Prov
Årskurs: 9
Ämne eller kurs: Historia
Tema: Den teknologiska utvecklingen under andra världskriget
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av de teknologiska innovationerna som uppstod under andra världskriget samt deras konsekvenser för krig och samhälle.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplar till läroplanens centrala innehåll genom att det testar elevernas förmåga att analysera hur teknologiska innovationer, såsom kärnvapen, radar och andra krigsteknologier, utvecklades under andra världskriget och hur dessa innovationer påverkade krigsstrategier, stridsmetoder och framtida konflikter.
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven omfattar elevernas förmåga att redogöra för centrala historiska händelser och deras teknologiska aspekter, förstå deras betydelse samt analysera och diskutera konsekvenser och användning i krig och fred.
Prov
Faktafrågor
1. Vad var Manhattenprojektet?
A) Ett projekt för att utveckla nya flygplan
B) Ett hemligt projekt som ledde till kärnvapenutvecklingen
C) Ett forskningsprojekt för medicinska framsteg
D) En konstutställning i New York
2. Vilken teknologi användes för att upptäcka fiendens flyg under andra världskriget?
A) Radio
B) Radar
C) Satelliter
D) Telecommunication devices
3. Vad var den främsta konsekvensen av kärnvapnen som användes mot Japan?
A) Bidrog till Japans kapitulation
B) Ökade antalet soldater i strid
C) Förändrade stridstaktiken i Europa
D) Intensifierade krigsinsatserna i Stilla havet
4. Vilken teknik revolutionerade informationsspridning under kriget?
A) Telegraf
B) Internet
C) Radio
D) Koder och chiffer
5. Vad kännetecknar kärnvapen?
A) De använder kärnenergi för att orsaka stor förstörelse
B) De är en typ av kemiska vapen
C) De används endast i försvarssyfte
D) De kräver stora mängder bränsle för att fungera
6. Vad var en fördel med radar under kriget?
A) Minska försvarsbudgetar
B) Öka antalet soldater
C) Förbättrad identifiering av fiender
D) Minska antalet flygningar
7. Hur påverkade teknologiska framsteg krigets utgång?
A) De hade ingen påverkan
B) De förändrade strategier och deltog i avgörande slag
C) De sänkte moralen bland soldaterna
D) De ökade intresset för historiska händelser
8. Vad var en moralisk fråga kring kärnvapnets användning?
A) Hur mycket det kostade
B) Effekten av stridsflyg
C) Etiken bakom att attackera civila mål
D) Hur de skulle lagras efter kriget
9. Vilken av följande är en långsiktig effekt av radar?
A) Minskat antal soldater i strid
B) Förbättrad luftövervakning och försvar
C) Större fokus på markstrider
D) Ingen känd effekt
10. Vad är en av de största skillnaderna i teknologin under andra världskriget jämfört med tidigare krig?
A) Användningen av skräp
B) Utvecklingen av massförstöringsvapen
C) Användning av hästar
D) Ingen skillnad
11. Vad syftade kärnvapnet till att uppnå i kriget?
A) Att strida i skyttegravarna
B) Att skrämma motståndaren och få dem att kapitulera
C) Att testa nya stridstekniker
D) Att expandera territorium
12. Hur påverkade kommunikationsteknologi krigföring?
A) Gör strider mer oförutsägbara
B) Förbättrade samordning och strategi
C) Bidrog till mer brutala strider
D) Försämrade förorts livskvalitet
13. Vilken av följande faktorer är relaterad till teknologisk innovation under andra världskriget?
A) Konstnärlig utveckling
B) Socialt oerfaren aktivitet
C) Vetenskaplig forskning och utveckling
D) Inga relaterade faktorer
14. Vad var syftet med att använda radar i krig?
A) Kostnadsbesparing
B) Utveckla nya vapen
C) Upptäcka och spåra fiendens flygplan
D) Förbättra soldaternas moral
15. Vilket land var först med att använda kärnvapen i krig?
A) USA
B) Tyskland
C) Japan
D) Storbritannien
Resonerande frågor
1. Diskutera hur kärnvapnets skapelse påverkade de etiska och moraliska värderingarna i kriget.
Syftet med frågeställningen är att eleverna ska kunna reflektera över moraliska dilemman.
2. Beskriv hur radar förändrade stridstaktiken under andra världskriget.
Frågan ger möjlighet att diskutera teknologins praktiska användning i krig.
3. Hur kan de teknologiska innovationerna från andra världskriget kopplas till dagens konflikter och militära strategier?
Eleverna kan visa på historiska samband och likheter.
4. Vilka långsiktiga konsekvenser hade användningen av kärnvapen för internationella relationer?
Frågan möjliggör en djupare analys av politiska och globala effekter.
5. Reflektera över hur kommunikationsteknologi har utvecklats sedan andra världskriget och dess betydelse för dagens samhälle.
Eleverna kan knyta an till nutida teknologiska framsteg.
6. På vilket sätt kan vi idag dra lärdom av de teknologiska framstegen som gjordes under kriget?
Frågan syftar till att koppla historia till praktisk och moralisk lära.
7. Vilken roll spelar forskning och utveckling i dagens militära innovationer i jämförelse med under andra världskriget?
Eleverna visar sin förståelse för den kontinuerliga utvecklingen.
8. Hur kan vi förhindra missbruk av teknologi som utvecklades under kriget i framtida konflikter?
Frågan utmanar eleverna att tänka kritiskt kring ansvar och etik i teknologiska framsteg.
Bedömning
Faktafrågor är värda 1 poäng vardera och resonerande frågor är värda 3 poäng vardera. Totalt kan eleverna få 30 poäng. För E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för A krävs 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.