En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Historia – Kvinnors roll under första världskriget

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne eller kurs: Historia

Tema: Kvinnors roll under första världskriget

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för kvinnors bidrag under första världskriget och hur deras roller förändrades i samhället och arbetslivet under och efter konflikten.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen syftar till att analysera kvinnors bidrag till krigsinsatserna under första världskriget, samt hur deras roller förändrades i arbetslivet och samhället under och efter konflikten.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för centrala historiska händelser, förstå deras betydelse och analysera och diskutera frågor kring kön och makt under speciella historiska perioder.

Prov

Faktafrågor

1. Vilka typer av jobb hade kvinnor under första världskriget?

A) Endast hushållsarbete

B) Sjuksköterskor, industriarbete och kommunikationsarbete

C) Bara i militära roller

D) Industriarbete, sjuksköterskor, arbete i kommunikation, och andra stödroller.

2. Vilken inverkan hade kvinnors arbete under kriget på deras roll i samhället?

A) De visade att de kunde utföra samma arbete som män.

B) Ingen inverkan

C) De blev mer isolerade

D) De fick mindre ansvar

3. Vilka frivilliga insatser gjorde kvinnor under första världskriget?

A) Arbetade som sjuksköterskor vid fronten och stödde hemfronten med olika uppgifter.

B) Deltog inte alls

C) Utförde endast administrativa arbeten

D) Blev aktiva i politiska frågor

4. Vad blev de långsiktiga effekterna på jämställdhet efter första världskriget?

A) Ingen förändring

B) Ökad medvetenhet och rösträtt för kvinnor i flera länder.

C) Män förlorade makt

D) Kvinnor återgick till traditionella roller

5. Hur påverkade kriget kvinnors bild av sig själva?

A) De började se sig själva som mindre kapabla

B) Kvinnor började se sig själva som kapabel till mer och ifrågasätta traditionella normer.

C) De förlorade sina rättigheter

D) De blev mer beroende av män

6. Hur förändrades synen på kvinnor efter kriget?

A) Kvinnor fick mer erkännande i samhället.

B) Ingen förändring

C) Kvinnor blev mer isolerade

D) De fick mindre ansvar

7. Vilken roll spelade sjuksköterskor under kriget?

A) De var enbart administratörer

B) De hjälpte till att vårda soldater och stödja fronten.

C) De arbetade inte i kriget

D) De var inte erkända

8. Vad är en av de mest kända kvinnliga personerna som bidrog under kriget?

A) Marie Curie

B) Virginia Woolf

C) Florence Nightingale

D) Eleanor Roosevelt

9. Hur bidrog kvinnor i industrin till krigsinsatserna?

A) De hade inga betydande arbetsroller

B) De arbetade i fabriker för att producera vapen och andra krigsrelaterade produkter.

C) De stannade hemma

D) De ledde fabrikerna

10. Hur förändrades kvinnors könsroller efter kriget?

A) De blev mer aktiva inom arbetslivet och politiken.

B) De återgick till hemmet

C) Inga förändringar skedde

D) Män tog tillbaka sina positioner

11. Vilken typ av arbete var ovanlig för kvinnor innan kriget?

A) Hushållsarbete

B) Industrarbete.

C) Läkare

D) Lärare

12. Vilka var de mest uppenbara förändringarna i arbetsroller för kvinnor under kriget?

A) De tog traditionellt mansdominerade jobb.

B) Män fick fler jobb

C) Kvinnor blev arbetslösa

D) Ingen förändring skedde

13. Hur påverkade kriget kvinnor emotionellt?

A) Det gav dem en större känsla av självständighet och ansvar.

B) De blev mer begränsade

C) De tappade motivation

D) De blev mer beroende av män

14. Vilka rörelser växte fram efter kriget för att stödja kvinnors rättigheter?

A) Arbetarrörelsen

B) Feministrörelsen.

C) Nationalismen

D) Inga rörelser växte fram

15. Vad ledde till att kvinnor fick mer rättigheter efter kriget?

A) De misslyckades med att bidra

B) Ett krav på att återgå till traditionella roller

C) Deras hårda arbete och insatser under kriget.

D) Ingen påverkade situationen

16. Vilken ikonisk symbol representerte kvinnor som bidrog under kriget?

A) Rosie the Riveter.

B) Den amerikanska flaggan

C) Frihetsgudinnan

D) Männen i uniform

17. Vad skedde med kvinnor i arbetslivet efter kriget?

A) De blev avlägsnade från arbetskraften

B) Många stannade kvar i sina jobb och fortsatte att arbeta.

C) De återvände till hemmet

D) Deras jobb blev minskade

18. Vad var en av de stora upptäckterna om kvinnors insatser under kriget?

A) De var avgörande för att hålla ekonomin i gång under kriget.

B) De hade ingen betydelse

C) Deras arbete var temporärt

D) De inte ville arbeta

19. Vad var en långsiktig effekt av kvinnors insatser under kriget?

A) Ökat intresse för kvinnors rättigheter och rösträtt.

B) Män återfick allt ansvar

C) Tillbaka till traditionella roller

D) Ingen effekt

20. Hur diskuterade kvinnor sina erfarenheter under kriget efter att det var över?

A) De delade berättelser och krävde erkännande för deras bidrag.

B) De ville glömma

C) De såg sig själva som underlägsna

D) Ingen diskussion ägde rum

Resonerande frågor

1. Hur tror du att kvinnors uppgifter under kriget har påverkat vår syn på deras roller idag?

Syftet är att ge eleverna möjlighet att utforska historiska samband och dra egna slutsatser om kvinnors roll i samhället idag.

2. Vilka långsiktiga förändringar i samhället kan du se ha sitt ursprung i kvinnors prestationer under första världskriget?

Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt och analysera effekterna av historiska händelser.

3. Hur kan vi se spår av kvinnors arbete under kriget i dagens samhälle?

Frågan låter eleverna koppla dåtid till nutid och reflektera över förändringar i könsroller och arbetsliv.

4. Vilken betydelse hade kvinnors arbete för krigets utgång och för efterkrigstidens samhälle?

Här ges eleverna möjlighet att argumentera för betydelsen av kvinnors insatser ur ett historiskt perspektiv.

5. Hur anser du att representationen av kvinnor i historien påverkar vår förståelse av historia idag?

Eleverna får reflektera över historieskrivning och viktiga perspektiv som kan belysa bortglömda röster.

6. I vilken utsträckning förändrades synen på kvinnors arbete efter första världskriget, och hur har denna förändring utvecklats?

Frågan syftar till att uppmuntra till djupare analys av förändringar i samhället genom tiderna.

7. Diskutera hur kvinnors bidrag under kriget jämförs med andra historiska perioder av förändring i könsroller.

Denna fråga utmanar eleverna att sätta in kvinnors roller i ett större historiskt sammanhang.

8. Vilka är de mest betydelsefulla lektionerna vi kan dra från kvinnors insatser under kriget, och hur kan de tillämpas idag?

Syftet är att låta eleverna reflektera och dra slutsatser som är relevanta i dagens samhälle.

Bedömning

Provet kan bedömas med en total av 40 poäng (30 poäng från faktafrågor och 10 poäng från resonerande frågor). Minst 8 poäng krävs för betyg E, 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) för betyg C och 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor) för betyg A.

“`