Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Historia
Tema: Idrotten och Olympia
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om de olympiska spelen, deras historia och betydelse samt deras förståelse av kulturella och religiösa aspekter kopplade till de antika spelen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att utforska de olympiska spelen, deras ursprung, betydelse och hur de speglade den grekiska kulturen och värderingarna. Vi kommer att diskutera spelen som både ett sportevenemang och en religiös ceremoni.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva de olympiska spelens historia, hur de genomfördes och vilken betydelse de hade för det grekiska samhället samt ge exempel på regler och tävlingar.
Prov
Faktafrågor
- Vad var syftet med de olympiska spelen?
- Att bli årets bästa idrottare
- Att hedra gudarna, särskilt Zeus
- Att stödja grekisk politik
- Att samla alla städer i Grekland
- Nämn två typer av tävlingar som ingick i de olympiska spelen.
- Löpning och simning
- Brottning och volleyboll
- Löpning och brottning
- Hästhoppning och fälttävlan
- Vad innebar “pankration”?
- En stridskonst med vapen
- En kombinerad kampsport som blandade brottning och boxning
- En form av hinderbana
- En dansform
- Vilken belöning fick vinnarna av de olympiska spelen?
- En medalj
- En krans av olivblad
- En trophé
- En guldplakett
- Var hölls de olympiska spelen?
- I Aten
- I Sparta
- I Olympia
- I Korinth
- Vilket år hålls de moderna olympiska spelen idag?
- Varje år
- Var fjärde år
- Varannan år
- En gång om året
- Vad var en av de viktigaste ceremonierna under de olympiska spelen?
- Invigningen
- Största skämtet
- Öppningsceremonin
- Segerceremonin
- Vad innebär den olympiska elden?
- Det är en symbol för fred
- Det är en symbol för styrka
- Det tänds på Olympiaden i Grekland
- Det tänds i varje stad
- Vilken sport var inte en del av de antika olympiska spelen?
- Boxning
- Simning
- Fäktning
- Brottning
- Vilken var den mest populära tävlingen vid de olympiska spelen?
- Stafett
- Löpning
- Rugby
- Brottning
- Vilken typ av olympiska spel återuppstod på 1800-talet?
- De romerska spelen
- De modernen olympiska spelen
- De notariska spelen
- De antika ceremonierna
- Varför fick de vinnande atleterna olivblad?
- Det var traditionell belöning
- För att hedra deras gudar
- För att ge dem materiella värden
- För att knyta band mellan städer
- Vilken var en viktig aspekt av de olympiska spelen?
- Att föra samman kvinnor
- Att föra samman män
- Att föra samman olika språk
- Att föra samman olika religioner
- Vad betraktades som en religiös aktivitet vid de olympiska spelen?
- Bara sportevenemang
- Ceremonier till ära av gudar
- En samling av städer
- En bedömning av dans
- Vilken funktion hade präster under de olympiska spelen?
- De genomförde ritualer
- De var atleter
- De dokumenterade tävlingar
- De dömde matcher
Resonerande frågor
- Diskutera hur de olympiska spelen reflekterade den grekiska kulturen.
- Hur påverkar de olympiska spelen fortfarande vår kultur idag?
- Jämför och kontrastera de antika och moderna olympiska spelen. Vilka är de största skillnaderna?
- Vilken roll spelade religion i de antika olympiska spelen?
- Varför tror du att det är viktigt att bevara traditioner som de olympiska spelen?
- Vilka fördelar och nackdelar ser du med den kommersialism som omger de moderna olympiska spelen?
- Hur kan idrott förena människor över hela världen?
- Vad kan vi lära oss av de antika olympiska spelen som vi kan tillämpa i dagens samhälle?
Frågan syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse för sambandet mellan sport och samhälle i antikens Grekland.
Eleverna får möjlighet att koppla historiska händelser till nuvarande samhällsnormer och idrottssystem.
Denna fråga ger eleverna ett tillfälle att reflektera över förändringar i värderingar och regler över tid.
Här ges eleverna möjlighet att analysera de religiösa aspekterna och dess betydelse i sammanhanget av sportevenemang.
Eleverna kan resonera kring vikten av traditioner i ett samhälle och dess påverkan på identitet.
Frågan syftar till att få eleverna att kritiskt granska och bedöma nutida fenomen.
Eleverna ges möjlighet att reflektera över hur sport fungerar som en gemensam nämnare mellan olika kulturer.
Eleverna kan dra paralleller mellan dåtiden och nutiden och dess lärdomar kring idrott och samarbete.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga), och de resonerande frågorna ger totalt 20 poäng (2,5 poäng per fråga). För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng sammanlagt; för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).