Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: F. Scott Fitzgerald

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse av F. Scott Fitzgeralds verk, särskilt “The Great Gatsby”, samt deras förmåga att analysera teman och symbolik i texten.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Litteraturens centrala teman och stilistiska drag kan analyseras och diskuteras.”

Kunskapskrav

”Eleven kan redogöra för centrala teman och stilistiska drag i litterära verk.”

”Eleven kan göra enklare litterära analyser och diskutera verkets betydelse i historisk och kulturell kontext.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilken symbol representerar Gatsbys drömmar?
A) Det blå ljuset
B) Det gröna ljuset
C) Den röda bilen
D) Ögat av Dr. T.J. Eckleburg
B

2. Vad är titeln på F. Scott Fitzgeralds mest kända roman?
A) This Side of Paradise
B) Tender Is the Night
C) The Great Gatsby
D) The Beautiful and Damned
C

3. Vem är berättarens perspektiv i “The Great Gatsby”?
A) Daisy Buchanan
B) Tom Buchanan
C) Jay Gatsby
D) Nick Carraway
D

4. Vilken tidsepok utspelar sig “The Great Gatsby” i?
A) 1910-talet
B) 1920-talet
C) 1930-talet
D) 1940-talet
B

5. Vilken av följande teman behandlas i “The Great Gatsby”?
A) Krig och fred
B) Natur och miljö
C) Klasskonflikter
D) Teknologisk utveckling
C

6. Vad representerar ögat av Dr. T.J. Eckleburg?
A) Guds ögon
B) Den amerikanska drömmen
C) Rikedomen
D) Förlusten av hopp
A

7. Vilken karaktär står för den amerikanska drömmen?
A) Tom Buchanan
B) Daisy Buchanan
C) Jay Gatsby
D) Nick Carraway
C

8. Vad hände med Gatsby i slutet av romanen?
A) Han gifte sig med Daisy
B) Han blev en framgångsrik affärsman
C) Han dog
D) Han flyttade till Europa
C

9. Vad beskriver Fitzgeralds språk och stil i “The Great Gatsby”?
A) Enkelhet och klarhet
B) Poetiska och rika beskrivningar
C) Technisk och vetenskaplig
D) Korta och koncisa meningar
B

10. Vilken av följande karaktärer elefilerar Gatsbys strävan?
A) Myrtle Wilson
B) Nick Carraway
C) Daisy Buchanan
D) Jordan Baker
C

11. Vad är Gatsbys bakgrund?
A) Han är född i en rik familj
B) Han kommer från ett fattigt hem
C) Han var tidigare en soldat
D) Han kommer från en politisk familj
B

12. Hur påverkar sociala skillnader Gatsbys liv?
A) Han blir respekterad av alla
B) Han får nobben av Daisy
C) Han byter klass
D) Han får vänner bland rika människor
B

13. Vad symboliserar det gröna ljuset för Gatsby?
A) Rikedomen
B) Förlusten
C) Hoppet och drömmen
D) Kärleken
C

14. Vilka känslor väcker “The Great Gatsby” hos läsaren?
A) Glädje och skratt
B) Många känslor och eftertänksamhet
C) Rädsla och sorg
D) Hat och avsky
B

15. Vad betyder den amerikanska drömmen i romanen?
A) En möjlighet för framgång
B) En illusion av lycka
C) En verklighet för alla
D) En dröm som kan uppnås
A

Resonerande frågor

1. Analysera symboliken i det gröna ljuset. Hur reflekterar det Gatsbys drömmar och strävanden?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att utforska djupet av symboliken och dess betydelse för karaktären.

2. Diskutera hur F. Scott Fitzgeralds liv påverkar hans skrivande. Kan vi se paralleller mellan hans liv och karaktärerna i hans verk?
Denna fråga hjälper eleverna att ingå en personlig och historisk kontext till berättelsen.

3. Vad representerar de sociala skillnaderna i “The Great Gatsby”? Hur påverkar det karaktärernas relationer?
Eleverna ges här chans att resonera kring klassfrågor och relationer i berättelsen.

4. Reflektera över Nick Carraways roll som berättare. Hur påverkar hans perspektiv vår förståelse av berättelsen?
Med detta kan elever visa förståelse för litterär teknik och berättarperspektiv.

5. Vilka teman i “The Great Gatsby” är fortfarande aktuella idag? Ge exempel.
Eleverna kan visa djupgående kritiskt tänkande om bokens relevans i nutid.

6. Analysera betydelsen av förlust i romanen. Hur påverkar det karaktärerna och deras handlingar?
Frågan ger eleverna möjlighet att utforska känslomässiga aspekter av berättelsen.

7. På vilket sätt skapar Fitzgerald en känsla av nostalgi? Hur påverkar detta läsarens upplevelse?
Denna fråga hjälper eleverna att tänka på stämningsskapande element i texten.

8. Hur uttrycker “The Great Gatsby” kritik mot den amerikanska drömmen? Ge konkreta exempel från texten.
Elever ser här att de kan granska och analysera kritik mot samhällsnormer i verket.

Bedömning

Provet bedöms utifrån ett poängsystem där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 2 poäng vardera. För att nå betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).