“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Agatha Christie

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Agatha Christies liv och verk, samt deras förmåga att analysera och diskutera litterära teman och stilistiska drag i hennes främsta verk.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på Agatha Christies liv och verk, särskilt böckerna “Murder on the Orient Express” och “And Then There Were None”. Eleverna kommer att analysera teman som mysterium, mänsklig psykologi, och rättvisa.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala teman och stilistiska drag i litterära verk samt göra enklare litterära analyser och diskutera verkets betydelse i historisk och kulturell kontext.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken karaktär är huvudpersonen i “Murder on the Orient Express”?
    A) Miss Marple
    B) **Hercule Poirot**
    C) Arthur Hastings
    D) Inspector Japp
  2. Vilket tema är centralt i Agatha Christies böcker?
    A) Kärlek
    B) **Rättvisa**
    C. Vänskap
    D. Äventyr
  3. Vad handlar “And Then There Were None” främst om?
    A) En skattjakt
    B) **Ett mysterium med mord**
    C) En kriminalutredning
    D) En kärlekshistoria
  4. Vilken stilistisk drag är typiskt för Christie?
    A) Enklare språk
    B) **Plottvister**
    C) Långsammare berättelse
    D) Transparenta ledtrådar
  5. Vilken av följande är inte ett verk av Agatha Christie?
    A) “Murder on the Orient Express”
    B) **”Gone Girl”**
    C) “And Then There Were None”
    D) “Murder on the Nile”
  6. Hur representerar Christie teman av skuld?
    A) Genom att ignorera karaktärers bakgrund
    B) **Genom karaktärernas ånger och konsekvenser av deras handlingar**
    C) Genom att alltid ha en oskyldig karaktär
    D) Genom att alltid straffa den skyldige
  7. I vilken genre är Agatha Christie främst känd?
    A) Romantik
    B) Sci-fi
    C) **Deckare**
    D) Historisk fiktion
  8. Vad är den primära målsättningen för Hercule Poirot i sina fall?
    A) Att stoppa brottslingar
    B) Att underhålla
    C) **Att få fram sanningen**
    D) Att fånga mördaren
  9. Vilken känsla bygger Christie ofta upp i sina berättelser?
    A) Glädje
    B) **Spänning**
    C) Uttråkning
    D) Ilska
  10. Vad avgörande inslag finns i Christies berättarteknik?
    A) Förutsägbarhet
    B) **Användningen av oväntade vändningar**
    C) Lång produktionstakt
    D) Öppet slut
  11. Vad handlar “Murder on the Orient Express” om?
    A) En resa genom Europa
    B) **Ett mord och utredningen kring det**
    C) En romantisk relation
    D) En kriminalutredning av ett rån
  12. Vilken karaktär erbjuder ofta en komisk kontrast i Christies verk?
    A) Hercule Poirot
    B) **Miss Marple**
    C) Inspector Japp
    D) Dr. Watson
  13. Hur används miljön i Christie’s texter?
    A) För att styra handlingen
    B) **För att skapa stämning och spänning**
    C) För att förklara karaktärernas beteende
    D) För att öka läsarens intresse för romantik
  14. Vilka verkar vara Christies inspirationer?
    A) Nio kvinnor
    B) **Hennes erfarenheter och miljöer**
    C) Fiktiva karaktärer
    D) Romantiska berättelser

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur Agatha Christies användning av plottvister påverkar läsarens upplevelse.
    Syftet är att undersöka hur dessa vändningar skapar en djupare känsla av spänning.
  2. Analysera skillnaderna mellan Hercule Poirot och Miss Marple som detektiver.
    Detta ger eleverna möjlighet att undersöka hur olika karaktärer representerar olika aspekter av brottslighet och upplösning.
  3. Reflektera över teman av rättvisa i Christies verk.
    Här kan eleverna diskutera inverkan av moraliska beslut och konsekvenserna som följer.
  4. Hur speglas samhället i Agatha Christies verk?
    Frågan ger utrymme för en djup analys av den tid och kontext i vilken hennes berättelser är skrivna.
  5. Vilken roll spelar miljön i uppbyggnaden av mysteriet i “Murder on the Orient Express”?
    Detta ger eleverna chans att analysera betydelsen av platsen i en berättelse och dess inverkan på karaktärerna.
  6. Diskutera Christies behandling av kvinnliga karaktärer i hennes verk.
    Här får eleverna reflektera över könsroller och representation i litteratur.
  7. Hur bidrar Agatha Christies personliga livserfarenheter till hennes skrivande?
    Denna frågeställning ger en möjlighet för eleverna att koppla författarens liv till innehållet i verken.
  8. Analysera hur spänning byggs upp i “And Then There Were None.”
    Detta ger elever en möjlighet att utforska olika skrivstrategier som används för att skapa engagemang.

Bedömning

Provet bedöms på en skala där faktafrågorna ger en poäng var och de resonerande frågorna ger 3 poäng var.

  • Totalt poäng för E: 8 poäng
  • Totalt poäng för C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • Totalt poäng för A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

“`