje
    D) Rädsla

  12. Vilket av följande ord beskriver bäst språket i “Kallocain”?
    A) Lekfullt
    B) **Kritiskt och dystopiskt**
    C) Informellt
    D) Teoretiskt

  13. Vad är ett centralt budskap i “Kallocain”?
    A) Betydelsen av gemenskap
    B) **Faran med totalitär kontroll**
    C) Kraften av individen
    D) Fördelarna med teknologi

  14. Hur avslutas “Kallocain”?
    A) Med hopp
    B) **Med en känsla av desperation**
    C) Med triumf
    D) Med lugn

  15. Vilken genre tillhör “Kallocain”?
    A) Komedi
    B) **Dystopi**
    C) Biografi
    D) Romantik

Resonerande frågor

  1. Vad symboliserar Kallocain för människosyn och samhällsstruktur? (Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att analysera och diskutera djupare budskap i texten.)
  2. Hur relaterar teman i “Kallocain” till dagens samhälle? (Denna fråga uppmuntrar till en koppling mellan litteraturens teman och aktuella samhällsfrågor.)
  3. Vad kan vi lära oss av Leo Kalls karaktär och hans öde? (Frågan öppnar för reflektion kring karaktärsutveckling och personlig insikt.)
  4. Hur används språket i “Kallocain” för att förstärka dess dystopiska teman? (Syftet är att undersöka stil och språk som verktyg för att förstärka budskapet.)
  5. Vilka paralleller kan dras mellan Kallocains värld och vår egen? (Elever uppmuntras att göra kritiska jämförelser mellan fiktion och verklighet.)
  6. Hur skulle “Kallocain” kunna tolkas ur ett feministiskt perspektiv? (Denna fråga ger utrymme för mångfald i analys och tolkning av teman.)
  7. Vilken roll spelar övervakning i karakteriseringen av Leo Kall? (Syftet är att undersöka hur övervakning påverkar individens psykologiska tillstånd.)
  8. Vad finns det för lärdomar från “Kallocain” som kan tillämpas under nuvarande samhällsförhållanden? (Frågan syftar till att uppmuntra till reflektion över textens relevans idag.)

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger 3 poäng per fråga (totalt 24 poäng).

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).