Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Engelska – William Shakespeare






Prov – William Shakespeare

Provkonstruktion

Årskurs
9
Ämne
Engelska
Tema
William Shakespeare

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevers förmåga att analysera och tolka verk av William Shakespeare, samt att diskutera teman och karaktärer i hans mest kända pjäser.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleven ska kunna analysera och tolka litterära verk av William Shakespeare och redogöra för centrala teman och stilistiska drag i olika litterära verk.

Kunskapskrav

Eleven kan göra komplexa och nyanserade litterära tolkningar och analyser av skönlitteratur. Eleven kan även redogöra för centrala tematik och stilistiska drag i olika litterära verk.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken pjäs av Shakespeare handlar om kärlek mellan två ungdomar från fejdande familjer?
    • A) Macbeth
    • B) Hamlet
    • C) Othello
    • D) Romeo and Juliet
  2. Vad syftar metaforer till i Shakespeares verk?
    • A) Att förklara fakta
    • B) Att skapa känslomässiga effekter
    • C) Att skriva prosa
    • D) Att undvika vaghet
  3. Vilken av följande karaktärer är känd för att vara Shakespeares tragiska hjälte?
    • A) Iago
    • B) Hamlet
    • C) Puck
    • D) Portia
  4. Vilken stilprägel är typisk för Shakespeares språk?
    • A) Enkelt språk
    • B) Dialoger utan rim
    • C) Poetiskt språk och versmått
    • D) Historisk prosa
  5. I vilken pjäs återfinns karaktären Prospero?
    • A) Stormen
    • B) En midsommarnattsdröm
    • C) Kung Lear
    • D) Trettondagsafton
  6. Vad handlar “Hamlet” mest om?
    • A) Filosofi
    • B) Kärlek
    • C) Hämnd
    • D) Krig
  7. Vad menas med “iambisk pentameter”, en stil som Shakespeare använde?
    • A) En rytmisk struktur i fem fot
    • B) En form av rim
    • C) Ett sätt att skapa dialog
    • D) En typ av versfri poesi
  8. Vilket tema är centralt i “Macbeth”?
    • A) Kärlek
    • B) Makt och ambition
    • C) Familj
    • D) Trohet
  9. Vad beskriver Shakespeares stycke “All the world’s a stage”?
    • A) Livet som en teater
    • B) Livets cykler och roller
    • C) Skönheten i naturen
    • D) Kärlekens svårigheter
  10. I vilken pjäs handlar konflikten om “falska vänner” och förräderi?
    • A) Julius Caesar
    • B) Henric VI
    • C) Othello
    • D) Romoeo and Juliet
  11. Vilket av följande verk handlar inte om en kärlekshistoria?
    • A) Macbeth
    • B) Koriolanus
    • C) Romeo and Juliet
    • D) En midsommarnattsdröm
  12. Vad syftar Shakespeares skildringar av kvinnor till?
    • A) Att förminska deras roller
    • B) Att förstöra deras karaktär
    • C) Att utforska teman som kärlek och makt
    • D) Att undvika kvinnliga karaktärer
  13. Vilken av följande karaktärer är inte en del av “Romeo and Juliet”?
    • A) Tybalt
    • B) Mercutio
    • C) Desdemona
    • D) Paris
  14. Vad innebär “tragisk hjälte” i sammanhanget av Shakespeares verk?
    • A) En hjälte som alltid vinner
    • B) En person med tragiska brister som leder till hans förlust
    • C) Någon som bara lider av olyckor
    • D) En karaktär som aldrig gör misstag
  15. Vad kännetecknar Shakespeares komedier?
    • A) Mörka teman och tragedier
    • B) Humor och lyckliga slut
    • C) En fokusering på krig
    • D) Antikens myter

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur kärleksrelationerna i “Romeo and Juliet” speglar samhällsnormer på Shakespeares tid.
    Syftet är att se hur litteratur kan reflektera sociala strukturer och normer.
  2. Analysera vilken betydelse metaforer har i Shakespeares språk och hur de påverkar läsarens förståelse.
    Läsarna får här möjlighet att dela med sig av tankar om språkets kraft i litteraturen.
  3. Reflektera över hur Shakespeares verk har påverkat modern litteratur och film.
    Frågan uppmanar till kopplingar mellan dåtidens och nutidens konstformer.
  4. Jämför karaktärerna i “Romeo and Juliet” med en annan av Shakespeares pjäser.
    Här ges eleverna chansen att se paralleller och likheter mellan olika verk.
  5. Diskutera hur temat uppoffring framkommer i “Romeo and Juliet”.
    En öppnande fråga som låter eleverna tänka kring djupare teman och relationer i dramat.
  6. Hur kan vi förstå konflikten i “Romeo and Juliet” ur ett psykologiskt perspektiv?
    Frågan går djupare in på hur karaktärerna motiverar sina handlingar och beslut.
  7. Vad säger Shakespeares verk om identitet och förvandling?
    Detta tema är centralt i många av hans verk och ger utrymme för diskussion om förändring.
  8. Diskutera hur Shakespeares användning av humor i tragedierna påverkar berättelsen.
    Här kan eleverna få möjlighet att se hur olika känslor kan samexistera i litteratur.

Bedömning

Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng, vilket ger totalt 15 poäng. Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklad svar ger 2 poäng, vilket ger totalt 16 poäng. För att få betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyget C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp