Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Svenska

Tema: Utvandrarna av Vilhelm Moberg

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och analys av berättelsen “Utvandrarna” av Vilhelm Moberg. Provets frågor syftar till att utforska karaktärernas livsvillkor, teman som migration och identitet, samt textens relevans i dagens samhälle.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Skönlitteraturens förmåga att skildra stora samhällsfrågor och människors livsvillkor, särskilt i samband med migration och identitet.”

Kunskapskrav

Eleven kan sammanfatta handlingen samt analysera centrala teman i litteratur, och reflektera över textens budskap och dess relevans i dagens samhälle.

Prov

Faktafrågor

1. Vem är författaren till “Utvandrarna”?
A) Hjalmar Söderberg
B) August Strindberg
C) **Vilhelm Moberg**
D) Karin Boye

2. Vilket århundrade utspelar sig huvudsakligen boken?
A) 17-talet
B) 18-talet
C) **19-talet**
D) 20-talet

3. Vad är huvudtemat i “Utvandrarna”?
A) Krig
B) **Migration**
C) Kärlek
D) Utbildning

4. Vilka är huvudkaraktärerna i boken?
A) **Karl-Oskar och Kristina**
B) Emil och Agnes
C) Lars och Anna
D) Oskar och Laura

5. Vad symboliserar resan i boken?
A) Fara
B) **Hopp och nya möjligheter**
C) Förlust
D) Rutiner

6. Vad står i fokus under bokens handling?
A) Liten stad
B) **Utvandring till Amerika**
C) Inrikes politik
D) Skrifter från kungar

7. Hur påverkar den historiska kontexten bokens handling?
A) Ingenting
B) **Det skildrar verkliga utvandringsförhållanden**
C) Det ger bara bakgrundsinformation
D) Det är irrelevant för berättelsen

8. Vad kämpar huvudkaraktärerna för?
A) Avkoppling
B) **Ett bättre liv**
C) Berömmelse
D) Rikedom

9. Vilket av följande teman utforskas inte i berättelsen?
A) Tillhörighet
B) **Robotar och teknologi**
C) Drömmar
D) Identitet

10. Vilken känsla dominerar under resan?
A) Likgiltighet
B) **Osäkerhet**
C) Glädje
D) Uttråkning

11. Vilka av följande aspekter påverkar karaktärerna mest?
A) Vänskap
B) **Samhällsförhållanden**
C) Utbildning
D) Sport

12. Vad var en vanlig orsak till emigration under det aktuella tidsperspektivet?
A) **Ekonomiska svårigheter**
B) Ökad levnadsstandard
C) Bästa utbildningsmöjligheter
D) Avkoppling och semester

13. Vilka känslor beskriver karaktärerna under sin resa?
A) Lycka och lust
B) **Rädsla och hopp**
C) Apati och tristess
D) Ilska och förtvivlan

14. Hur påverkar karaktärernas drömmar deras val?
A) De gör dem passiva
B) **De driver dem framåt**
C) De skapar förvirring
D) De påverkar inte valet

15. Vilken symbolik används för att beskriva Amerika?
A) Mörker
B) **Möjligheternas land**
C) Fattigdom
D) Krig

Resonerande frågor

1. Diskutera hur Mobergs livserfarenheter återspeglas i karaktärernas berättelser.
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt om hur författarens bakgrund påverkar hans verk.

2. Reflektera över hur teman i “Utvandrarna” är relevanta idag.
Frågan syftar till att koppla boken till nutida migrationsfrågor och skapa en djupare förståelse.

3. Hur skapar Moberg en känsla av plats genom sina beskrivningar?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera språk och stil i texten.

4. Vilken roll spelar gemenskap och solidaritet i berättelsen?
Diskussionen ger insikt i hur dessa teman skapar djup och komplexitet i karaktärernas upplevelser.

5. Vilken effekt har utvandringen på karaktärernas identitet?
Genom att svara på denna fråga kan eleverna reflektera över identitetens dynamik.

6. Hur framställs motgångar i berättelsen, och vilken funktion har de?
Frågan syftar till att analysera hur hindren bidrar till berättelsens utveckling.

7. Vilka symboler anser du är mest betydelsefulla i boken och varför?
Denna fråga uppmuntrar till djupare insikt om symbolikens roll i litteraturen.

8. Hur skulle bokens handling förändras om den utspelade sig idag?
Genom en sådan reflektion kan eleverna föreställa sig alternativa scenarier och diskutera förändringar.

Bedömning

Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor: Varje resonerande fråga ger upp till 3 poäng beroende på djupet i svaret.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).