Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av Hjalmar Söderbergs verk “Den allvarsamma leken”, deras förmåga att analysera handlingen, identifiera centrala teman och reflektera över litteraturens budskap och relevans för människors livsvillkor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen belyser skönlitteraturen och dess roll i att granska människors livsvillkor samt relationer, och hur litteratur kan fånga komplexiteten i känslomässiga och moraliska dilemman.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet analysera och redogöra för handlingen samt centrala teman i litteratur och reflektera över textens budskap och relevans.
Prov
Faktafrågor
1. Vem är författaren till “Den allvarsamma leken”?
A) August Strindberg
B) **Hjalmar Söderberg**
C) Selma Lagerlöf
D) Karin Boye
2. Vilket tema utforskas i “Den allvarsamma leken”?
A) Krig och fred
B) **Kärlekens komplexitet**
C) Vänskap
D) Död och förlust
3. Vilken typ av berättelse klassas “Den allvarsamma leken” som?
A) Facklitteratur
B) **Skönlitteratur**
C) Biografi
D) Lyrik
4. Vad representerar den allvarsamma leken som begrepp?
A) Glädje och fest
B) **Livets allvar och moraliska dilemma**
C) En lek i barnens värld
D) En romantisk relation
5. Hur påverkar karaktärernas val handlingen?
A) De gör ingen skillnad
B) **De leder till centrala konflikter**
C) De är alltid positiva
D) De förstår aldrig varandra
6. Vilken karaktär är huvudpersonen i “Den allvarsamma leken”?
A) **Paul dichter**
B) Olle
C) Astrid
D) Herman
7. Vilken är en central konflikt i berättelsen?
A) Rivalitet mellan vänner
B) **Frågor kring kärlek och ansvar**
C) En kamp mot samhället
D) En strid om rikedomar
8. Vad handlar “Den allvarsamma leken” om?
A) **Relationer och moraliska dilemman**
B) En helt vanlig vardag
C) Historiska händelser
D) En framtidsvision
9. Vilken stil används mest i boken?
A) Lyrisk
B) **Prosa**
C) Drama
D) Konst
10. Vad diskuteras i sista delen av boken?
A) **Moraliska val och konsekvenser**
B) Naturens skönhet
C) Cykling och motion
D) Politik och makt
11. Vilken känsla är dominerande hos karaktärerna?
A) Lättja
B) **Ångest**
C) Glädje
D) Likgiltighet
12. Vad implicerar titeln “Den allvarsamma leken”?
A) Det handlar om barn
B) **Det handlar om livets allvar**
C) Det handlar om sport
D) Det handlar om festligheter
13. Vilken typ av teknik används för att beskriva karaktärernas tankar?
A) Berättande teknik
B) **Inre monolog**
C) Extern dialog
D) Poetisk teknik
14. Vilken tidsepok utspelar sig berättelsen i?
A) Medeltiden
B) **1900-talet**
C) 1800-talet
D) Framtiden
15. Hur slutade berättelsen?
A) Med bröllop
B) **Med osäkerhet och dilemman**
C) Med en fest
D) I tragedi
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Hjalmar Söderberg presenterar komplexiteten i kärlek i verket. (Denna fråga ger elever möjlighet att reflektera djupare om textens tema.)
2. Vilka moraliska dilemman ställs karaktärerna inför och vilket budskap anser du att författaren förmedlar? (Eleven får möjlighet att kritiskt analysera karaktärernas situationer.)
3. Hur påverkar tidens kontext berättelsens teman och karaktärer? (Detta ger elever möjlighet att koppla texten till sin kulturella och historiska kontext.)
4. Analysera en specifik scen och diskutera dess betydelse för berättelsens helhet. (Frågan ger elever en chans att koppla detaljanalyser till de större tema i texten.)
5. Vilken roll spelar symbolik i berättelsen, och hur bidrar den till att fördjupa läsarens förståelse? (Elever får möjlighet att utforska djupare litterära tekniker.)
6. Reflektera över hur känslor beskrivs i texten och deras påverkan på läsarens upplevelse. (Frågan öppnar för diskussion om stil och känslomässig förmedling.)
7. Hur skulle “Den allvarsamma leken” kunna tolkas i en modern kontext? (Denna fråga utmanar elever att tänka kritiskt på relevansen av litteratur över tid.)
8. Vilka kopplingar kan du se mellan karaktärernas liv och nutida samhällsproblem? (Frågan ger elever möjlighet att knyta an personlig och samhällelig reflektion.)
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng per korrekt svar och de resonerande frågorna ger 3 poäng per korrekt och väldefinierad analys.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng (inklusive faktafrågor), för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).