Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Shakespeares kvinnoporträtt
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och analys av kvinnoporträtt i William Shakespeares verk. Eleverna ska visa sin förmåga att identifiera och analysera karaktärers egenskaper och hur dessa reflekterar sin tid.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll kommer att fokusera på kvinnoporträtt i William Shakespeares verk, särskilt i pjäser som “Othello” och “Macbeth”. Eleverna kommer att analysera karaktärerna, deras roll i berättelsen och hur de framställs i relation till sin tid.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala teman, stilistiska drag och karakterisering i litterära verk. Eleven kan även göra enkla litterära tolkningar och analyser av kvinnoporträtt utifrån sin historiska och kulturella kontext.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken karaktär är känd för sin ambition och manipulation i “Macbeth”?
A) Desdemona
B) **Lady Macbeth**
C) Ophelia
D) Beatrice
2. I vilken pjäs framställs Desdemona?
A) Hamlet
B) **Othello**
C) Richard III
D) Tempest
3. Vad är ett centralt tema i Shakespeares kvinnoporträtt?
A) Vänskap
B) **Makt och sårbarhet**
C) Romantik
D) Krig
4. Hur påverkas karaktärerna av könsnormer?
A) De blir hjältemodiga
B) **De begränsar eller formar deras val och beteende**
C) De blir mer framgångsrika
D) De påverkas inte
5. Vilken egenskap definierar Lady Macbeth?
A) Hennes osäkerhet
B) Hennes lojalitet
C) **Hennes strävan efter makt**
D) Hennes mildhet
6. Vad representerar Lady Macbeth i pjäsen?
A) En hjälpare
B) **Ambition och makt**
C) En skurk
D) En vän
7. Vilken konflikt upplever Desdemona i “Othello”?
A) Hennes trohet
B) **Othellos svartsjuka**
C) Hennes kärlek till Iago
D) Hennes vänskap med Emilia
8. Vilken karaktär utmanar könsnormer genom sin styrka?
A) **Lady Macbeth**
B) Desdemona
C) Ophelia
D) Portia
9. Vad är Shakespeares syfte med att skildra kvinnoporträtt?
A) Att underhålla
B) **Att kritisera samhället**
C) Att befria karaktärerna
D) Att ge dem makt
10. Hur framställs kvinnorna i “Macbeth”?
A) Magiska varelser
B) **Som starka, manipulerande figurer**
C) Som svaga karaktärer
D) Som offer
11. Vilka egenskaper har Desdemona?
A) Aggressiv
B) **Trogen och oskyldig**
C) Manipulativ
D) Storgodsägare
12. I vilket perspektiv kan Shakespeares kvinnoporträtt tolkas?
A) Redovisning
B) **Historiskt och kulturellt**
C) Moderna normer
D) Psykologisk analys
13. Hur relaterar teman av makt och sårbarhet till kvinnoporträtt?
A) De är orelaterade
B) **De visar konflikten mellan styrka och svaghet**
C) De bidrar till glädje
D) De handlar om familjeband
14. Varför är Desdemona en komplex karaktär?
A) Hon är en hjälte
B) **Hennes beslut påverkar hennes öde**
C) Hon är osynlig
D) Hon har inga känslor
15. Vilket av följande estetik förespråkar Shakespeare?
A) **Klassisk drama**
B) Bevarande av det vanliga
C) Modernism
D) Postmodernism
Resonerande frågor
1. Analysera hur Lady Macbeth framställs i pjäsen och dess betydelse för berättelsen.
Syftet är att eleverna ska utforska djupare teman och motiv kring makt och kön.
2. Diskutera hur Desdemonas roll i “Othello” reflekterar Shakespeares syn på kvinnor.
Eleverna får möjlighet att knyta karaktärens handlingar till bredare samhällsnormer.
3. Jämför och kontra Lady Macbeth och Desdemona utifrån deras handlingar och påverkan på berättelsen.
Detta ger eleverna möjlighet att visa på djupanalys och skillnader i karaktärsutveckling.
4. Vad säger Shakespeares kvinnoporträtt om den tidens könsnormer?
Eleverna uppmanas att koppla skönlitterär analys till historiska och kulturella kontexter.
5. Hur skulle en modern tolkning av Lady Macbeth se ut?
Syftet är att uppmuntra kreativitet och kritiskt tänkande i analysen av karaktären.
6. Diskutera hur temat av makt och sårbarhet visas i Shakespeares verk.
Eleverna ges möjlighet att analysera centrala teman på djupet.
7. Reflektera över hur Shakespeares kvinnoporträtt kan påverka vår förståelse av dagens samhälle.
Eleverna ska kunna knyta litterära insikter till samtidens värderingar.
8. Vad kan vi lära oss av Shakespeares kvinnoporträtt när det gäller kön och makt idag?
Detta ger analyser av relevansen av litterära verk i nuvarande debatter om könsroller.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
Totalt möjliga poäng: 39 poäng.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, C kräver 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och A kräver 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).