Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: John Steinbeck
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för John Steinbecks liv och verk, med fokus på de teman och litterära tekniker som förekommer i “The Grapes of Wrath” och “Of Mice and Men”. Eleverna ska visa sin förmåga att analysera och diskutera relevanta litterära verk i ett historiskt och kulturellt sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Litteraturens centrala teman och stilar, och hur dessa kan tolkas utifrån historiska och kulturella perspektiv”.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala teman och stilistiska drag i litterära verk samt göra enklare litterära analyser och diskutera verkets betydelse i historisk och kulturell kontext.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande romaner är skriven av John Steinbeck?
- A) Catcher in the Rye
- B) **The Grapes of Wrath**
- C) To Kill a Mockingbird
- D) Brave New World
- Vilket tema är centralt i “Of Mice and Men”?
- A) Kärlek
- B) **Vänskap**
- C) Krig
- D) Däggdjur
- Vad representerar “den amerikanska drömmen” enligt Steinbecks verk?
- A) **Drömmen om ett bättre liv**
- B) Drömmen om att resa världen runt
- C) Drömmen om rikedom och makt
- D) Drömmen om att bli känd
- Vad handlar “The Grapes of Wrath” främst om?
- A) Kärlekshistorier
- B) **Social orättvisa**
- C) Vetenskap
- D) Kriminalitet
- Vem är en av huvudkaraktärerna i “Of Mice and Men”?
- A) **George**
- B) Tom
- C) Lennie
- D) Sam
- Vilken social kontext påverkar Steinbecks karaktärer?
- A) **Den stora depressionen**
- B) Andra världskriget
- C) Kalla kriget
- D) Den industriella revolutionen
- Vilken relation utforskas mycket i “Of Mice and Men”?
- A) Vänskapsrelationer
- B) Familjerelationer
- C) **Charles och Lennies relation**
- D) Grannrelationer
- Hur använder Steinbeck symbolik i sina verk?
- A) Genom att beskriva platser
- B) **Genom drömmen om den amerikanska drömmen**
- C) Genom att skapa karaktärer
- D) Genom att skriva dikter
- Vad är temat för kampen i Steinbecks verk?
- A) **Mänsklig överlevnad och gemenskap**
- B) Ekonomisk framgång
- C) Kärleksproblem
- D) Politisk makt
- Vilken typ av litterär stil används av Steinbeck?
- A) **Realism**
- B) Romantik
- C) Surrealism
- D) Futurism
- Vad är en karaktärsdröm i “Of Mice and Men”?
- A) Att bli känd
- B) **Att äga en egen gård**
- C) Att gå på universitetet
- D) Att skapa konst
- Vad handlar kampen i “The Grapes of Wrath” om?
- A) **Ekonomiska och sociala orättvisor**
- B) Familjerelationer
- C) Kärlek
- D) Filosofiska frågor
- Vilket perspektiv används mestadels i Steinbecks verk?
- A) **Tredje person**
- B) Första person
- C) Andra person
- D) Objektivt perspektiv
- Vilken typ av berättelse är “The Grapes of Wrath”?
- A) **Ett episk drama**
- B) En kort roman
- C) En novell
- D) En lyrisk dikt
- Hur beskrivs gemenskap i Steinbecks verk?
- A) **Som livsnödvändig**
- B) Som oviktig
- C) Som en illusion
- D) Som ett hinder
Resonerande frågor
- Diskutera hur Steinbeck skildrar teman av social orättvisa i sina verk.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera och diskutera verkets relevans i den samtida kontexten.
- Hur framställs vänskapsrelationer i “Of Mice and Men”? Analysera betydelsen av dessa relationer.
Genom att fokusera på relationerna kan eleverna visa djupare förståelse för karaktärernas motivationer.
- Vilka litterära tekniker använder Steinbeck för att förstärka sina teman?
Denna fråga låter eleverna utvärdera Steinbecks stil och medvetet reflektera över dess effekt.
- Beskriv den kulturella och historiska kontexten för Steinbecks arbete och hur den påverkar temat i “The Grapes of Wrath”.
Eleverna får här möjlighet att koppla litteratur till historiska händelser och kontexter.
- Analysera hur kampen för överlevnad i Steinbecks verk speglas i dagens samhälle.
Ger eleverna chansen att relatera litterära teman till nutida frågor och utmaningar.
- Hur använder Steinbeck symbolik för att förstärka sina berättelser?
Denna fråga uppmanar eleverna att se djupare på hur symbolik kan belysa teman.
- Vilka paralleller kan dras mellan “The Grapes of Wrath” och modern litteratur om sociala frågor?
Ett sätt för eleverna att visa förståelse för verkets långsiktiga betydelse inom litteraturen.
- Vilken psykologisk aspekt av karaktärerna i “Of Mice and Men” tycker du är mest intressant, och varför?
Denna fråga ger möjlighet till en djupgående analys av karaktärernas komplexitet.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng, medan de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng. För att nå betyg E krävs totalt minst 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).