Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Harper Lee
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse för Harper Lees liv och verk, med betoning på “To Kill a Mockingbird”. Provets frågor syftar till att testa både faktaövergripande kunskaper och djuplodande analyser av centrala teman och karaktärer i romanen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll omfattar analays av teman som ras, moral och barndomens oskuld i Harper Lees verk, samt litterär analys.
Kunskapskrav
Provets frågor utformar uppgifter där eleverna kan redogöra för centrala teman och stilistiska drag i litterära verk, samt göra enklare litterära analyser och diskutera verkets betydelse i historisk och kulturell kontext.
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar “To Kill a Mockingbird” främst om?
A) Krig och fred
B) **Rasism, moral och barndom.**
C) Kärlek och svek
D) Vänskap och lojalitet
2. Vem är en viktig karaktär i romanen?
A) **Atticus Finch**
B) Jay Gatsby
C) Huckleberry Finn
D) Daisy Buchanan
3. Vilket perspektiv används i romanen?
A) En vuxen mans perspektiv
B) En gammal kvinnas perspektiv
C) **En ung flickas perspektiv.**
D) Ett utomstående perspektiv
4. Vad representerar Scout i berättelsen?
A) En vuxen ångest
B) **Barnets perspektiv på komplexa sociala frågor.**
C) Traditionella värderingar
D) En hjälte i krig
5. Vilken roll har Atticus Finch?
A) Antagonist
B) **Moralisk kompass.**
C) Oskyldig barn
D) Utmanare
6. Vad undersöks genom Scout och hennes familjs erfarenheter?
A) Djurens liv
B) **Teman av rasism och moral.**
C) Ekonomi
D) Utbildningssystem
7. När publicerades “To Kill a Mockingbird”?
A) 1940
B) **1960.**
C) 1930
D) 1950
8. Vad är ett centralt tema i romanen?
A) Teknologisk utveckling
B) **Rättvisa och moral.**
C) Ekonomisk tillväxt
D) Globala konflikter
9. Vad representerar Maycomb i romanen?
A) En idealisk stad
B) **En stad med rasåtskillnad och orättvisor.**
C) En framtidsstad
D) En turistfavorit
10. Vilken teknik använder Lee för att berätta historien?
A) Datorgenererade berättelser
B) **Perspektiv från en ung flicka.**
C) Poesi
D) Biografi
11. Vem hämtar moral från berättelsen?
A) Läsaren
B) **Atticus Finch.**
C) Scout Finch
D) Boo Radley
12. Vilka frågor tas upp i den avslutande delen av romanen?
A) Ekonomiska frågor
B) **Moraliska val och social rättvisa.**
C) Teknologiska frågor
D) Globala konflikter
13. Varför är “To Kill a Mockingbird” relevant idag?
A) Det handlar om framtiden
B) **Den tar upp diskussionen om rasism och rättvisa.**
C) Det är en romantisk berättelse
D) Den är av intresse för historiker
14. Hur påverkar berättarperspektivet historien?
A) Det förvränger sanningen
B) **Det främjar förståelsen för svåra ämnen.**
C) Det skapa avstånd mellan läsaren
D) Det gör att berättelsen är tråkig
15. Vad reflekterar citatet av Harper Lee?
A) Viktigheten av att följa mängdens åsikt
B) **Vikten av individuella moraliska val.**
C) Enbart sociala normer
D) Ekonomiska val i livet
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Harper Lees barndom kan ha påverkat hennes skrivande.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över författarens bakgrund och dess inverkan på hennes verk.
2. Hur skildras relationen mellan Atticus och Scout i romanen, och vilken betydelse har den för berättelsens moral?
Frågan uppmanar till djupgående analys av karaktärernas relationer och tematiska betydelse.
3. Vilken roll spelar humor i “To Kill a Mockingbird” för att smälta de svåra ämnena?
Eleverna ges möjlighet att reflektera över berättartekniken och dess påverkan på läsarens upplevelse.
4. Reflektera över hur de teman som togs upp i romanen fortfarande är aktuella i dagens samhälle.
Syftet är att knyta ihop läsning med moderna frågor, vilket ger sådana insikter viktiga för dagens nästa generation.
5. Fundera över hur Scout och Jem utvecklas genom romanen och vad detta säger om barndom och oskuld.
Frågan syftar till att analysera karaktärsutveckling och kopplingar till centrala teman.
6. Hur framställs den amerikanska södern i romanen, och vilka implikationer har det för berättelsens teman?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska den kulturella och historiska påverkan av platsen på berättelsen.
7. Diskutera betydelsen av social rättvisa i romanen.
Eleverna uppmanas att engagera sig i djupgående resonemang om rättvisans roll i berättelsen och dess relevans för samtiden.
8. Vilka moraliska dilemman ställs karaktärerna inför, och hur påverkar dessa deras handlingar?
Frågan öppnar för reflektion över individuella val och dess konsekvenser i en komplex värld.
Bedömning
Provets poängsättning är följande:
Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).