Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne eller kurs: Historia
Tema: Kvinnors roll under andra världskriget
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av kvinnors bidrag och roller under andra världskriget, samt hur dessa påverkar könsroller och samhälleliga normer. Eleverna ska visa sin förmåga att analysera och diskutera olika aspekter av kvinnors insatser och dess historiska betydelse.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Kvinnors bidrag i olika aspekter av krigsinsatser och arbetsliv under andra världskriget, samt hur detta påverkade könsroller och kvinnofrågor både under och efter kriget.”
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna redogöra för centrala historiska händelser, förstå deras betydelse och analysera samt diskutera förändringar i sociala strukturer, särskilt kopplat till frågor om kön och makt.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken roll hade flest kvinnor under andra världskriget?
- A) Politisk ledare
- B) Industriarbetare
- C) Sjuksköterskor
- D) Hemmavarande
2. Vilken yrkesgrupp utgjorde en stor del av de frivilliga insatserna?
- A) Poliser
- B) Sjuksköterskor
- C) Läkare
- D) Brandmän
3. Hur påverkades synen på kvinnor i arbetslivet efter kriget?
- A) Mer jämlika arbetsvillkor
- B) Gick tillbaka till hemmet
- C) Minska antalet kvinnor i yrkesarbeten
- D) Ingen förändring
4. Vad var en effekt av kvinnors insatser under kriget?
- A) Ökade konflikter
- B) Förändrade könsroller
- C) Minskad yrkesroll
- D) Inga förändringar
5. Vilken organisation skapades för att stödja kvinnor under kriget?
- A) Röda Korset
- B) Frivilligorganisationer
- C) FN
- D) Amnesty
6. Vad var en av de viktigaste uppgifterna för kvinnor inom industrin?
- A) Administration
- B) Säljare
- C) Produktion
- D) Design
7. Hur förändrades traditionella könsroller under kriget?
- A) Kvinnor fick fler arbetsmöjligheter
- B) Kvinnor stannade i hemmet
- C) Kvinnor nekades arbete
- D) Det fanns inga förändringar
8. Vilken uppgift tog kvinnor ofta på sig i militären?
- A) Stridande soldater
- B) Medicinsk personal
- C) Logistik
- D) Tränare
9. Vad bidrog kvinnors insatser till under kriget?
- A) Minskat stöd till kriget
- B) Viktiga arbetsroller
- C) Ingen påverkan
- D) Ökad motståndskraft
10. Vilket av följande påståenden stämmer om kvinnors arbete under kriget?
- A) Det var alltid betalt jobb
- B) Ofta obetalt arbete
- C) Ingen arbetade
- D) Det fanns ingen skillnad från mäns arbetsliv
11. Vilken effekt hade kriget på kvinnor
- A) De fick inga nya rättigheter
- B) Ökade medvetenhet om jämställdhet
- C) Gick tillbaka till traditionella roller
- D) Minska kvinnlig arbetskraft
12. Vem var en känd kvinna som arbetade i motståndsrörelsen under kriget?
- A) Clara Zetkin
- B) Rosa Luxemburg
- C) Nancy Wake
- D) Emmeline Pankhurst
13. Vilka hinder mötte kvinnor i arbetslivet under kriget?
- A) Ingen
- B) Diskriminering
- C) Ökad efterfrågan
- D) Förbättrade villkor
14. Hur påverkade kvinnors insatser i krigets slut?
- A) Ingen betydelse
- B) Bidrog till krigsseger
- C) Gjorde situationen sämre
- D) Visade på svaghet
15. Vad hände med kvinnors rättigheter efter kriget?
- A) De försvagades
- B) De stärktes
- C) Ingen förändring
- D) Rättigheterna togs bort
Resonerande frågor
1. Hur kan vi förstå kvinnors roll under andra världskriget i relation till dagens könsroller?
Syftet är att analysera och jämföra historiska och nutida perspektiv på könsroller.
2. Vilka långsiktiga effekter hade kvinnors krigsinsatser på jämställdheten i samhället?
För att fånga elevers förståelse av strukturella förändringar i samhället.
3. Vilka utmaningar står kvinnor inför idag som kan relateras till de hinder de mötte under kriget?
Att få eleverna att reflektera över nuvarande problem och historiska paralleller.
4. Hur har kriget bidragit till att forma moderna uppfattningar om kvinnors arbete?
För att belysa hur historiska händelser påverkar nutida synsätt.
5. På vilket sätt kan vi se exempel på kvinnors styrka under kriget idag?
Att uppmuntra en diskussion om förebilder och styrka hos kvinnor genom historien.
6. Hur skulle situationen sett ut utan kvinnors engagemang under kriget?
Att uppmuntra kritiskt tänkande kring historiska hypotetiska scenarier.
7. Vad kan vi lära från kvinnors insatser under kriget i relation till dagens samhälle?
Att hjälpa eleverna att se värdet av historiska insikter för nutida frågor.
8. Vilket ansvar har samhället idag för att stödja kvinnors rättigheter och möjligheter?
För att få elever att diskutera och reflektera över samhällsansvar och rättvisa.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng varje, så totalt 24 poäng genom att besvara alla. För att betygsätta elever krävs det följande poäng:
- E: Minst 8 poäng totalt
- C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)