Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 8. Historia – Grekiska stadsstater

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Historia

Tema: Grekiska stadsstater

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av de centrala skillnaderna mellan de grekiska stadsstaterna Aten och Sparta, samt hur dessa skillnader återspeglades i deras samhälle och kultur.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll syftar till att utforska skillnaderna mellan de grekiska stadsstaterna, med särskilt fokus på Aten och Sparta. Vi kommer att diskutera deras politiska system, kulturella livsstil och sociala strukturer för att förstå hur dessa stadsstater bidrog till den grekiska civilisationen.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva de centrala skillnaderna mellan Aten och Sparta, samt ge exempel på hur dessa skillnader återspeglades i deras respektive samhällen och kultur.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad var en stadsstat i antikens Grekland?
    A) En viktig flod,
    B) En självständig stat som omfattar en stad och dess omgivande territorium,
    C) En sammanslutning av länder,
    D) En typ av by
  2. Vilken politisk struktur hade Aten?
    A) Direkt demokrati,
    B) Monarki,
    C) Oligarki,
    D) Diktatur
  3. Hur skiljde sig Spartas samhälle från Atens?
    A) Sparta hade ingen militär styrka,
    B) Sparta värderade kultur och utbildning,
    C) Sparta fokuserade på militär styrka och disciplin,
    D) Sparta hade ett demokratiskt styre
  4. Vilka var heloter?
    A) Atens medborgare,
    B) Spartas krigare,
    C) Spartas underklass, ofta slavar som arbetade på jordarna,
    D) Ledare i stadsstaterna
  5. Nämn en viktig konflikt mellan Aten och Sparta.
    A) Det puniska kriget,
    B) Det peloponnesiska kriget,
    C) Det grekisk-persiska kriget,
    D) Det trojanska kriget
  6. Vilken historian är känd för att ha skrivit om det peloponnesiska kriget?
    A) Thukydides,
    B) Herodotos,
    C) Platon,
    D) Aristoteles
  7. Vad var Atens främsta kulturella prestation?
    A) Demokrati,
    B) Militär strategi,
    C) Jordbruk,
    D) Handel
  8. I vilket område var Sparta särskilt framstående?
    A) Filosofi,
    B) Militär,
    C) Konst,
    D) Navigation
  9. Vad kallades medborgarna i Sparta som stod i kontrast till heloterna?
    A) Medborgare,
    B) Spartiater,
    C) Atenare,
    D) Oligarker
  10. Vilken typ av utbildning fick pojkar i Sparta?
    A) Konstnärlig,
    B) Filosofisk,
    C) Militärisk,
    D) Ingen utbildning
  11. Vad var det främsta kännetecknet för Atens styre?
    A) Medborgardelaktighet,
    B) En kung,
    C) En oligarkisk grupp,
    D) En militärdiktatur
  12. Vad var syftet med den spartanska uppfostran?
    A) Att skapa konstnärer,
    B) Att skapa starka soldater,
    C) Att fostra ledare,
    D) Att utbilda i filosofi
  13. Vilken roll spelade kvinnor i det spartanska samhället?
    A) Ingen roll,
    B) De hade samma skyldigheter som män,
    C) De hade mer frihet och ansvar än i Aten,
    D) De var endast husfruar
  14. Vad var en betydande skillnad mellan Atens och Spartas sociala strukturer?
    A) Aten hade bara rika medborgare,
    B) Sparta hade en tydlig hierarki med heloter,
    C) Aten var en militärstat,
    D) Sparta var mer demokratiskt

Resonerande frågor

  1. Hur påverkade det peloponnesiska kriget relationerna mellan Aten och Sparta?
    Syftet är att eleverna ska analysera historiska konsekvenser av konflikter.
  2. Vilken stadsstat tror du hade störst påverkan på den grekiska kulturen och varför?
    Syftet är att eleverna ska reflektera och argumentera för sina åsikter.
  3. Hur skulle livet sett ut för en medborgare i Aten jämfört med en i Sparta?
    Syftet är att eleverna ska kunna göra djupgående jämförelser mellan livsstilar.
  4. Diskutera vilken stadsstat du personligen skulle föredra att leva i och varför.
    Syftet är att eleverna ska relatera historiska fakta till egna värderingar.
  5. Hur bidrog Aten och Sparta till utvecklingen av den grekiska civilisationen?
    Syftet är att eleverna ska förstå de bredare kulturella och historiska sammanhangen.
  6. På vilket sätt kan vi se tillbaka på Aten och Sparta i dagens samhälle?
    Syftet är att eleverna ska diskutera relevansen av historisk kunskap i dagens kontext.
  7. Vilka egenskaper anser du är mest värdefulla hos en stadsstat och varför?
    Syftet är att eleverna ska reflektera över ideal om statsbyggande.
  8. Resonera kring hur oligarkiska och demokratiska strukturer skiljer sig åt i praktiken, med Aten och Sparta som exempel.
    Syftet är att eleverna ska kunna tänka kritiskt om olika styrelseskick.

Bedömning

Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, totalt 15 poäng. Resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera, totalt 24 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp