Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Jane Austen
Syfte
Syftet med provet är att testa elevernas kunskaper om Jane Austen, hennes liv, verk och de centrala teman som finns i romanerna “Pride and Prejudice” och “Sense and Sensibility”. Eleverna ska även visa sin förmåga att analysera och diskutera litterära verk.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på Jane Austens liv och verk, med särskilt fokus på romanerna “Pride and Prejudice” och “Sense and Sensibility”. Eleverna kommer att analysera teman som kärlek, klass och kvinnors ställning i samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala teman och stilistiska drag i litterära verk samt göra enkla litterära analyser och diskutera verkets betydelse i historisk och kulturell kontext.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande verk är skrivet av Jane Austen?
A) “Wuthering Heights”
B) “Pride and Prejudice”
C) “Jane Eyre”
D) “Sense and Sensibility”
2. Vad är ett centralt tema i “Pride and Prejudice”?
A) Kärlek
B) Krig
C) Vänskap
D) Mystik
3. Vilken karaktär är Elinor Dashwoods syster i “Sense and Sensibility”?
A) Margaret
B) Marianne
C) Jane
D) Lydia
4. Jane Austen föddes år:
A) 1775
B) 1776
C) 1780
D) 1785
5. Vad kallas den stilistiska teknik som ofta används av Austen för att skapa humor?
A) Hyperbol
B) Ironi
C) Metafor
D) Symbolik
6. Vad handlar “Sense and Sensibility” mest om?
A) Sammansvärjningar
B) Känslor och förnuft
C) Kärlek och relationer
D) Hemligheter
7. Vilken av nedanstående karaktärer är en huvudperson i “Pride and Prejudice”?
A) Bingley
B) Elizabeth Bennet
C) Lady Catherine
D) Mr. Collins
8. Hur framställs klass i Austens romaner?
A) Som irrelevant
B) Som något positivt
C) Som enbart konflikt
D) Som en betydande faktor som påverkar relationer
9. Vad vill Jane Austen undersöka genom sina kvinnliga karaktärer?
A) Deras äventyr
B) Deras inre liv och sociala begränsningar
C) Deras relationer med män
D) Deras förmåga att resa
10. Vilket av följande beskriver Jane Austens skrivande?
A) Tråkigt och monotont
C) Komplicerat och svårförståeligt
D) Mörkt och dystopiskt
11. Vad syftar “Pride and Prejudice” på?
A) Fördomar om klass och kärlek
B) Fördomar om religion
C) Fördomar om ålder
D) Fördomar om utseende
12. I vilken tidsperiod är Jane Austens verk vanligtvis placerade?
A) 16-talet
B) 18-talet
C) 19-talet
D) 20-talet
13. Vilket budskap förmedlar Austen genom sina romaner?
A) Vikten av att följa hjärtat
B) Att allt handlar om pengar
C) Att kvinnor ska vara tysta
D) Att kärlek inte är viktigt
14. Vem är Mr. Darcy?
A) En antagonist
B) En vän
C) En kärleksintresse
D) En familjemedlem
15. Vilken typ av roman kan “Pride and Prejudice” klassificeras som?
A) Historisk roman
B) Skräckroman
C) Biografi
D) Romantisk komedi
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Jane Austens verk speglar den tid hon levde i och de sociala normer som då rådde.
Syftet med frågeställningen är att låta eleverna koppla Austens verk till den historiska och kulturella kontext hon verkade i.
2. Analysera karaktärsutvecklingen hos Elizabeth Bennet i “Pride and Prejudice”.
Denna fråga möjliggör för eleverna att visa djup förståelse för karaktärernas komplexitet.
3. Jämför och kontrastera teman från “Pride and Prejudice” och “Sense and Sensibility”.
Frågan uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och dra paralleller mellan romanerna.
4. Vilken roll spelar humor och ironi i Austens verk?
Detta ger eleverna möjlighet att analysera stilistiska drag och deras påverkan på läsaren.
5. Vad betyder det att “följa hjärtat” i kontexten av Austens romaner?
Eleverna får möjlighet att reflektera över större teman av frihet och val.
6. Diskutera hur Austen använder manliga karaktärer för att belysa kvinnors ställning i samhället.
Denna fråga öppnar upp för en djupare analys av könsroller och maktdynamik.
7. Hur kan Jane Austens teman vara relevanta i dagens samhälle?
Denna fråga främjar en diskussion om hur litteratur kan kopplas till nutida frågor.
8. Vilken betydelse har kärleken i Austens romaner?
Detta ger eleverna möjlighet att utforska kärlekens många facetter och dess påverkan på karaktärerna och berättelsen.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng, där varje fråga ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng, där varje fråga ger 1 poäng.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).