Provkonstruktion
Årskurs
9
Ämne
Engelska
Tema
William Shakespeare
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevers förmåga att analysera och tolka verk av William Shakespeare, samt att diskutera teman och karaktärer i hans mest kända pjäser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleven ska kunna analysera och tolka litterära verk av William Shakespeare och redogöra för centrala teman och stilistiska drag i olika litterära verk.
Kunskapskrav
Eleven kan göra komplexa och nyanserade litterära tolkningar och analyser av skönlitteratur. Eleven kan även redogöra för centrala tematik och stilistiska drag i olika litterära verk.
Prov
Faktafrågor
- Vilken pjäs av Shakespeare handlar om kärlek mellan två ungdomar från fejdande familjer?
- A) Macbeth
- B) Hamlet
- C) Othello
- D) Romeo and Juliet
- Vad syftar metaforer till i Shakespeares verk?
- A) Att förklara fakta
- B) Att skapa känslomässiga effekter
- C) Att skriva prosa
- D) Att undvika vaghet
- Vilken av följande karaktärer är känd för att vara Shakespeares tragiska hjälte?
- A) Iago
- B) Hamlet
- C) Puck
- D) Portia
- Vilken stilprägel är typisk för Shakespeares språk?
- A) Enkelt språk
- B) Dialoger utan rim
- C) Poetiskt språk och versmått
- D) Historisk prosa
- I vilken pjäs återfinns karaktären Prospero?
- A) Stormen
- B) En midsommarnattsdröm
- C) Kung Lear
- D) Trettondagsafton
- Vad handlar “Hamlet” mest om?
- A) Filosofi
- B) Kärlek
- C) Hämnd
- D) Krig
- Vad menas med “iambisk pentameter”, en stil som Shakespeare använde?
- A) En rytmisk struktur i fem fot
- B) En form av rim
- C) Ett sätt att skapa dialog
- D) En typ av versfri poesi
- Vilket tema är centralt i “Macbeth”?
- A) Kärlek
- B) Makt och ambition
- C) Familj
- D) Trohet
- Vad beskriver Shakespeares stycke “All the world’s a stage”?
- A) Livet som en teater
- B) Livets cykler och roller
- C) Skönheten i naturen
- D) Kärlekens svårigheter
- I vilken pjäs handlar konflikten om “falska vänner” och förräderi?
- A) Julius Caesar
- B) Henric VI
- C) Othello
- D) Romoeo and Juliet
- Vilket av följande verk handlar inte om en kärlekshistoria?
- A) Macbeth
- B) Koriolanus
- C) Romeo and Juliet
- D) En midsommarnattsdröm
- Vad syftar Shakespeares skildringar av kvinnor till?
- A) Att förminska deras roller
- B) Att förstöra deras karaktär
- C) Att utforska teman som kärlek och makt
- D) Att undvika kvinnliga karaktärer
- Vilken av följande karaktärer är inte en del av “Romeo and Juliet”?
- A) Tybalt
- B) Mercutio
- C) Desdemona
- D) Paris
- Vad innebär “tragisk hjälte” i sammanhanget av Shakespeares verk?
- A) En hjälte som alltid vinner
- B) En person med tragiska brister som leder till hans förlust
- C) Någon som bara lider av olyckor
- D) En karaktär som aldrig gör misstag
- Vad kännetecknar Shakespeares komedier?
- A) Mörka teman och tragedier
- B) Humor och lyckliga slut
- C) En fokusering på krig
- D) Antikens myter
Resonerande frågor
- Diskutera hur kärleksrelationerna i “Romeo and Juliet” speglar samhällsnormer på Shakespeares tid.
Syftet är att se hur litteratur kan reflektera sociala strukturer och normer. - Analysera vilken betydelse metaforer har i Shakespeares språk och hur de påverkar läsarens förståelse.
Läsarna får här möjlighet att dela med sig av tankar om språkets kraft i litteraturen. - Reflektera över hur Shakespeares verk har påverkat modern litteratur och film.
Frågan uppmanar till kopplingar mellan dåtidens och nutidens konstformer. - Jämför karaktärerna i “Romeo and Juliet” med en annan av Shakespeares pjäser.
Här ges eleverna chansen att se paralleller och likheter mellan olika verk. - Diskutera hur temat uppoffring framkommer i “Romeo and Juliet”.
En öppnande fråga som låter eleverna tänka kring djupare teman och relationer i dramat. - Hur kan vi förstå konflikten i “Romeo and Juliet” ur ett psykologiskt perspektiv?
Frågan går djupare in på hur karaktärerna motiverar sina handlingar och beslut. - Vad säger Shakespeares verk om identitet och förvandling?
Detta tema är centralt i många av hans verk och ger utrymme för diskussion om förändring. - Diskutera hur Shakespeares användning av humor i tragedierna påverkar berättelsen.
Här kan eleverna få möjlighet att se hur olika känslor kan samexistera i litteratur.
Bedömning
Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng, vilket ger totalt 15 poäng. Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklad svar ger 2 poäng, vilket ger totalt 16 poäng. För att få betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyget C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).