Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Instruerande texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets innehåll är kopplat till läroplanens centrala innehåll i svenska för årskurs 6 och omfattar bland annat:
- Olika typer av texter och deras uppbyggnad
- Skriva texter med ett klart syfte och en tydlig struktur
Kunskapskrav
Provet kommer att relatera till följande kunskapskrav:
- Eleven kan skriva olika typer av texter med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
- Eleven kan ge exempel på instruktioner och reflektera över hur de kan struktureras.
Prov
Faktafrågor
- Vad är syftet med en instruerande text?
- a) Att underhålla
- b) Att informera och vägleda
- c) Att skildra en berättelse
- d) Att övertyga
- Vad kännetecknar en bra instruktion?
- a) En lång och svårläst text
- b) Tydliga steg och ett enkelt språk
- c) Många personliga åsikter
- d) Ingen struktur
- Vilken av följande texter är INTE en instructiv text?
- a) Recept
- b) Bruksanvisning
- c) Roman
- d) Handbok
- Vad bör du alltid börja en instruerande text med?
- a) En tydlig översikt av vad som ska göras
- b) En lång inledning
- c) En personlig berättelse
- d) En beskrivning av ämnet
- Hur kan du bäst strukturera en instruktion?
- a) I en slumpmässig ordning
- b) I en numrerad lista
- c) I stycken utan rubriker
- d) Med svåra ord
- Vad kan vara ett bra hjälpmedel när du skriver en instruktion?
- a) Att använda metaforer
- b) Att rita bilder som stöd
- c) Att vara otydlig
- d) Att skriva så mycket som möjligt
- Vilken av följande komponenter är viktig i en bruksanvisning?
- a) Säkerhetsinformation
- b) Personliga reflektioner
- c) En lång historia
- d) Inga bilder
- Vad är en viktig aspekt av målsättningen i en instruktion?
- a) Att det ska vara roligt
- b) Att det ska vara lätt att följa
- c) Att det ska vara komplicerat
- d) Att det ska vara kort
- Vilken ton bör en instruerande text ha för att vara effektiv?
- a) Informell och humoristisk
- b) Tydlig och formell
- c) Mjuk och vag
- d) Kritiskt och negativt
- Vilken stil är vanlig i instruerande texter?
- a) Lyrisk och poetisk
- b) Historisk och berättande
- c) Direkt och enkel
- d) Fantasifull och abstrakt
Resonerande frågor
- Resonera kring vikten av tydlighet i en instruerande text. Vilka konsekvenser kan bristande tydlighet få?
- Hur kan man anpassa en instruktion för olika målgrupper, och varför är detta viktigt?
- Diskutera hur bilder och grafiska element kan förstärka en instruerande text. Ge exempel på deras funktion.
- Vad innebär det att skriva en instruktion med ett klart syfte? Ge konkreta exempel.
- Utvärdera skillnaderna mellan olika typer av instruerande texter (t.ex. recept, bruksanvisningar). Vad kännetecknar dem?
- Diskutera hur interaktivitet kan öka effektiviteten i instruktioner. Hur kan detta implementeras?
- Resonera kring det ansvar som författaren av en instruktion har gentemot läsaren.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 20 poäng.
- Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 10 poäng)
- Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (totalt 14 poäng)
Krav för betyg:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)