Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: SFI steg 2

Ämne: Svenska

Tema: Boende

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse och användning av svenska språket i samband med ämnet boende. Provets frågor syftar till att bedöma elevernas förmåga att beskriva och diskutera olika aspekter av boende, samt deras ordförråd relaterat till temat.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utveckla elevens språkförståelse och ordförråd kopplat till ämnet boende. Detta innefattar att beskriva och diskutera olika typer av bostäder, boendeförhållanden och relaterat vardagsspråk.

Kunskapskrav

Eleven kan använda och förstå vardagliga fraser och uttryck som har med boende att göra. Eleven kan göra sig förstådd i skrift och tal samt delta i enkla samtal om det egna boendet och andra typer av bostäder.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är en lägenhet?
    • A) En typ av hus
    • B) En bostad i en byggnad med flera andra bostäder
    • C) Ett rum i ett kollektiv
    • D) En stuga i skogen
  2. Vilket ord används när man pratar om kostnaden för att bo?
    • A) Hyra
    • B) Avgift
    • C) Lån
    • D) Betalning
  3. Vad är ett kollektiv?
    • A) En bostad där flera personer delar gemensamma utrymmen
    • B) Ett rum i en lägenhet
    • C) Ett hus med trädgård
    • D) En studentlägenhet
  4. Vad är en fördel med att bo i hus?
    • A) Mindre utrymme
    • B) Mer plats och trädgård
    • C) Dyr hyra
    • D) Trångt
  5. Vilka typer av boenden finns det?
    • A) Bostadsrätter
    • B) Hyresrätter
    • C) Kollektiv
    • D) Alla ovanstående
  6. Vad beskriver en trång bostad?
    • A) Det är en stor villa
    • B) Det är en liten lägenhet
    • C) Det finns mycket utrymme
    • D) Det är en åretruntbostad
  7. Vad menas med begreppet boendeförhållanden?
    • A) Hur många som bor i ett hus
    • B) Villkoren för hur man bor
    • C) Typen av hus
    • D) Kostnaden för boendet
  8. Varför kan det vara bra att bo i kollektiv?
    • A) Man får bra kontakt med andra
    • B) Man har mer privatliv
    • C) Kollektiv är alltid billigare
    • D) Ingen behöver laga mat
  9. Vad kan vara en nackdel med att bo i lägenhet?
    • A) Långt till affären
    • B) Ingen trädgård
    • C) Grannar som låter mycket
    • D) Dyr hyra
  10. Vad ska man tänka på när man väljer bostad?
    • A) Plats, kostnad och omgivning
    • B) Färg på väggarna
    • C) Husets ålder
    • D) Antal rum
  11. Vad betyder ordet “hyresvärd”?
    • A) De som bor i en lägenhet
    • B) Den som hyr ut bostäder
    • C) En typ av bostad
    • D) En skatteplikt

Resonerande frågor

  1. Beskriv vilken typ av boende du tycker är bäst och varför. (Syftet är att bedöma elevernas förmåga att argumentera och motivera sin åsikt).
  2. Diskutera hur olika boendeformer kan påverka en persons livssituation. (Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt och analysera konsekvenser av boende).
  3. Vilka faktorer tycker du är viktigast att tänka på när man väljer bostad? (Syftet är att de ska reflektera över egna erfarenheter och värderingar).
  4. Hur kan boende påverka ens relationer med andra? (Syftet är att analysera sociala aspekter av boende).
  5. Jämför för- och nackdelar med att bo i lägenhet kontra hus. (Syftet är att bedöma deras jämförande resonerande förmåga).
  6. Hur kan en trygg bostad påverka ens psykiska hälsa? (Syftet är att uppmuntra diskussion kring psykisk hälsa och trygghet).
  7. Reflektera över din egen boendesituation och vad som skulle kunna förbättras. (Syftet är att få dem att tänka på personlig utveckling och förändring).
  8. Vad betyder “hemma” för dig? (Syftet är att ge dem en chans att uttrycka personliga känslor och tankar).

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).