Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Historia
Tema: Demokratins födelse
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse och kunskap om den antika demokratins utveckling i Aten samt dess betydelse för dagens politiska system.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att fördjupa förståelsen för hur demokratin föddes i Aten och vilka politiska institutioner och principer som utvecklades under denna tid. Vi kommer att också titta på hur demokratin har påverkat och fortsätter att påverka dagens samhälle.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva hur den antika demokratin fungerade i Aten och ge exempel på dess betydelse för senare tiders politiska system.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande namn är kopplat till reformer i den antika Aten?
A) Aristoteles
B) Sokrates
C) Herodotos
D) Solon
2. Vad definierar medborgarskap i det antika Aten?
A) Rätt att rösta för alla
B) Rätt att handla
C) Rätt att delta i den politiska processen som medborgare (endast fria män)
D) Rätt att resa utomlands
3. Vilken institution var ansvarig för beslut i den antika demokratin?
A) Domstolen
B) Folkförsamlingen
C) Rådet
D) Universitetet
4. Vem var Kleisthenes?
A) En stor konstnär
B) En framstående reformator i Atens demokrati
C) En krigare
D) En filosof
5. Vad var en viktig reform som genomfördes av Solon?
A) Införande av skatter
B) Avskaffande av skuldsättning
C) Skapande av domstolar
D) Införande av monarki
6. Vad innebär direkt demokrati?
A) Att en regering styr
B) Att medborgare röstar direkt på lagar och beslut
C) Att ledare väljs genom omröstningar
D) Att alla får delta i beslut
7. Vad var rådet i Atens demokrati?
A) En samling barn
B) Ett organ som förberedde ärenden för folkförsamlingen
C) En grupp krigare
D) En skola
8. Vad symboliserar demokrati?
A) Enbart rösträtt
B) En process där medborgare får delta i beslutsfattande
C) Ekonomisk jämlikhet
D) Arv av makt
9. Vilket av följande beskriver representativ demokrati bäst?
A) Enbart folkets röster
B) Medborgarna väljer representanter att fatta beslut för dem
C) Ingen rösträtt
D) Lagstiftning genom folkomröstning
10. Vad är en av de centrala funktionerna för en folkförsamling?
A) Att avsätta ledarna
B) Att diskutera och fatta beslut om nya lagar
C) Att samla skatter
D) Att kontrollera domstolarna
11. Vilka personer var med och utvecklade demokratin i Aten?
A) Filosofer
B) Solon och Kleisthenes
C) Krigare
D) Handelsmän
12. Vilken typ av beslut kunde inte fattas av folkförsamlingen?
A) Ekonomiska beslut
B) Beslut om krig och fred
C) Beslut om medborgarskap
D) Beslut om utbildning
13. Vilken av följande källor betraktas som en primär källa till den antika demokratin?
A) Moderna böcker
B) Historiska skrifter av samtidiga författare
C) Nyhetsartiklar
D) Biografier
14. Under vilken tid föddes demokratin i Aten?
A) Medeltiden
B) Antiken
C) Renässansen
D) 1900-talet
15. Vilken resonemang används för att förklara medborgarskap i Aten?
A) Rätt att delta i handel
B) Rätt att åka båt
C) Rätt att delta i den politiska processen som medborgare
D) Rätt att resa fritt
Resonerande frågor
1. Hur kan vi jämföra den antika Atens demokrati med dagens demokratiska system?
Syftet är att stimulera kritiskt tänkande och djupare analys av systemens likheter och skillnader.
2. Vilka konsekvenser hade demokratins födelse på andra samhällen i historien?
Eleverna kan utforska och diskutera hur demokratiska idéer spreds och påverkade olika kulturer.
3. Diskutera hur medborgarskapet i antikens Aten påverkar vår förståelse av dagens medborgarskap.
Frågan ger en möjlighet att reflektera över begreppet medborgarskap i nutiden och dess konnotationer.
4. Vilka av de reformer som infördes i Aten skulle vara nödvändiga idag?
Eleverna uppmanas att tänka på relevansen av antika reformer för moderna utmaningar.
5. På vilket sätt har demokratin utvecklats sedan antiken?
En möjlighet att undersöka demokratins förändringar och evolution över tid.
6. Vilken roll spelar medborgarengagemang i en demokratisk process?
Eleverna får överväga vikten av aktivt deltagande i dagens samhälle.
7. Hur kan antikens grekiska idéer om demokrati bidra till nutida politiska diskussioner?
Att koppla historiska idéer till moderna diskussioner kan ge djupare insikter.
8. Vad lär vi oss av misslyckandena i den antika demokratin?
En möjlighet att granska historiska exempel på begränsningar och misslyckanden i demokratiska processer.
Bedömning
Faktafrågor: Totalt 15 poäng, 1 poäng per korrekt svar.
Resonerande frågor: Totalt 8 poäng, 1 poäng per korrekt och välformulerad argumentation.
För betyget E krävs minst 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor).
För betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyget A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).